Vad kan detta vara??

bettysmatte

Trådstartare
Hittat något lite mysko i min skog idag. Har lyckats missa den i nästan två år, men idag var väl första gången som jag kom på den i rätt vinkel... Metallram. Det har funnits dörrar, ser det ut som. Det hänger en rostig bit vid sidan + att det finns ett gångjärn. Inuti är det sten, ser det ut som. Det liknar nästan en liten ugn? Någon som vet??
20180826_164654.jpg

20180826_164718.jpg

Jag är VÄLDIGT nyfiken på vad det är, och vad den har använts till?!

Förvaringsutrymme?
Förvara rovdjurssäkert då.
För kött eller liknande om det är gammalt nog att inte funnits kylskåp?

Annars som du är inne på, något slags matlagningsutrymme.

Hittat något lite mysko i min skog idag. Har lyckats missa den i nästan två år, men idag var väl första gången som jag kom på den i rätt vinkel... Metallram. Det har funnits dörrar, ser det ut som. Det hänger en rostig bit vid sidan + att det finns ett gångjärn. Inuti är det sten, ser det ut som. Det liknar nästan en liten ugn? Någon som vet??
20180826_164654.jpg

20180826_164718.jpg

Jag är VÄLDIGT nyfiken på vad det är, och vad den har använts till?!

Först måste jag förtydliga att jag nog egentligen inte har någon aning, men helt spontant tänker jag typ kolmila eller kolugn eller vad det kan tänkas heta? Kanske?

Jag skulle vilja se bilder som visar mer av platsen runt omkring.
Finns där mer "stenröse"? ligger den lågt mot marken? naturligt stenigt område eller helt plant i övrigt? skuggig och fuktig placering eller öppet och högt? Kan det ha legat någon liten stuga eller koja på platsen?

Nej, kolmila görs av en stor hög med tätpackade trästockar som täcks med jord/torv (antingen som kulle ovan mark eller i en grop i marken) Inget sten och järn. Och mycket större.
kolmila.jpg

Oj, ja det var ju lite annorlunda. :laugh: Jag vill annars dra mig till minnes att jag har sett något liknande TS bild i närheten av en s.k. ”kolbotten” men det kanske var något helt annat det med då. Jag drar mig ur tråden. :angel:

Jag skulle vilja se bilder som visar mer av platsen runt omkring.
Finns där mer "stenröse"? ligger den lågt mot marken? naturligt stenigt område eller helt plant i övrigt? skuggig och fuktig placering eller öppet och högt? Kan det ha legat någon liten stuga eller koja på platsen?
Det är Småland. Här finns stenar överallt ;) ! Njä, inga fler stenrösen. Vårt torp ligger uppskattningsvis 75 meter ifrån. På tomten finns även en "nyare" jordkällare samt - vad jag tror - är en äldre jordkällare. Bara stenväggarna kvar av den. Den äldre jordkällaren (om det nu är det) ligger mellan den här och vårt torp. Här är det skuggigt och fuktigt, skulle jag vilja säga. Den ligger absolut lågt på marken, ja.

Här är ett par bilder till, tagna med blixt nu ikväll. Här är insidan, och visst ser det ut som det är bränt och/eller ligger träkol där inne??
20180826_204207.jpg

Den här (vad-det-nu-är) ligger lite på sidan av denna ruinen (den som jag har fått för mig kan vara en gammal jordkällare).
20180826_204333.jpg

Oj, ja det var ju lite annorlunda. :laugh: Jag vill annars dra mig till minnes att jag har sett något liknande TS bild i närheten av en s.k. ”kolbotten” men det kanske var något helt annat det med då. Jag drar mig ur tråden. :angel:
Kolbotten är det som är kvar under när du rivit milan. Marken som är död av uppvärmning, är full av kolrester och troligen hårdpackad om man använt platsen många gånger

Men det kan ju vara något annat som använts av kolarna när de varit där.
Det skulle t.ex. förklara varför man bygger något som liknar en jordkällare i miniformat, om den ska hålla begränsat med mat i ett par veckor. (det viktiga fläsket till kolbullarna!)

Den här (vad-det-nu-är) ligger lite på sidan av denna ruinen (den som jag har fått för mig kan vara en gammal jordkällare).
20180826_204333.jpg
Hrm...

Vet inte om jag tänker jordkällare när jag ser det där?
En jordkällare har ett valvat tak av sten och det ser inte ut som det ligger något nedrasat sådant där?
Kanske mer en byggnad där taket är borta nu?

Vet att man byggt svinhus eller liknande på det där sättet. Nere i marken höll det värme och blev inte lika kallt som när hela byggnaden låg ovan mark.

Hrm...

Vet inte om jag tänker jordkällare när jag ser det där?
En jordkällare har ett valvat tak av sten och det ser inte ut som det ligger något nedrasat sådant där?
Kanske mer en byggnad där taket är borta nu?

Vet att man byggt svinhus eller liknande på det där sättet. Nere i marken höll det värme och blev inte lika kallt som när hela byggnaden låg ovan mark.

Ja och att det verkar ha eldats däri tänker jag inte alls behöver vara relaterat till själva konstruktionen i sig ? Dvs eldandet kan ju vara helt oberoende och senare ?

Vansinnigt nyfiken jag med 😄

Här är ett par bilder till, tagna med blixt nu ikväll. Här är insidan, och visst ser det ut som det är bränt och/eller ligger träkol där inne??
20180826_204207.jpg

20180826_204333.jpg
Det där har det varit ett trätak över. Knappast byggt med välvt tak. Håller med @tanten .

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 191
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 863
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 155
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 439
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?