Vad kan detta vara??

Hittat något lite mysko i min skog idag. Har lyckats missa den i nästan två år, men idag var väl första gången som jag kom på den i rätt vinkel... Metallram. Det har funnits dörrar, ser det ut som. Det hänger en rostig bit vid sidan + att det finns ett gångjärn. Inuti är det sten, ser det ut som. Det liknar nästan en liten ugn? Någon som vet??
20180826_164654.jpg

20180826_164718.jpg

Jag är VÄLDIGT nyfiken på vad det är, och vad den har använts till?!
Det ser exakt ut som röken som min man har på sin jaktmark.

Spännande.... :) Och för någon som inte har en aning, hur fungerar en sådan?? Den ser ju inte heller purung ut - undrar hur gammal den kan vara......?
Någon kan säkert förklara bättre men..
I en "vanlig" liten portabel som man använder för fisk så har man underst eld. I det fall jag varit med sedan ställer man på en röklåda med rökspån underst och fisken överst. Sedan ett lock.
Då värms spånet, börjar ryka och smaken sätter sig i fisken medan den tillagas.

Följer man samma princip antar jag att man eldar i den, lägger sedan in rökspån eller träslag som ger smak och ovanpå det köttet (i något slags behållare?).

Detta är då varmrökning. Hur man kallröker
vet jag inte.

Spännande.... :) Och för någon som inte har en aning, hur fungerar en sådan?? Den ser ju inte heller purung ut - undrar hur gammal den kan vara......?
När du nu blev intresserad av teorin om rök. Man eldar så att röken kan följa en rökgång till en liten byggnad där man hängt/lagt in det som ska rökas.

OM det är en rök så fanns det i slutet på den en skorsten. Skorstenen kunde leda till en låda eller större utrymme där skinn eller kött hängdes. (I ett avsnitt av Mountain men används något som liknar ditt hål att bereda skinn.)
Man eldar alltså innanför luckan och röken ska dras bakåt - uppåt. Så du får kika efter "skorstenen".

OM det är en rök så fanns det i slutet på den en skorsten. Skorstenen kunde leda till en låda eller större utrymme där skinn eller kött hängdes. (I ett avsnitt av Mountain men används något som liknar ditt hål att bereda skinn.)
Man eldar alltså innanför luckan och röken ska dras bakåt - uppåt. Så du får kika efter "skorstenen".
Det ÄR en rök :) . Ett barnbarn till en man som bodde i vårt hus tidigare har bekräftat att hennes morfar rökte korvar, fläsk, etc där.

Jodå, den är på vår mark. Men jag vet inte hur man använder en sådan... Tveksamt också om det är brandsäkert - den ligger mitt bland granarna!

Kolla upp. Det finns massor av information på nätet. Jag vet att min man kollade upp en massa innan han gjorde en. Det var inte en sådan här utan ett skåp så det var annorlunda men det finn som sagt massor, säkert på YT också.

Kolla upp. Det finns massor av information på nätet. Jag vet att min man kollade upp en massa innan han gjorde en. Det var inte en sådan här utan ett skåp så det var annorlunda men det finn som sagt massor, säkert på YT också.
Fast även om jag kollar upp hur man använder den, så vågar jag knappast elda mitt bland träden i skogen! Det är jag inte det minsta pigg på....

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 186
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 863
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 152
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 428
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka