Vad kan detta vara? (knöl)

sambaloelek

Trådstartare
Hej. Jag behöver råd. Min vän tog sig an att vara hundvakt under några månader och vi har reagerat på att hunden har en stor knöl ovanför höger bakben. Vi har frågat ägaren om hunden är försäkrad och svaret är nej. Finns det något vi kan göra för hunden? Bifogar bild på knölen.
20211223_162431.webp

Jag och hundvakten känner att det här inte riktigt är rätt men ingen av oss har haft hund förut så vet inte riktigt vad vi kan göra och inte göra utan medgivande. Vi vet inte heller riktigt vad kostnaden för ett veterinärbesök går på. Kan också tillägga att hunden inte verkar ha ont i knölen.

Nja, det där tycker jag ni borde visa för en veterinär.

Jag skulle göra så här: 1. Prata med hundägaren och säga att hunden behöver en veterinärundersökning och att jag vill boka (och betala en sån).
2. Kolla upp vad ett par olika kliniker tar för en helt vanlig koll, utan några blodprov eller röntgen eller något sånt. En vanlig koll hos veterinär kostar väl kring 700-1000 kr. (Om ni ringer får ni exaktare pris).
3. Gå till veterinären och visa upp knölen för att få höra vad vet tror och vad som borde göras som följande steg.
4. Berätta för hundens ägare om detta.

Ni tar hunden till en veterinär som gör ett vävnadsprov för att utesluta att det rör sig om en elakartad tumör. Vad det kostar kan ni fråga veterinären innan.

Det kan ju vara en fettknöl, men en sådan kan växa sig rejält stor och göra till besvär för djuret. Dessutom kan man inte bedöma utan att ta vävnadsprov/skära upp vad för sorts knöl det är, hunden borde åka in på en veterinärkoll!

Lagen ang vård är en svår fråga när det kommer till knölar.

Veterinären råder ju att man ska provta knölar för att kunna ta ett beslut ifall man ska låta knölen vara, operera bort knölen eller behandla. Ifall man inte provtar utan väntar tills det blir problem/hunden får symtom kanske det är för sent att göra något, och då finns bara avliva som alternativ.
De flesta väljer att provta knölen för att kunna agera i tid ifall det behövs, innan det är för sent.

Men om ägaren redan är inställd på att avliva hunden ifall det blir problem, om ägaren inte är intresserad av operation/behandling, då behöver man faktiskt inte provta knölen.
Då får hunden leva så länge den mår bra, inte har ont och inte störs av knölen, och när det blir ett problem ja då får man ju avliva hunden om det är vad man vill.
Det är helt lagligt.

Tack för alla råd! Ja, det är en besvärlig sits i och med att hunden är oförsäkrad. Det gör ont i mig att veta att hundägaren 1. inte har försäkrat hunden och 2. inte bistått henne med vård och låtit detta fortgå. Vi har ju ändå fäst oss vid henne nu och det gör ont i mig att veta att hon måste tillbaka till ägaren förr eller senare.

Provtagning är en svår fråga just för att ägaren har bestämt sig (uppenbarligen) för att inte vårda hunden. Men tanken på att hon ska gå med den här dinglande saken gör mig bara arg. Jag förmodar att en operation är svindyr och behandling likaså om det eventuellt hade behövts. Det hela känns som ett catch 22.

Tack för alla råd! Ja, det är en besvärlig sits i och med att hunden är oförsäkrad. Det gör ont i mig att veta att hundägaren 1. inte har försäkrat hunden och 2. inte bistått henne med vård och låtit detta fortgå. Vi har ju ändå fäst oss vid henne nu och det gör ont i mig att veta att hon måste tillbaka till ägaren förr eller senare.

Provtagning är en svår fråga just för att ägaren har bestämt sig (uppenbarligen) för att inte vårda hunden. Men tanken på att hon ska gå med den här dinglande saken gör mig bara arg. Jag förmodar att en operation är svindyr och behandling likaså om det eventuellt hade behövts. Det hela känns som ett catch 22.
Beroende på vad det är så kan det vara ett både billigt och enkelt ingrepp hos en vanlig privatpraktiserande veterinär, men det förutsätter ju naturligtvis att hunden undersöks och att ägaren godkänner ett ev ingrepp.

Men börja med att fråga om NI får ta hunden till veterinär för bedömning, det är väl en rimlig väg att gå? Undvik de stora kedjorna, så har kostnaden minskat något. Även min privatpraktiserande veterinär tar klinikavgift, men den är lägre än de stora kedjorna.

Operation eller inte, kostnad etc är ju ett nästa steg efter bedömning.

Det är alltid dumt att fästa sig vid djur när man hundvakt under en kortare tid.

Hur gammal är hunden?
Om ni frågar ägaren så kanske ägaren går med på att ni betalar för provtagning och ev operation/behandling. Det kan gå på allt emellan 5000-15000 kr, kanske mer. Beroende på hunden ålder kan man även behöva ta blodprov innan en operation.
Så frågan är ju om ni är villiga att lägga flera tusen på en hund som ni sedan kommer behöva lämna ifrån er?

Så länge hunden inte mår dåligt, inte har ont, och knölen inte orsakar besvär så gör ägaren inget olagligt.

Har ni funderat på att fråga ägaren om ni kan få överta hunden? Nu vet jag inget om åldern eller varför ni har den, men det hade kanske varit den enklaste lösningen?

Även om det är en godartad knöl/tumör skulle jag inte låta min hund gå och släpa på en sådan där pryl om det inte fanns mycket goda anledningar till att inte söva, till exempel. Den är så stor att den lär skava och slänga vid rörelse och störa i allmänhet. :(
Hoppas ni kan komma fram till något i samråd med ägaren.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 274
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 822
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 317
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 105
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar