Vad innebär boxvila?

Immer

Trådstartare
Med anledning av annan tråd:

Jag har alltid trott att boxvila betydde just - boxvila. Dvs att hästen ska vila i sin box under den fastslagna tiden.

Kan man verkligen kombinera boxvila med skrittpromenader? I så fall är det ju inte boxvila längre? Eller är jag alldeles ute och reser?

Immer

Sv: Vad innebär boxvila?

Det finns säkert de som promenerar med en konvalecenshäst fast den står i box resten av dagen, man kanske inte vill att den ska få ännu värre skada tex.Jag anser ju att om hästen är kapabel att promenera så borde den kunna gå i sjukhage om den är lugn nog att inte börja sparka mot stängslet eller försöka dra så fort man leder ut den.

Hej!
Nej jag tycker nog att "du reser i rätt land" ;)

För har en häst boxvila så menas det väl boxvila, det trodde jag också.

Om det inte är så att hästen ska vara i stillhet men promeneras en kort stund på hårt underlag(som det är med min som står med en sensträckning, men nu så har jag ju honom i en del av hagen i alla fall för det blev värre av att ha honom inne)

Men i normala fall så är väl en boxvila just vad det låter som.
I den aktuella tråden så tror jag att vet. menade så som du trodde, först 2 v boxvila, sen börja med skritten osv.

Min häst har boxxvilla och skrittas.

Måste komma ut och röra sig lite så det inte blir stellt el får koik, fån m.m

2 liten hage hästen reser sig mot staketet i början

min pålle blev ordinerad boxvila en gång, men jag var tvungen att gå ut och gå med honom (2x15min/dag) för att han blev helt galen av att bara stå inne. och då va risken väldigt stor att han inte skulle läka ordentligt

men jag håller med dej. boxvila, då ska hästen stå i box, inget annat

Boxvila använd ju även av veterinärerna för fall där hästen står på box, mens krittas x minuter Y ggr/dag. T ex 2 *15 minuter/dag.

Sen kan man ju diskutera grammatiken, det borde kanske heta boxvila med skrittmotion vid hand snarare än total boxvila.

Jag använder ordet 'total' för att förtydliga att det var boxvila och inget annat.

Valacken stod 2 månader på TOTAL boxvila för sitt spiktramp. Han fick inte ens gå ur boxen när jag mockade.

Sen har han stått två månader på boxvila efter hasledsartroskopin, dvs på box (eller boxhage) och så 20 minuters lugn skritt vid hand en gång/dag.

ordet total där ger skillnaden. För boxvila använd ju av alla (inkl veterinärer) för när hästen inte får gå ut i hage utan bara stå i box och ev motion ska vara lugn och kontrollerad av människan.

När vår häst hade en senskada hade han "boxvila med promenader".

Han stod alltså inne i boxen hela tiden förutom de 2 x 10 min promenader han fick varje dag.
Senare blev det även utevistelse i sjukhage på det, men då tycker inte jag att det kan kallas boxvila längre.

De flesta veterinärer anser boxvila = flera skrittpromenader varje dag.
Det är tydligen bevsiat nu för tiden, att den totala boxvilan där hästen inte får gå ur boxen alls, inte är bra.

Givetvis finns det ju fall där hästen inte får gå ett steg, men de är väldigt sällsynta.

Jag har av veterinär och alternativbehandlare även lärt mig att flera korta promenader varje dag är bäst, inte en lång.

Det var ju förr likadant för människor. De som inte fick gå ur sängen, ska numera upp efter tex operation upp och röra sig fortast möjligt!

Vår häst blev ordinerad boxvila med promenader - första dagarna två gånger två minuter och sedan ökat antal minuter enligt ett fastställt schema. Han hade blivit buköppnad och det var viktigt att hålla igång tarmarna osv.
/nocke

Tack för era svar. ;)

De "fall" av boxvila som jag hitintills (under 40 år) råkat på har inneburit att hästen haft boxvila och inget annat. Dvs det som någon här benämner total boxvila.

Jag hade faktiskt ingen aaaaning om att det fanns olika "grader" av boxvila. :D

Immer

Varför fick den inte gå ur boxen när du mockade??? bara undrar, lite nyfiken...

Jag har då ytterst sällan varit med om att en häst får "total" boxvila Tycker det är vanligast att de ska skrittas för vagn/ryttare beroende på varför de har "boxvila"
Men om en vet ordinerar boxvila och även säger att den ska skritta så får man ju lita på sin vet! Likväl som man får lita på att den inte ska skrittas om det är så det blir sagt.

Jag har tyvärr själv varit med om en häst som bröt benet p.g.a att den fick gå i en sjukhage, men då den fick smärtstillande så tyckte den visst att den var frisk, och brallade till och landade så illa att han bröt benet i denna lilla släta hage!
Så nu kör jag igång alla mina hästar som blivit ordinerade boxvila (efter boxvilan så klart!) så de inte får gå ut direkt utan att ha rört sig en del för vagn/ryttare först.

Som tur är så har jag ytterst sällan någon häst som ska vila i boxen!

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 170
Senast: Gilette
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel