Vad har ni i permanentbädden?

K

Kiira

Hur gör ni när ni lägger den?
Vad använder ni? kalk och halm eller?

om man vill ha spån då? kan man göra en permanent bädd som funkar då med? Har läst i böcker men de pratar bara om halm, och jag skulle helst vilja ha spån, men det kanske är jättedumt.

Skulle vara jättebra om ni delade med er av era erfarenheter. Jag tror att sånt här kanske man måste uppleva för att kunna säga vilken bädd som funkar bäst. :o
Tack

/kiira (jag ska snart bli med häst!!!!!) :D

Men packar du det då, eller stör du bara på kalk (hur mycket) och sen så strör du på tex torv? Rör inte allting på sig då? :confused:

Är det ingen anna som har permanentbädd? Hur har ni det då och vad tycker ni funkar bra? Skulle vara jättekul att veta!

Några millimeter kalk över hela golvet, sedan torv av något "blötare" typ, eller torv + vatten. Brukar inte lägga i riktigt all torven med en gång, utan hålla på i några dagar, så att det får "sätta sig". Jag vill dock inte vattna för mycket, för jag vill ha kvar uppsugningsförmågan i torven.

Vid mockning tar jag sedan ut allt bajs, samt helt genomvåta partier. Kalkar sedan där det är fuktigt, och fyller på med ny torv.

Har provat med både spån och halm ovanpå torven, men tycker att enbart torv funkar i särklass bäst. Med halm tycker jag att det blev svårmockat + luktade illa. Ger hellre halm i hönät om jag vill att hästen skall ha något att pilla med...

Jag har kalk i botten, ett ordentligt lager spån, sen "pusslar" jag i halmveck (vi har STORA fyrkantiga halmbalar) så det blir riktigt packat. Därefter har jag på ordentligt med lös halm ovanpå, Klart!

jag lägger i ordentligt med spån, sedan kalkar jag där hästen har lämna riktigt blöta fläckar..
tar ut allt bajs varje dag naturligtvis!

Halloj,

Jag lånar tråden lite :)

När ni avmaskar hästarna som står på permanentbädd, tömmer ni hela bädden då?

Vi började med torvbädd för några månader sedan och det bär lite emot att ta ut allt nu när det börjar bli riktigt fina bäddar.

//Jenni

Nej, jag gör det inte, men jag har å andra sidan inget bajs i bädden, utan tar bort det varje dag. Det som blir kvar i bädden är ju då bara urinen (som bryts ner av div bakterier, med hjälp av kalkning från min sida), och i urin finns inga parasiter.

Strör ett lager kalk, rätt tunt men täckande. Och så har jag på torv. Alla mina hästar fixar bädden av sig självt, dom trampar inte sönder den.. Sen tar bara bort eventuellt piss som kommer upp på ytan. Och kastar ut allt bajs. Jag har dom finaste bäddarna i stallet. :)

Tack för alla svar! Kalk verkar vara en bra grej... Ska absolut prova det :D

/kiira (som inte kan vänta tills hästen kommer!)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 448
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 104
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama