Vad har ni gjort för fel med era hundar?

Aliide

Trådstartare
Man lär sig mer och mer för varje hund man har sägs det. Men man får också andra problem med alla hundar, har man märkt :o

Focus har ett ego som inte är av denna värld, allt är hans, att komma in med saker till matte är under hans värdighet. Så vad gjorde jag då med lilla Bråka, uppmuntrade alltid när hon kom till mig med prylar. Så som snus, fimpar, skor, vantar, trosor. Saken är att hon tömmer hela hemmet varje morgon och kväll!

Hon kan lämna av 8 föremål på 2 minuter :eek:

Så felet man gjorde med första hunden behöver man liksom inte laga på hund nummer två alltid, har jag märkt :angel:

Sv: Vad har ni gjort för fel med era hundar?

Med första hunden jag hade hem gjorde jag i början en del fel... Tex så försökte jag prata lugnande med henne om hon blev rädd eller osäker i någon situation... Självklart blev det bara värre av det.
Som tur var så fick jag snabbt hjälp av en hundkunnig vän och med hennes hjälp lyckades vi styra upp allting.
Idag är hunden otroligt trevlig, men jisses vad jag skämdes när jag senare kom på hur galet jag agerat.

Jag gick på tok för fort fram med Kittie, förmodligen pga hennes lättlärdhet.

Vilket resulterat i en massa slarv.
Så jag måste verkligen tänka på att göra det ordentligt så jag slipper göra om skulle man väll kunna säga.

Med Ginger tycker jag att jag varit för hård i vissa lägen, och inte så konsekvent som jag uppmuntrar andra att vara.

Tex, inte dra i koppel, studsa jämfota av glädje vid synen av en annan hund osv.

Med tidigare hundar kommer jag inte på något sådär specifikt, man förtränger så lätt. :angel:

Åhå, jag kom på att man körde med kadaverlydnad på Focus också. Jag menar, en hund måste ju bete sig?! :o

Bråka är betydligt mer slappt hållen, borde ta bort hoppandet på folk. Snart.. :angel:

Med Harley har mitt största fel varit att jag har ömkat honom när man var minsre när han visade rädsla, men tack och lov ha rjag åtgärdat det mesta av det nu. Jag får skylla på att en tio åring inte fattar sånt:o

Grima har jag inte haft så länge, men jag märker hur långsam jag är i jämförelse med henne, ber jag henne om något görs det på stört och efter kommer zombien Lina och bara "öh,aha!" för att sedan belöna. Det tar sig, men jag har ju hela tiden fått vänta på reaktion från mina tidigare hundar, nu är det min nya stackare som får lida för det :D.

Taxen gjorde jag säkert massor med fel med, problemet är att jag vet verkligen inte vad, och ingen som har varit duktig på hundar med speciellt temperament har kunnat hitta fel som jag gjort heller sådär konkret.

säkerligen massor, konstigt nog är han hyfsat välartad ändå.... :)

En sak som var rätt puckad var att jag gjorde honom skotträdd. Han ville hänga med när vi tog geväret och gick för att skjuta lerduvor så då fick han väl det... Hade ju varit kolugn när han suttit i trädgården 100m bort. Inte lika kolugn när jag satte honom vid sidan och sköt av parskott... Men men ibland tänker man sig inte för... Trist dock om en framtida viltspårs karriär skulle falla på det.

Sen så uppmuntrade jag honom att skälla när det knackade, och det har gått lite över styr.

Så hoppar han på folk oxo fast det har jag lärt honom mer eller mindre på flit. :)

Ha ha, jag känner igen det där! Reeko (också Beauceron som du vet, med ett föremålsintresse av Guds nåde!) hämtar också grejjer till mig i all oändlighet, speciellt när jag sitter och äter och INTE har tid...
Annars har jag gjort massor med fel som jag trodde var rätt... Jag trodde ju Beauceronerna var så otroligt otillgängliga och misstänksamma, att jag uppmuntrade allt hans hälsande och all hans entusiasm ... utan att inse att jag egentligen har en hund som är EXTREMT social och inte rädd för nånting ... så nu har jag en stor burdus jättelycklig hund som måste bromsas vid varje nytt möte om han inte ska ta ner folk totalt!
Han är också lite vaktig och talar gärna om för folk som går förbi på gatan att han bor här och minsann har sett dom... Men samtidigt kommer han som ett skott när jag hojtar, för då får han ju godis... Eh... Så nu har jag en herre som skäller på folk och sen rusar in i köket för att få godis...:o
För att nämna några exempel...
Men häromdan var det faktiskt en barnfamilj som tyckte att han var den trevligaste och härligaste jycke dom nånsin mött och att en SÅN ville dom skaffa sig! Då blev jag mallig!

Eftersom jag tog över en hund som både var äldre (7 år) och dessutom uppfostrad av nån annan (inte ouppfostrad alltså) så har jag inte hunnit göra så himla mycket fel. Däremot kan jag säga att mitt sätt har ändrats mycket bara på det året han har bott här, jag accepterar betydligt mer, utan att det går till överdrift såklart. Men kräver också betydligt mer av honom i form av eget tänkande.

En miss som jag känner idag är dock att jag inte fortsatte ordenltigt när jag ensamtränade honom i början. Vi tränade ett tag, det gick bra men eftersom jag alltid är hemma eller han alltid är med mig så glömdes det liksom bort.. nu har han börjat yla igen :crazy: och det känns ganska träligt.

Vi lät vår amstafftik hälsa på alldeles för många när hon var liten, både människor och andra hundar vilket har lett till att hon är lite för glad och kärvänlig av sig, kunde önska att hon var lite mer dämpad. Önskar också att vi var lite hårdare när hon var valp, vad gäller hoppandet och klängandet på folk. :crazy:

*kl*

Detta är intressant... Var en tråd på ett annat (jakt)forum för ett tag sen, där det var flera högst intressanta svar;)

Saxar lite:

"...En bekant hade köpt en 6 månaders dreverkorsning.
Han började släppa den på betande tyskharar om kvällarna. Valpen drev några minuter, lade av, och kom tillbaka. Hundägaren, som ville att drevern skulle driva längre, straffade då hunden,när den kom till honom! Sådär höll han på, och ni må tro att den var svårkopplad när den blev äldre..."

Aj. Aj. Aj.:D

"Min granne hade en hund som blev överkörd av tåget.

Ny valp skaffades och nu skulle detta inte hända igen. Så vis av skadan lästes tågtidtabellen, huse vade ut ett lämpligt tåg och gick ut till jaktmarken för att lära hunden att tåget är farligt.

Tåget kom, husse sprangför livet med hunden från tåget.

Men jycken var klippsk och fattade galoppen, fast på sitt vis. Nästa gång, lyckligtvis fortfarande kopplad skulle hunden absolut försvara husse mot det där elaka tåget som skrämde husse så förfärligt förra gången...

Därefter jagades det bara när det inte kom några tåg."

Hade inte kunnat vara annat än en TJT som gjorde detta:devil:

"Hade en gång en borderterriervalp som gnällde så illa när den lämnades ensam. Provade att ge den mat innan jag gick så att den skulle tycka det var OK att husse stack. Konsekvens; hunden slutade äta..."

Ja, här har ni några rejäla!

Gilly

Hittat på rob./jakt.??

Låter som något därifrån i alla fall :D

haha vilken rolig tråd.

Det största fel jag gjort med J är att jag (omdevetet) stressade upp henne när jag tex kom hem genom att jag blev jätte glad och exhalterad.
Fast det är ändå någorlunda under styr, det värsta är nog allt bitande.
Jag tyckte det var så sött och roligt för henne att få slita sönder sina leksaker som hon ville, att hon fick slita sönder reklamen jag inte ville ha, att hon fick slita sönder tomma toarullar m.m.
Det kanske inte var HELT smart när man har en hund efter en tik som tuggar sönder parkettgolv :angel:

och hon har nog blivit behandlad som en människa LITE för mkt ibland.

Kastat mig hals över huvud på hunden (pappas gamling) när jag kom hem (hela familjen gjorde så till en början) vilket har resulterat i en hund som riktigt sjunger av glädje när någon kommer.. Jätteroligt när stormatte slutar jobbat 4-5 om mornarna (tur att jag inte bor hemma längre:D)..

Med min egna grabb så slarvades det en del i början med träningen, då han fattade allt så snabbt. Nu har vi fått börja om med vissa saker t.ex. "sidan").. Har inte alltid varit så konsekvent som jag borde ha varit t.ex. inte hoppa när folk kommer:angel: och ej dra i koppel (men det är han faktiskt rätt duktig på att inte göra ändå)..

Jag lät henne hälsa på alldeles för många som valp, hundar som människor. Jag slarvade även med att hon skulle vänta på ett varsågod från mig innan hon gick fram... Förväntan på människor har jag till största del fått bukt med, men hundar är fortfarande lite jobbigt.

Gjorde också ett liknande misstag vid olika kommandon, som inkallning, ligg, sitt etc, i det att jag slarvade med att JAG skulle tala om när hon skulle sluta utföra det/när hon fick "fri" igen och att det inte bara räcker med att hon gör det o sen är det bra...

Det där hoppandet på folk gjorde jag en kraftansträngning med och fick bra hyfs på det. Sen spoilerades detta på en olycksalig dag o efter det har jag inte orkat ta tag i det... :o Till mitt försvar så hoppar hon inte på folk som gör som jag säger ;) dvs ignorerar henne/vänder ryggen åt henne när hon är på g till att hoppa (man ser det väldigt tydligt när det föreligger "hopprisk":D).

På tiken jag har nu,så har jag mest lärt av henne fel,och lyckats ganska bra..
Dock har jag gjort något som jag inte är medveten om,för hon flyger upp som en kanonkula och ut i köket när min mobil ringer..

Och hon reser sig upp och går till dörren när jag kissat på den lilla toan,men aldrig från den stora toan,antagligen så har jag gjort det och sedan gått ut med henne..

Min förra hund,så var jag inte så konsekvent vad det gällde pipande när jag lämnade honomi en box..vilket resulterade i att han pep och pep,och fick oftast vara hemma,om jag visste att vid det tillfället så kunde han inte springa lös hela tiden..istället för att att höra honom pipandes i en box!

Jag tränade Midas på samma sätt som mmin Rottis, triggade honom väldigt mycket, vilket jag verkligen fått betala för.
Tränade honom också mycket under promenader, belönade spontan kontakt vilket har gjort honom väldigt "mattig", han lider av lydnadssyndrom :crazy:
Eya hade jag ihop väldigt mycket med dom vuxna hundarna som valp, på promenader och så.
När jag sedan tog med henne själv och vi mötte andra hundar insåg jag mitt misstag, hon tyckte att dom var superläskiga :o
Det gick som tur var över väldigt snabbt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 347
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 842
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 235
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 272
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V