Vad har ni för problem med era hundar?

Sv: Vad har ni för problem med era hundar?

Tonåriga Max väljer noggrant de tillfällen han ska lyssna på "kom", ofta resulterar det i att han börjar vifta på svansen och springer omkring som en idiot istället :cool:

Att ständigt slippa påminna honom om
att inte dra i koppel och inte skälla när han ser andra hundar. Inte aggressiv utan "verbal".

Men det handlar mest om att jag är lite för vek som förare för att ha en jack russell egentligen.

Ja just det! Staffen glömmer också titt som tätt hur man går i koppel. Lös och fotgående fungerar utmärkt men en på vanlig avslappnad koppelpromenad ska han alltid stressa på och glömmer att man inte får dra.

Schäfern ser inte nödvändigheten i att rondera sex skärmar när han vet att figuranten stå i sexan så han vill gärna dra direkt till sexan från tvåan. Sedan är han lite långsam in i apporteringen också. Nu kör vi träff i varje skul för att få bukt med första problemet och apporteringen filar jag fortfarande på.

Till vardags tigger han lite väl mycket, men det ser jag väl inte som ett egentligt problem.

Corgi har ingen avknapp och är väl skällig, men det är hanterbart så jag kan leva med det. Ett stort problem är däremot att hon är skotträdd och det vette fan vad jag ska göra åt.

Att inte vara så mattebunden.

När jag är hemma är det verkligen bara mig hon ser, hon kan inte koncentrera sig eller jobba med nån annan om jag är i närheten, vilket inte känns som ett jätte stort problem, det är ju faktiskt min hund så jag har inte behovet av att andra ska kunna träna ex lydnad med henne när jag står och tittar på så att säga.

Men håller nån annan henne och jag är en bit bort jag då gnäller hon och vill till mig, spelar ingen roll om jag bara är 5 meter bort och inom synhåll. Detta händer bara när hon är i koppel, är hon lös kan hon lungt sitta hos nån annan; hon är inte klistrad vid min sida men sitter hon fast och inte kan komma till mig jag då vill hon absolut vara hos mig.

Är jag inte i närheten dock så finns inte problemet, går jätte bra att lämna bort henne om man skulle behöva då är hon lugn och trygg, och mamma har tränat med henne nu när jag bott utomlands en period och det går jätte bra. Så kontentan blir väll att det är jag som är problemet helt enkelt!

Zipper är skotträdd (Förutom när jag skjuter). Dessutom jagar han vilt olovligt och kan inte gå lös förutom på gården eller under strikt uppsyn, väldigt frustrerade för en matte som ofta glömmer kopplet eftersom den andra hunden aldrig jagar. Han är mordisk mot katter och väldigt mattebunden. Har fått kämpa som en idiot för att han inte ska yla när han är ensam. Svårmotiverad och lat när man kräver något "tråkigt" av honom. I övrigt helt perfekt :angel:

Devil har lite väl mycket "kan själv"-attityd och är lite för lätt att skruva upp i stress i lydnaden om jag inte tänker mig för hur jag belönar. Då kommer skall och hoppande. Han är väldigt ljudlig i största allmänhet, skriker när han inte får vara med matte och skäller som en tok i hundgården. Rena turen att han är tyst i jaktarbetet... I övrigt så är han väldigt dragkåt, och om jag inte är på honom och kommenderar "Gå här" kan han dra i kopplet tills tungan blir blå. Han triggas liksom av det och vet precis hur stark han är, att man kan dra omkull matte om man kämpar tillräckligt hårt och snabbar sig innan hon blir arg ;)

Som tur är är det inga världsomvälvande problem och inget som jag inte kan leva med.

Senast ändrad:

Sigge, dvärgschnauzer 3 år: det som ska tränas bort så snart jag bara har en hund igen är att han gnälla vid hundmöten. Inget jag rett som problem men det blir tydligt att de påverkar varandra när de är flera så jag vill ha bort det innan jag skaffar valp.
Sen är han lite barnrädd, dock inga större problem. Och koncentration/arbetsmotivation hade kunnat vara bra mkt bättre, det arbetar vi på jämt.

Elliot, blandras 11 mån: rumsrenhet, mörkrädsla och rädsla för främmande människor. Vi jobbar på det men det är inte min hund utan han bor bara här tillfälligt.

Hmm, hjälp... Jag kan liksom inte komma på något direkt problem :O

Mer än att han tyvärr är sjuk, men det verkar ju faktiskt positivt där med för det går åt rätt håll :)
Annars skulle det väl vara att han inte kan gå lös överallt, men det blir bättre och bättre det med :)

/Camilla

Det som jag upplever som vårat största problem är att han kan sticka efter saker, tex om han ser en katt på gården så jagar han den tills den springer upp i ett träd eller likande. Är annars jätte duktig och stannar på tomten, men han gillar inte att katter besöker hans tomt ;) Inomhus får dom dock gärna vara för honom.

Han gillar inte stora hundar, framför allt hanhundar eller om dom är flamsiga. Detta beror på osäkerhet.

Han skäller när det ringer/knackar på dörren eller när det bara klampar in folk. Han blir dock tyst så fort han får hälsa. Kan dock inte bestämma om jag upplever detta som ett problem eller inte så jag gör ingen stor grej av det. Det är en vaktig ras, så känns som något man får leva med.

Hanen 14år:
- piper/gnäller/skriker onödigt mycket
- selektiv hörsel
- kan inte vara själv utomhus utan att skälla när han får tråkigt
- "mat" tjuv (vad han räknar som mat kan ju diskuteras)
- bättre inkallning (kan inte vara lös)
- piper tiiiiiiiiiiidigt på morgonen :eek: typ runt 4-5

Tiken 11år:
- hade behövt ensamhetstränas mer
- avskyr kloklippning
- drar i kopplet
- vaktar mat
- gör utfall mot katterna men det är work in progress för att få bort det
- att inte vara så familjebunden

Jag har 2 saker jag önskar bort ur min hunds beteende (köpte honom som 5 år gammal och verkligen försökt träna väck beteendena):

1. Han är rymmare!
Dels vore det skönt att kunna öppna dörrar utan att tänka på att stänga grindar, kunna arbeta i trädgården och hunden går med lös. Just nu kan jag inte låta vem som helst passa honom just pga rymmandet då han kör med nya människor och blir ännu mer rymningsbenägen.
Vore skönt för honom att slippa gå i koppel hela tiden och verkligen kunna springa och busa rundor.

2. Han är inte rumsren!
Så fort han blir lämnad så bajsar han, kvittar om han har gått en långpromenad och bajsat fler talet gånger innan man lämnar honom. Det räcker att du lämnar honom 15 min ibland för att komma tillbaka och det är bajs på golvet. Ibland är han dock duktigare på det. Men är ju samma här att hitta en hundvakt som inte bryr sig så hårt om det.
Jag kämpade i flera år med rumsrenheten utan att lyckas så till slut satte vi upp en hundgård där han får vara istället när han blir lämnad, där trivs han dock superbra men vore ju skönt att kunna lämna honom inne med.

Sen skäller han lite onödigt mycket ibland men det stör mig inte speciellt mycket - jag har ju valt att skaffa en vaktig ras då får jag ta att han varnar också! :p

Kan tillägga att han idag är 9 år gammal och utöver dessa saker är ypperligt lydig, till lags och lätt att träna! Så iaf kunna ha honom lös hade gjort extremt mycket!

KL

Skottberörd. Vi jobbar på det, men har en bit kvar.

Men det jag önskade var annorlunda, men som inte är ett problem i sig är bristande leklust.
Jag önskar att han var boll- eller kamptokig, så man hade lite med att jobba med i träningen. Nu är det bara mat som fungerar.....

Tonåriga Max väljer noggrant de tillfällen han ska lyssna på "kom", ofta resulterar det i att han börjar vifta på svansen och springer omkring som en idiot istället :cool:

Och att herrn jagar alla löv som flyger omkring i blåsten, är vi utanför dörren gör det inte så mycket men han blir totalt förhäxad av löven och skulle lätt kunna springa ut rakt framför en bil :eek::eek:

KL
Dobermann tik 5år.

1. Drar i kopplet, konsigt nog enbart med mig eller om jag e med:cool:

2. Hundmöten, kan skälla, pipa eller göra utfall. Detta för att hon vill fram och hälsa. Funkar bättre om hon sitter ner och jag har full fokus på henne. Hälsar jag på den andra hundägaren e det kört.

3. Piper när hon har tråkigt, åker bil, när vi e på väg ut, tycker synd om sig själv (vilket hon e bra på), mm.

4. Grymt envis (funderar på om hon inte möjligtvis e korsning med åsna:angel:)

5. Svårt att ta tillsägelser alla gånger. Hon bara tittar på mig som om vad f*n vill du och fortsätter sen. Dessa gånger krävs det att jag blir duktigt sur innan hon lyssnar.

6. Väldigt het när det kommer till inlinesåkning. Fullt ös medvetslös e det som gäller för henne och lyssna på matte behövs inte för fem öre:grin:

7. Beröm betyder att man kan göra vad man vill. Alt inte behöver lyssna mera. Detta medför att jag inte kan berömma henne så mycket som jag vill, då det känns fel att rätta direkt efteråt.

8. Jagar katter. Enbart när hon tror att jag inte ser/hör för så fort hon upptäcker mig skäms hon.

8-åriga golden- Extremt självständig.Tjurig som bara den och extremt luktfixerad. Klarar inte av stadsmiljö där det finns andra hundar i samma område då han får mycket inåtvänd stress och det hela slutade med magsår.

3-åriga golden- Lite känslig. Tar gärna åt sig om träningkamrater korrigerar sina hundar verbalt vilket kan påverka hans arbetsglädje om någon ryter till när han jobbar. Han tycker inte om annat är glatt humör då han alltid är happy go lucky och så signalkänslig, inte ett problem i sig när vi tränar ensamma men om man tränar med/bland "gormare". Fast jag belönar alltid honom när någon är högljudd på sin hund så han har blivit bättre på att inte ta åt sig.

1-åriga golden-Mattjuv utan dess like. Vi har helt gett upp hoppet på att han någonsin kommer att sluta stjäla mat då vi själva är så klantiga och om och om ger honom möjlighet att sno mat

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 428
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 512
Senast: monster1
·
Hundträning Har en hund som blir 3 i maj. Vi tog över honom i nov förra året. Var som en valp utan varken miljö eller grundträning. Så vi har...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka