Vad har ni för avlopp, och är ni nöjda?

Diabetikern

Trådstartare
Nyfiken fråga på hur er avloppslösning ser ut i dagsläget. Tycker ni det fungerar och om ni var tvungna att göra nytt vad tror ni att det lutar åt då?

Finns ju en uppsjö av olika alternativ och lösningar. Tyckte det var jobbigt att leta nytt bett till häst men detta är snäppet värre :rofl:

Förstår inte riktigt frågan? Jag har en trekammarbrunn nu med infiltration, det känns som rätt lösning då det inte finns kommunalt avlopp. Vilka andra lösningar funderar du över?

Vi har en relativt nybyggd infiltrationsbädd med tre kammarbrunn och jag är inte nöjd... Det har varit problem från första veckan, den som gjorde jobbet har fått varit här och gjort om en gång men det luktar fortfarande avlopp då och då i huset, något som inte hade några som helst problem med tidigare.
@Mia_R Det finns andra lösningar så som minireningsverk av olika slag. Vi var inne på det men kommunen sa nej till det, grannkommunen rekomenderar det istället. :crazy: Idags läget så ångrar jag att vi inte stod på oss och överklagade till kommunen så att vi kunde ha fått satt in ett minireningsverk istället. Vi hade även en större lösning på gång för hela byn men den föll av olika anledningar.

Vi kommer att ansluta en av fastigheterna till ett minireningsverk. Det betyder att allt vatten som lämnar huset är rent och vi kan gå direkt på dräneringen om vi vill.

Eftersom vi kommer att ha anläggningsrum i källaren valde vi Biovac FD 5 P.E-. Tack vare att anläggningen är utrustad med slamtorkar kan slammet komposteras av ägaren själv. Det innebär att reningsverket kan placeras på platser dit slamtömningsbil inte når.

@Snurrfian: vi överlät den diskussionen till leverantören och för honom var kommunen en lätt match. Från början ville de ha en bädd EFTER reningsverket. Maj gad...

Förstår inte riktigt frågan? Jag har en trekammarbrunn nu med infiltration, det känns som rätt lösning då det inte finns kommunalt avlopp. Vilka andra lösningar funderar du över?

Minireningsverk, Infiltration, Markbädd, Slutet system mm mm finns ju hur mycket som helst. :)

Vi har en relativt nybyggd infiltrationsbädd med tre kammarbrunn och jag är inte nöjd... Det har varit problem från första veckan, den som gjorde jobbet har fått varit här och gjort om en gång men det luktar fortfarande avlopp då och då i huset, något som inte hade några som helst problem med tidigare.
@Mia_R Det finns andra lösningar så som minireningsverk av olika slag. Vi var inne på det men kommunen sa nej till det, grannkommunen rekomenderar det istället. :crazy: Idags läget så ångrar jag att vi inte stod på oss och överklagade till kommunen så att vi kunde ha fått satt in ett minireningsverk istället. Vi hade även en större lösning på gång för hela byn men den föll av olika anledningar.

Tråkigt när det krånglar, Vilken kommun var det i? Kommunerna runt om oss är så helt olika och beroende på i vilken ände av en kommun mna bor i så säger de olika här också. Jättejobbigt

@Lovisaleonora Hur ställde sig kommunen med restriktionsyta efter? Vet att på en del Biovac har de begärt det innan det får gå vidare ut till dränering. Fast återigen helt beroende på vilken kommun man är i.

@bettysmatte Har du t. ex ett minireningsverk som är testat och uppfyller kraven så kan de i princip inte neka dig att installera det. De får däremot inte rekommendera något. Vet att i Uddevalla kommun är de mycket för det slutna kretsloppet vilket även inneburit att det blivit rikigt dyrt för fastighetsägaren då de måste separera ledningarna inne i huset.

Vi kommer att behöva en diskussion ytterligare, för de vill att vi leder ut vattnet (som alltså är rent) flera km ner till en torrlagd bäckfåra. Trots att vi har jättebra förutsättningar för att lägga det i ett naturligt biodike bakom huset.

Vi valde att ha slamavskiljare - mark/biobädd - biologisk växt och markrening. Köpte en egen grävmaskin eftersom vi behöver den till lite annat också så kostnaden för att anlägga avloppet blir inte så särskilt stor.

Håller med om att det är en djungel, och priserna i Sverige är ofta orimliga. Ett minireningsverk från en stort företag som kostar 40' i Tyskland kostar i Sverige 85', exakt samma reningsverk.

Sen är en ändring i regelverket på gång, Havs och vattenmyndighetens tog i höstas, på regeringens uppdrag, fram ett förslag till nytt regelverk som jag tror nu är ute på remiss. Förslaget går ut på att reglerna skall harmoniseras över landet och skärpas i känsliga områden där toalettvatten inte alls får släppas ut men också delvis sänkas i mindre känsliga områden

Nu har jag inte enskilt avlopp själv utan jag är "kommunen" så att säga ;). Mitt jobb är att sitta och handlägga ansökningar (och döma ut dåliga avlopp :angel:). Det finns som sagt många olika lösningar. Ett minireningsverk renar ofta vattnet bättre men det kräver en större insats från fastighetsägaren om man ex har kemfällning. De flesta minireningsverket kräver service och då kräver ofta kommunen att du ska ha ett serviceavtal, samt föra journal över servicen. Sen finns det ju hur många olika reningsverk som helst. Det är knappt att vi på kommunen vet vad som är bra och inte då det kommer nya lösningar hela tiden.

Markbäddar och Infiltrationer är ofta lite mer underhållsfria. Markbäddar känns dock ibland lite som lotteri då de ibland ger sig redan efter ca 10 år, och ibland klarar upp emot 25 år. Om marken är bra lämpad för en infiltration brukar de kunna hålla i typ 25-30 år om den sköts.

Oavsett vilken lösning man väljer så behöver man vara noga med sin avloppsanläggning för att den ska hålla så länge som möjligt. Det finns "jättebra" anläggningar som sätts igen snabbt endast pga att fastighetsägaren inte haft koll. Det är väldigt tråkigt eftersom det är förenat med stora kostnader och bör ses som en investering för fastigheten.

Jag kan rekommendera er att ta kontakt med en duktig entreprenör eller avloppskonsult. De brukar vara väldigt duktiga på att finna vad som är den bästa lösningen för just din fastighet.

Precis som Anders nämner så är det ny lagstiftning på G. Bland annat kommer man inte få utföra anloppsanläggningar om man inte är certifierad. Så några hemmabyggen kommer inte längre vara tillåtna.

Hemmabyggen och hemmabyggen, vi har entreprenad som bisyssla till jordbruket. Hur regelverket kommer att se ut och om det blir krav på certifiering är inte klart, det är som sagt bara ett förslag. Certifieringen känns meningslös tycker jag, några dagars kurs för dem som anlägger avlopp kommer inte att leda till bättre kvalitet, bara dyrare avlopp och sämre konkurrens. Den stora förändringen i förslaget var vilka lösningar som kommer att krävas och vem som bestämmer vilka områden som är extra känsliga, nu är det kommunerna men förslaget är att det flyttas upp en nivå till länsstyrelsen.

En sak man bör se upp med är mindre företag som säljer, främst minreningsverk, de själva importerar. Även om de är billiga är de inte prisvärda, oftast är de för en kontinental marknad där inte fosforrening krävs och även om importören lagt till den funktionen är verken inte byggda för det med för små slamvolymer etc.

@Snurrfian: vi överlät den diskussionen till leverantören och för honom var kommunen en lätt match. Från början ville de ha en bädd EFTER reningsverket. Maj gad...
Vi hamnade i lite tidsnöd eftersom ursprungsplanen föll av olika anledningar och varken jag eller maken har tiden eller orken att föra det vidare. I och med att vi även ha egen tillgång till material så blev det den lösningen som kommunen kunde godkänna rakt av, den vi anlitade har stor erfarenhet och har gjort i stort sett alla avlopp i trakten men det gick troll i våran anläggning. Det var liksom grej på grej som strulade, grävare som gick sönder på de mest obegripliga sätt, reservmaskiner som gick sönder osv. Det var alltså inte entreprenören som ställde till det utan han försökte sitt bästa, vi har mycket sammarbete "företagen emellan" så han ville att det skulle bli bra.
Kommunen, ja herregud, de hade på förslag att vi skulle leda ut det till åsen, det är ju så fint flöde där, tills min man lite fint påpekade att det är nog väldigt dumt eftersom grannkommunen tar sitt vatten från åsen. De avslog minireningsverk rakt av eftersom "de inte trodde att folk skulle ha koll på servicen", jag vet inte hur de då tror att folk ska komma ihåg att bäddarna har en begränsad livslängd också... :meh:

Du är ju tvingad att teckna serviceavtal till verket. Och provtagningen är ju busenkel, i vårt fall bara att knäböja och ta av ett lock på en ledning i källaren.

Hemmabyggen och hemmabyggen, vi har entreprenad som bisyssla till jordbruket. Hur regelverket kommer att se ut och om det blir krav på certifiering är inte klart, det är som sagt bara ett förslag. Certifieringen känns meningslös tycker jag, några dagars kurs för dem som anlägger avlopp kommer inte att leda till bättre kvalitet, bara dyrare avlopp och sämre konkurrens. Den stora förändringen i förslaget var vilka lösningar som kommer att krävas och vem som bestämmer vilka områden som är extra känsliga, nu är det kommunerna men förslaget är att det flyttas upp en nivå till länsstyrelsen.
Min erfarenhet är att de som är certifierade har mer erfarenhet än de entreprenadföretag som "bara gör lite avlopp vid sidan av" för att det är lätta pengar typ. De certifierade får ju oftast mer avloppsjobb. Det finns många bra ocertifierade också, men jag tycker nog att det kan vara bra att de som ska gräva avlopp tvingas till en lite större uppoffring. Det tror jag kan hindra de mindre seriösa entreprenörerna. Jag har stött på entreprenörer som knappt vet något om avlopp. De kan göra en standard infiltration eller markbädd, men om något skiljer från normen så står de handfallna och det kan snabbt bli fel.

Jag tycker det är bra att det ska bli tydligare angående hög och normal skyddsnivå och vad som krävs vid respektive fall. Idag är det kommunen som får göra en tolkning. Jag har jobbat på tre olika kommuner och ingen av dessa har gjort samma bedömning angående skyddsnivå och vad som krävs. Det ställer ju till det både för fastighetsägare och entreprenörer.

Edit: Man lär också slippa alla "Göran Larsson" som ska göra om sitt eget avlopp och ringer till mig och frågar hur en markbädd ska se ut...:banghead:

Vår kommun erkände att de inte kunde ett skvatt om minireningsverk. Ett halvår efter ansökan och diverse tjafs mellan kommunen och leverantören (stor, levererar till många kommuner och känsliga områden) valde kommunen att bevilja tillstånd med hänvisning till att "utsläppet skulle motsvara godkända nivåer". Vilket ju är ett lotteri med tanke på att de ändrat tillåtna nivåer varje år de senaste fem åren.

Men varför skicka ut två gröngölingar i högklackat för att titta på förutsättningarna och besluta var vi fick gå ut, när de dessutom erkänner att de aldrig varit ute på besiktning, aldrig haft med tillståndsprövning att göra och dessutom "bara ville ut och åka lite i det fina vädret"? Kul att få den fakturan...

Min erfarenhet är att de som är certifierade har mer erfarenhet än de entreprenadföretag som "bara gör lite avlopp vid sidan av" för att det är lätta pengar typ. De certifierade får ju oftast mer avloppsjobb. Det finns många bra ocertifierade också, men jag tycker nog att det kan vara bra att de som ska gräva avlopp tvingas till en lite större uppoffring. Det tror jag kan hindra de mindre seriösa entreprenörerna. Jag har stött på entreprenörer som knappt vet något om avlopp. De kan göra en standard infiltration eller markbädd, men om något skiljer från normen så står de handfallna och det kan snabbt bli fel.

Jag tycker det är bra att det ska bli tydligare angående hög och normal skyddsnivå och vad som krävs vid respektive fall. Idag är det kommunen som får göra en tolkning. Jag har jobbat på tre olika kommuner och ingen av dessa har gjort samma bedömning angående skyddsnivå och vad som krävs. Det ställer ju till det både för fastighetsägare och entreprenörer.

Edit: Man lär också slippa alla "Göran Larsson" som ska göra om sitt eget avlopp och ringer till mig och frågar hur en markbädd ska se ut...:banghead:
Jag tror det blir tvärtom, personer med god lokal kännedom om markförhållanden och annat hindras och resultatet blir sämre.

Vår kommun erkände att de inte kunde ett skvatt om minireningsverk. Ett halvår efter ansökan och diverse tjafs mellan kommunen och leverantören (stor, levererar till många kommuner och känsliga områden) valde kommunen att bevilja tillstånd med hänvisning till att "utsläppet skulle motsvara godkända nivåer". Vilket ju är ett lotteri med tanke på att de ändrat tillåtna nivåer varje år de senaste fem åren.

Men varför skicka ut två gröngölingar i högklackat för att titta på förutsättningarna och besluta var vi fick gå ut, när de dessutom erkänner att de aldrig varit ute på besiktning, aldrig haft med tillståndsprövning att göra och dessutom "bara ville ut och åka lite i det fina vädret"? Kul att få den fakturan...
Låter som en dum situation när de själva inte har erfarenhet. Men för mig som inte jobbat superlänge dyker det hela tiden upp minireningsverk som jag aldrig sett tidigare. Då får man försöka läsa på och lyssna på entreprenören. De brukar ha bra kunskap.

Jag hoppas att er kommun har samma typ av avgiftssystem som de jag arbetat på. Då är det en fast avgift för avloppstillstånd. Således ska ingen behöva drabbas av att ett ärende tar jättelång tid pga vår okunskap eller att man behöver åka ut flera gånger.

• Gilla
Reactions: Sar
Nyfiken fråga på hur er avloppslösning ser ut i dagsläget. Tycker ni det fungerar och om ni var tvungna att göra nytt vad tror ni att det lutar åt då?

Finns ju en uppsjö av olika alternativ och lösningar. Tyckte det var jobbigt att leta nytt bett till häst men detta är snäppet värre :rofl:

Jag måste göra nytt.
Men jag har hittat en entreprenör som jag litar på, som får välja material åt mig.
Och det är en person som jag vet inte lurar mig på pengar heller, billigare än han kommer att göra det (vitt) går inte att få det gjort.
Vågar jag påstå eftersom han gjort en del gratisjobb åt mig också, av hjälpsamhet.

Men utifrån miljökrav och liknande, blir jag tvungen att ha reningsverk.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 672
Senast: Capybara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar