vad har ni bröstan till?

Re: benskydd

Sidvärtesrörelser (= skänkelvikningar) gymnastiserar bara, det har inget med hästens bärkraft att göra. Däremot bygger skolor (öppna, sluta) och andra samlande rörelser upp bärkraften och rumpan.

Re: goddess???

ja utan att ha sett hästen irl, men du sitter här o dömer folk som rider med benskydd o brösta utan o ha sett dom :crazy:
när du sedan påpekar det, så var bettet väldigt stort ja, men jag lägger inte allt på minnet, de va ett tag sen du hade dina bilder ute :smirk:

de flesta hästar behöver inte nosgrimma, men sitter på av slentrian. eller pga att hästen har ont o gapar.
varför red du då din med det?
en felspänd nosgrimma kan ge konsekvenser ja.. skavsår inne i munnen tex för att inte tala om vad ett felanpassat bett kan göra

Innan man basunerar ut saker om någon (förtal) så borde man höra sig för med den personen innan vilket du har gjort och förträngt/förnekat. Hade jag varit moderator hade du inte fått skriva så men ni delar säkert benskydd med varandra...

:rofl: :rofl: :rofl:
förtal??? :rofl:
snälla människa vet du vad förtal är?

detta;
med dom bilder jag sett på dina hästar så antar jag att du inte tävlar på särskilt hög nivå heller (bla sadel som låg helt fel o alldeles för långt fram, remontgrimma spänd som en engelsk nosgrimma).
du har redan bevisat att du inte har den blekaste om vad du pratar om, inte för att jag heller har så stor koll på de, men tom jag märker att du är ute o cyklar..
är inte förtal... :smirk:

Hade jag varit moderator hade du inte fått skriva så men ni delar säkert benskydd med varandra...
delar benskydd med varann? :confused: snart blir de nog förtal lille vän :smirk:

mycket är mode. Men sen finns det ju även de hästar som verkligen behöver dom.
Själv rider jag oftast utan, men ibalnd rider jag med martingal och detta p.g.a. att min häst gärna kör upp huvudet om han vilat flera dagar på rad och blir lite väl pigg, stark och ivrig...

Re: goddess???

*lånar nedersta knappen*
Hade jag varit moderator hade du inte fått skriva så men ni delar säkert benskydd med varandra...

En sak ska du ha klart för dig.
Först - jag delar varken benskydd, bröstea eller stall med någon.
OCH jag struntar BLANKT i vem det är som skriver vad, dvs om det så vore min bästa vän eller make som skrev nåt dumt så rensade jag bort det, i min egenskap av moderator.

Jag har börjat med förbygel på min häst just i hoppningen och terrängen. :idea: Bara som en extra säkerhet eftersom jag har hört att hästen drar upp buken lite efter att ha galopperat ett tag.

Är det bara jag som tycker det är praktiskt att fästa nummerlappen mitt fram på förbygeln? :o: :)
Sen är det bra att hålla i förbygeln när man galopperar eller om hästen skulle bralla eller rycka till.

Min häst får inte skav av förbygeln då den är välsittande och justerbar.
Jag kan faktiskt inte se vad den skulle göra för skada även om den inte skulle vara till någon nytta alls. :confused:

jag använder den för att inte sadeln ska glida bak i språnget

Re: besnkydd.

det har varit mycket snack om det där med benlindor och benskydd men dom får inte skörare ben för det det ska ju skydda hästen från slag men om inte hästen behöver benskydd så ska man ju inte ha det...
men som sakt jag har benskydd för att skydda hästen från slag

jag använder förbygel när jag rider/hoppar både för att sadlen inte ska glida och för den har martingall :D

Det är mer praktiskt att med en stor säkerhetsnål fästa nummerlappen på Schabraket, det gör alltid jag.

Ja hästen drar in buken ganska mycktet efter ett par kilometer och då vill man inte hoppa upp på en stor bank utan förbygel/brösta.

Sv: Re: benskydd

Min ponny är en f.d travare, ett kallblod, som aldrig har "ägt" en hjälptygel eller benskydd. Jag har bara hoppat henne lite "på riktigt" fast i sommar ska vi kanske t.o.m tävla och då vill jag gärna ha ett par senskydd fram och kanske strykkappor bak (eller något annat tips på benskydd?). Den här ponnyn, har vädligt svårt att tex gå i form med hjälptyglar och det är inte för att ryttaren gör fel!! Jag funderade också på att köpa en ny hoppsadel i syntet (p.g.a att dom är billigare och att jag är lite fäst vid materialet) och dom är lättare, inte för att jag vet, men då kanske sadeln far ännu mer bakåt så då kanske en brösta skulle vara till nytta.

Benlindor har jag endast när jag longerar min ponny, och det är inte ofta!! Någon enstaka gång så har jag bara haft lindor på en pytteskrittur.
Själv så tycker jag att det är fint att hästen inte har allför mycket utrustning och ibland skippar jag nosgrimman. Fast då bara vid uteritter... Ibland så tycker jag att det ser så plåttrigt ut med all utrustning...

Det viktigaste är ju att utrustningen är skön för hästen och inte skaver, och inte att det bara ser fint ut och skaver. Jag tycker att det är en smaksak med nosgrimmor, men vissa hästar kanske är vid behov av en "särskild" nosgrimma. Och, som jag tycker, om benskydden passar så ska det väl inte vara några problem? Min systers andra häst var ett varmblod, en f.d travare, och redan tredje veckan så slog han i senan vid hoppningen med hans skötare som inte orkade ta på honom benskydden. Han gick inte att rädda, och fråga mej inte hur man förlåter en för en sådan sak...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad har ni bröstan till?

Jag har brösta med martingal dels för att sadeln lätt glider bakåt och hästen slår upp huvet när han blir upphetsad. Eller uppjagad kanske låter bättre ;)

Min lilla pålle är så pass "platt" i ryggen, så har jag inte brösta så glider sadeln (lite) bakåt, så jag rider med den jämt. :D

Varför rider folk med bröstor i skogen?

/jenny :bump:

Här kände jag att jag kunde hoppa in, då jag enbart rider i skogen och i stort sett alltid har förbygel. :D Jag har förbygeln för att förhindra att sadeln glider bak. I skog brukar man stöta på en del uppförsbackar osv där det är vanligt att den glider bak. (Iallafall i våran skog :p) Så nu har jag förbygel som standard, den är inte ivägen om den inte behövs så att säga. Inte om det sitter rätt iaf. Men jag får faktiskt erkänna att jag började med det för att jag tyckte det var snyggt :angel: Nu i efterhand är det enbart för att den gör nytta :bump:

Sv: Re: vad har ni bröstan till?

varför har man resår, vilka använder det?
eller är det för att vi tror att det är bekvämare :)
/jenny

För mig är det så att just i språnget sträcker ju hästen ut sig, så om då resåret gör att hästen i det läget får större rörelsefrihet (Att inte förbygeln/bröstan är stum) så är ju det toppen, men som du skrev innan så töjer dom ju ut sig efter ett tag, och skaver då garanterat på hästen. Min inackordering har en underbar förbygel :love: Svår att beskriva, men ingen häst får skav av den det kan jag lova, den är genomtänkt! Fördelar trycket bra osv. :bow: för sådana!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: Buck
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 045
Senast: Lobelia
·
V
Hoppning Jag hyr en b-ponny med min syster, och hon e 18 år och jätte snäll men dock inte i så bra kondition.:( hon hoppas inte så mycket.nu när...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: SweetBriar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka