vad har ni bröstan till?

Re: besnkydd.

Det där med 7-8 år är inte sant.
Den senaste uppgiften jag läste i ridsport låg på runt 13-15 år. Det var någon från SLU som undersökt det, just eftersom att det florerade rykten om att halvblodshästens medelålder var så otroligt låg.

Tror inte heller att benskydd ca 1 timma om dagen kan skada, inte ens att linda nån gång då och då. Hästen går ju förhoppingsvis ut i hage betydligt längre tid varje dygn och då kan den ju stärka sina ben (om det nu skulle vara så att benskydden mot förmodan försvagar dem).

Att jag vill ha benskdd beror på framförallt två saker, dels sätter vi skor på hästarna vilket gör att det är betydligt mer riskabelt för dem att stryka sig än om de är barfota (jämför att sparka dig själv på fotknölarna med träskor, jag hade definitivt behövt strykkappor på sommrarna när jag var liten ;) )och dels på att jag inte annser mig var den prefekta ryttaren, dvs jag förändrar ibland hästens balans till det sämmre vilket ökar risken att de sparkar sig och det gäller inte bara under hoppning utan även i dressyrarbetet och på uteritter.

Men var och en blir salig på sin tro och allt har sina för och nackdelar man för väga dem mot varan och välja det som känns bäst för en själv.

Min hästs överben är inte pga felaktig exteriör eller felaktig träning.
Har tex tät kontakt med fysioterapeft.
Desstutom har olyckfåglen gjort sig illa många ggr som yngre, så vi var en del till klinik.
Och jag har aldrig fått ngn "påbackning".
Hur klantig är man som häst om man springer på vattenkoppen TVÅ ggr i hagen så man dänger i hasen tex?! :crazy:

Om jag ska skryta mer, så har jag aldrig haft en förslitningsskada på ngn av mina hästar... :cool:
De skador de haft, har varit olyckor. Tex en fläkning, en intrampad spik i hoven osv.

sluta skriv som vanligt, minns alltför väl din tråd på galopp :crazy:

i de stallet jag står/jobbar i så går flera hästar ut med skydd
*min går ut med senskydd o boots fram, just därför att hon har en så taskig gång att hon gärna trampar sej på framben med ett bakben, går även ut med lindor bak när de är torrt då hon är gallig bak
*34 årig hbl valack, lindor bak. rids fortf i alla gångarter o är fräsch för sin ålder, men åldern tar ut sin rätt
*pensionerad hblvalack som tävlat utt till st george går ut med boots runt om, just för att han trampar sej
*hblvalack boots bak, trampar sej
*quartervalack med dåliga framben, boots fram, trampar sej

flera av dessa har gått ut utan skydd tidigare, vilket har resulterat i härliga trampskador.

jag jobbar även för en familj med sex hoppållar, o dom är inte särskilt överbeskyddande med skydd heller, en av deras hoppare går med skydd ute

med dom bilder jag sett på dina hästar så antar jag att du inte tävlar på särskilt hög nivå heller (bla sadel som låg helt fel o alldeles för långt fram, remontgrimma spänd som en engelsk nosgrimma).
du har redan bevisat att du inte har den blekaste om vad du pratar om, inte för att jag heller har så stor koll på de, men tom jag märker att du är ute o cyklar..

Nu är ju inte jag hoppryttare men va faan...

Jag red min ponny ALLTID med förbygel när jag red, eller halsrem om jag red barbacka. Varför? Han var en levande krutdurk :cool: Åkte oftast av på dressyrpassen och varför inte ha säkerhetsbälte? Det är som när man åker bil, om man slarvar någon gång så kan du ge dig faan på att det är då du krockar!
Och jag erkänner, hopphästar som inte har brösta/förbygel/martingal ser lite nakna ut, jag tycker det är snyggt.
Sen kan du jättegärna få rekomendera en hovslagare som hjälper min häst att lära sig gå som folk! Vore jättebra för han slår sig på benen varje dag.
Benskydd, inte varje dag men så gott som och alltid fram iaf. Även om jag bara ska skritta i skogen. Det KAN ligga en dum vass sten eller en illasittande pinne någonstans och jag skrotar hellre dem än min häst.

Vad som skulle hända om sadeln kasade en halv decimeter? Du skulle belasta hästens ryggslut, sadeln skulle inte längre ligga bra, jag kan komma på massor av förklaringar. Det skulle väl vara den dummaste anledningen till att INTE använda brösta eller förbygel: att det inte GÖR något om sadeln kasar. Jag tror inte jag behöver argumentera för varför det är dumt, det tror jag säkert att du förstår själv. Varför i så fall inte börja konstruera hoppsadlar som ligger mycket längre bak, om det ändå bara är positivt för bogarna...?

menar du att alla hoppehästar med bröstor ser ut såhär? SE OVAN
då borde hoppsverige ta sig en funderare på om hästarna ska avlas på, ridas överhuvudtaget?
en häst som i väntan på sina muskler ska inte ridas utan byggas upp utan sadel innan man dessutom hopptävlar med den, utan ryggmuskler och illa passande sadel.

Antingen så har jag missförstått dig, eller så säger du emot dig själv. Som jag har förstått detta så gäller inte inlägget bara hopphästar, utan skogsmullar och dressyrhästar också. Och framför allt så förstod jag det som att det inte gällde tävlande hopphästar? För då var det väl mer ok, om inte jag minns fel? Personligen pratar jag inte alls om tävlande hopphästar...

benskydd

jag tror inte att hästen skadas av att ha benskydd på hoppträning, men inte var dag och definitivt inte om hästen inte har några problem med att den slår sig själv.
De problemen kan oftast en utredning om hoven avhjälpa.

Men det stärkande arbetet genomförs inte i hagen! och oftast står bara hästarna i nån lerig hage nu på vintern. de springer inte runt och jobbar med sidvärtsrörelser eller går under sig mm.. de har heller inte 70 kg på ryggen.

i hagen, om de rör sig, byggs benen upp för en häst inte ryttare o häst och det extra arbete det innebär.

jag är helelr inte salig i min tro, jag ansvänder ju själv benskydd om jag anser att hästen kan skada sig på något. Men man ska vara meveten om vad ett dagligt använande av benskydd innebär för hästen. Man kanske kan plocka bort några benskydd och testa om världen går under ibland?

/j

Re: benskydd

Din tro är ju att benskydd fösvagar benen, jag tror att de gör det. Inte den typ av strykkappor jag har iallfall, de sitter inte så fast att de stöttar benet märkbart. Visst hästen slår sig sällan på benen men träffar det olyckligt räckerdet med en gång för en ordentlig skada och det är lätt hänt att man som ryttare får dem att tappa koordination och balans ett ögonblick (speciellt i sidvärtsrörelser och liknande) och det kan ju räcka.

Om de stärker sig i hagen eller ej är vi inte heller överrens om, visst gör de det iallfall våra 6-7 lekfulla valacker i 2 ha hage, de röjer rätt bra kan jag lova och jag är helt övertygad om att de tränar ben och leder där likväl som i ridningen.

När jag ska rida "barbacka" så har jag vojlock och täckesgjord och sedan en brösta så att et inte ska åka bakåt. har provat utan, då hamnade täckgjorden mitt under magen :smirk:

Det är enda gången jag har haft en brösta/förbygel

min häst har skydd både när jag ride och när han går i hagen. Han har fått så många sår och efter att vi satte på han skydde så har det inte varit ett ändå! Jag har senskydd när jag hoppar för att inte skada senan och strykkappor på bakbenen för att han stryker sig. jag har pullargrimma med mässings ringar när jag hoppar för att det är snyggt. och remont grimma när jag riderdressyr för att han inte ska gapa så mycket, och för att han är unghäst. jag tränar dressyr i lindor för att det är snyggt. Jag har martingal för att han drar upp huvudet. Vad är det för fel att sätta på hästen bröst om man tycker det är fint? den skadar väl inte så länge hästen inte får skav?

Jag tror mer att du avslutar diskussionen för att du själv har insett hur dum du låter med alla dina felaktiga argument.

Håller med Goddess: Minns din tråd på Galopp och din bild med sadeln på bogarna och remontnosgrimman spänd ovanför bettet??
Suck.....

goddess???

åhhhh..

de bilder du sett på min häst är min travare, och utan att bli arg på dig igen för dina påhopp utan att ha sett min häst och veta något om situationen, borde du inte uttala dig.
Om du dömer folk utifrån ett foto, första gången hästen reds utan att vi visste om hon var riden alls, så inte går jag o köper ett nytt träns. Dessutom sitter inte sadeln på bogarna. Det kan vara bilden som är så, eller de facto att det är en sadel från 72 (som rolf göran b hade i sina ungdomsdar) av modell super hopp. Hade en dressyr suttit så förstår jag om du hängt upp ditt liv på det ...

hade du kollat ännu noggrannare hade du sett att bettet var en 14.5 och av den tjocka gamla modellen oxå, men du missade nog det du. Fler felsök som ska förfölja mig resten av livet?? kanske du ska kolla in gamla klassbilder oxå o se om jag hade rätt frissa för dagen? suck*

vad gäller nosgrimman. Skadar det hästen??? Skadar nosgrimman hästen om den sitter framför bettet, bakom bettet eller i pannan? om den inte ens är spänd? vill du veta vad som hände sen med den nosgrimman kan du fråga soptunnan. de flesta hästar behöver inte nosgrimma, men sitter på av slentrian. eller pga att hästen har ont o gapar.

Innan man basunerar ut saker om någon (förtal) så borde man höra sig för med den personen innan vilket du har gjort och förträngt/förnekat. Hade jag varit moderator hade du inte fått skriva så men ni delar säkert benskydd med varandra...

/j

Vi behöver inte begränsa oss till endast hoppehästar, men de brister du sade fanns det anledning att använda brösta till.

Men bröstan sitter i en sadel och med omusklade ryggar ska man inte behöva bära en ryttare, än mindre hoppa så högt att sadeln kan kasa bak. de engelska sadlarna är gjorda för att bäras av musklerna.
Det glädjer mig dock att folk inte spänner sadelgjorden så hårt och istället använder brösta :)
Det hade varit nåt för mig kanske som inte hoppar men med den ibland usla balansen får sadeln att glida på de rundryggade i stallet. Finns det brösta för ardenners? För det vet jag en som kan ha användning av.

/jenny

jo.
att hästen jobbar under sig i trav är bra mycket mera stärkande än att gå o dra benen i hagen utan ryttare väl?
och en sidvärts rörelse antar jag utförs av en ryttare med ambitionen om rumpan ska jobba och inte som i hagen framdelen. Hästen bär ju den mesta vikten på framdelen i vanliga fall, därför har vi mest förslitningsskador i frambenen vilket leder oss människor till att arbeta med att hästen ska bära sig med bakbenen och inte bli framtunga och förstöra sin ben, bogar etc. dvs hålla längre. (eller få högre points på dressyrbanan)

all ridning stärker benen eftersom vi lägger på en tyngd på dem, arbetar hästen dessutom korrekt för att kunna bära oss ryttare så ser man ju tydligt hur kotan går längre ner i marken än i hagen. ex piaff. eller bara en arbetsskritt.

och det är i de stunder då inget får stödja eller hindra hästen från att tänja, bygga, stärka och utöka sina leder, ligamnet, muskler etc.

ang undersökningen jag pratade om var antagligen i hästfynd, om ingen hade sett den i ridsport. Fast nån notis borde stått i ridsport tycker jag. kanske inte så populärt i en sporttidning..??

Ge dig, du blir bara mer och mer pinsam efter varje inlägg du gör.

erhm, så du menar alltså att man inte ska använda benskydd alls till hästen? jag kan bara säga till dig att jag aldrig i livet skulle ge mig ut på en fälttävlans bana utan skydd! Inte heller hoppa banhoppning utan skydd eftersom att jag är rädd om min hästs ben. Däremot så kan jag hålla med om att man inte ALLTID ska ha benskydd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: Buck
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 045
Senast: Lobelia
·
V
Hoppning Jag hyr en b-ponny med min syster, och hon e 18 år och jätte snäll men dock inte i så bra kondition.:( hon hoppas inte så mycket.nu när...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: SweetBriar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka