vad har ni bröstan till?

Re: besnkydd.

de där med lindor har jag också läst. Och det testades på ridhästar..
om du lindar din häst jämt så blir de som ett extra skelet och sen den dagen du slutar använda lindor så blir det hel konstigt. eftersom de är van vid att ha ett extra skal utanpå som stöd. och dessutom när man lindar.. då blir de ju varmt innanför.. vart tror du värmen tar vägen?

Jag är inte heller någon större anhängare av lindor (det är väl mest dressyrkärringar som använder det ;) ) men det finns ju andra skydd. Det bästa är väl senskydd när man hoppar. Att däremot inte använda skydd alls när man hoppar tycker jag är oansvarigt.

jo, senskydd kan jag faktist hålla med om vid hoppning.
men lindor, ajabaja!

Nån sade att martingalen ska sitta i något...inte i bröstan iallafall. en sån brösta kan man ju köpa om man har en häst som slår med huvudet (varför?) och martingalen används. annars behövs ingen brösta. martingalen funkar lika bra utan brösta :)

Jag förstår inte riktigt den här meningen? Den användare du menar sa också att h*n inte använde brösta utan förbygel. Det finns två typer av martingal, en som har en halsring som inte sitter fast i något, och en som har en förbygel. För att använda den senare varianten MÅSTE du alltså ha en förbygel. Vilken variant man sedan föredrar är ju en smaksak.

Du nämner också att du tycker att det verkar omöjligt att en sadel skulle kasa bak då hästen är högre bak än i sitt sadelläge. Har du aldrig sett en häst som är felbyggd? Eller en unghäst? Eller en omusklad häst som i väntan på sina muskler får ett dåligt sadelläge?
Jag ser väldigt sällan förbygel utan martingal, och nästan aldrig bröstor. Inte heller på tävlingar.

Dom flesta tyska hästar tex är ganska raka i sin rygg och det är den aveln vi är på väg emot, dom har inget djupt sadelläge som tar emot för sadeln att åka bakåt.

Jag har alltid förbygel i hoppningen och terrängen, på den ena som har rak rygg där inget tar emot bakåt skulle jag aldrig rida ut i terrängen med alla dessa stora upphopp och nerhopp.

Den där undersökningen du hänvisar till vill jag gärna ha en källa till för det var nog det dummaste jag någonsin har hört.

Har du fått svagare ben för att du har strumpor på dig varje dag???

Min häst som har förbyggel för att sadlen kasar beror på hennes byggnad!

Sadlen sitter kanon på henne, men man kan inte späna sadelgjorden så hårt att sadlen inte kasar.
För då trycker gjorden för mkt under magen. Sadelgjorden ligger inte slickat runt hela hennes mage, utan på sidorna på magen så blir det glapp.
Svårt att förklara.

Så det beror inte på någon av annledningarna du har dragit nedan!

En häst behöver ine slå med huvudet för att behöva martingal! Även där finns flera annledningar.
En martingall består ju av en ring runt halsen där man trär själva martingalsdelen igenom.
Den ringen kan kasa fram när man hoppar på vissa hästar, och då kan man få martingals ringen långt upp på halsen. Där har man en bra anleding till att använda förbygel med martingal!

Jag har förbygel när vi hoppar för att jag tycker det är snyggare än med bara en martingal. :d

På sköthästen är det förbygel hela tiden, dels för matingalen, dels för att sadeln åker bak. Åker inte sadeln bak när man är i skogen eller? ;) :angel:

Re: benskydd

och min häst avlivades pga senskador..

benskydd används oxå slentrianmäsigt. tre av ponnyernas i stallet har senskydd fram o strykkappor bak vid en barbacka skrittur. Det kan ju vara en på miljonen men misstänker att det ofta är så.
När man har benskydd tycker jag man gott kan varje månad kontrollera med nån på marken så att man verkligen behöver benskydd. Kanske den skrapningen var en engångsföretelse fast man haft benskydd i flera år på sin häst. Många spänner nog för hårt oxå så att de inte ska kasa. Benskydd kan ge skav oxå och speciellt vid blöta årstider. Benskydd är ett nödvändigt ont.
jag TROR oxå att många brist-senskador som är vanligast kunde undvikits om man ridit för att stärka hästens senor o ligament, vilket tar upp till ett halvår för att se nån skillnad till skillnad mot kondis och muskler som går mycket snabbare att bygga upp. När man lindar hiondrar man att hästen utnyttjar sina senor mm.

Ditt inlägg handlade om senskydd vid hoppning, och det kan man väl ha, för man hoppar ju inte var dag hoppas jag :)

jag har även ett frågetecken om varför man har skydd för hästens senor men inte ben fram? Vill man skydda sin häst borde man ha skydd runt om mot islageningar i hindren som kan ge svullnader osv. Finns det senskydd som går helt runt om?

jag stör mig inte på att folk har martingal och brösta kombinerat men att säga att man har brösta för att man har martingal är ju fel, eftersom martingal finns fritt om man nu måste använda en sådan.

martingal är alltså inget skäl att ha brösta som nån sa. användandet av martingal kan man ju fundera över oxå, men inte här.
Resten av dina frågor besvaras av mina andra inlägg samt sunt förnuft.

i ridsport fanns en artikel om teorin om överben. överben tillkommer oftast av överbelastning, överträning, mycket vanligt hos travhästar bla. på veterinärstationerna här man alltid sägas att hästen slagit sig i hagen eller växt fort.. men veterinärerna vet mera än de orkar ha en diskussion om..

och detta säger jag givetvis utan att ha sett din friska häst. grattis. du är en på tusen, medelåldern på halvblod är 7-9 år.

hej fejko!
Här ser du en oansvarig!
Min morsa tillöt mig aldrig att använda skydd på nån av mina hoppponnyer! rasande var jag för jag tyckte det var snyggt alla andra hade det ju ju äldre jag blir ju mer fattar jag vad hon menar..
jag har oxå skydd när jag rider om det behövs som jag skrivit innan. Gärna sådana som går runt kotan och fästes med tre stenhårda kardborrband. De ger inget skav och inget punkttryck som kan stoppa cirkulationen, som på ex senskydd om man spänner för hårt som alla gör enligt mig i "mitt" stall.

hej arwyn.

"
Har du aldrig sett en häst som är felbyggd? Eller en unghäst? Eller en omusklad häst som i väntan på sina muskler får ett dåligt sadelläge?"

menar du att alla hoppehästar med bröstor ser ut såhär? SE OVAN
då borde hoppsverige ta sig en funderare på om hästarna ska avlas på, ridas överhuvudtaget?
en häst som i väntan på sina muskler ska inte ridas utan byggas upp utan sadel innan man dessutom hopptävlar med den, utan ryggmuskler och illa passande sadel.

Kom ihåg att jag inte är emot bröstor, utan frågar mig bara varför de används. Bröstor skadar ju inte om de är rätt påsatta. Den enda vettiga förklaringen är att de kan hjälpa hästen fånga upp ryttarens tyngd med sina bogar/ bröstmuskler. Som när man kör.
endast i få fall kasar väl sadeln?
Själv hade jag en slimmad irländare som aldrig tävlats med brösta. som högst gick han msv b.

Och vad skulle hända om sadeln kasade en halv decimeter? Bogarna får större frihet. många sadlar sitter för långt fram, speciellt på ponnyer med dåliga sadelläge och lite kortar ben o stooor mage.
För sadeln lär inte kasa av utan att sadelgjorden går sönder väl? har nån sett det`?

MVH Jenny

jag kan inte det då jag inte orkar läsa igenom alla ridsport sen 03 jan. men det var i ridsport.

vet jag om jag får svagare ben av strumpor? nä. jag har ju dem alltid på mig.
/jenny

tack för infon om brösta/martingals kombinationen.
Det var ju en bra anledning!

vad snällt oxå att du inte spänner för mycket om lilla magen :)

/jenny

för o få sadeln ligga stilla...
har en häst som är ngt högre bak än fram, så ere bara...
en galoppsadeln ligger inte heller sådär superduper på alla hästar

andvänder brösta i resår men tycker inte att de spelar så stor roll

jag håller faktist med om dina tankar om benskydd och lindor till en stor del! :)

Jag har spänt för hårt, och det var i början när hon var yngre och vi började hoppa.
Jag spände till sadlen för att den kasade när jag hoppade.
Hon reagerade direkt med att inte hoppa speciellt bra (hon hoppade väldigt konstigt) för att det tryckte för hårt på hennes mage.
Så det var bara till att skaffa en förbygel! Och så blev problemet löst!

Jag har förbygel på min ponny för jämnan eftersom hon är så förbaskat rund att sadeln snurrar runt annars! :p Så till er som tycker att det är idiotiskt att använda förbygel/börsta vid skogsluffsning: det beror ju på av vilken anledning. Är det för att sadeln kasar bakåt tycker jag också att man bör se över sitt sadelval. Men för en sån som mig blir det ett dilemma som får lösas för undersidan av hästens mage om man rider utan förbygel. :d

jag kan inte det då jag inte orkar läsa igenom alla ridsport sen 03 jan. men det var i ridsport.

Då stämmer inte det, för jag läser varje nummer väldigt noggrant så det där har du tagit ur luften.
vet jag om jag får svagare ben av strumpor? nä. jag har ju dem alltid på mig.
/jenny

På nätterna, på morgonen, på sommaren?? Knappast :angel:

Att medelåldern på häst är runt 7-8 år har nog inget med benskydd att göra lilla vän, ett benskydd eller en linda kan inte på något sätt påverka hästens hållbarhet.

Många många olyckor sker i hagen, där hästen bryter benet, får benen avsparkade etc, jag tror nog inte att det heller har med benskydd och lindor att göra.

Jag har 4 hästar varav en i svår fälttävlan som är 12 år, han har aldrig varit halt eller haft några skador trots då att han har benskydd på sig varje dag.

En annan är 10 år tävlat Medelsvår A fälttävlan och mycket hoppning har heller aldrig varit halt eller skadat trots bensskydd varje dag.

häst nr 3 10 år Medelsvår B fälttävlan och mycket hoppning inte heller han har varit halt eller skadad trots benskydd varje dag.

Häst nr 4 är 9 år (fullblod) rids bara hemma än så länge med benskydd och inte heller hon har varit halt eller skadad.

Jag tror du har en enorm övertro på vad benskydd och lindor gör egentligen, det finns inte en linda eller ett benskydd i världen som man använder till ridning som kan stötta upp leder,ligament och senor, så bra (dåliga) är dom inte.

Jag vet inte hur du brukar spänna dina lindor och benskydd men på det sättet som du verkar tro att dom fungerar skulle jag nog avråda dig från att använda dom helt eftersom det är ganska uppenbart att du inte riktigt har förstått hur dom faktiskt skall sitta.

lilla vän????

ställer mig frågande till denna plötsliga patronisering. avslutar oxå diskussonen då tonen inte är särskilt trevlig från ditt håll. kan tillägga att alla mina hästar utan benskydd nån gång tävlat till 23 års åldern. och?????
/j*

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: Buck
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 046
Senast: Lobelia
·
V
Hoppning Jag hyr en b-ponny med min syster, och hon e 18 år och jätte snäll men dock inte i så bra kondition.:( hon hoppas inte så mycket.nu när...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: SweetBriar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka