Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Borde det inte vara samma för kattägaren/-älskaren? Man väljer katt utifrån vad som fungerar för K A T T E N!? Vill man ha katt i tätbebyggt område där grannarna är som mest ljummet intresserade av ens katt, skaffar man då inte en ras som passar den livsstil man valt? En katt som trivs med att vara innekatt. Det innebär ju ändå en risk för katten - vad lagen än säger - att vara ute i trafik, bland människor som inte vill ha den där, bland hundar (ja, våra hundar har ätit upp två katter på tomten, hur de luktdöva katterna nu kunde välja att gå in till två taggade rottisar) och andra faror som faktiskt hotar en utekatt i den miljön.
Jag orkar egentligen inte diskutera alla jordens olika tänkbara förekommande miljöproblem, men du bör ha klart för dig att även elektriska gräsklippare låter.
DU väljer att tolka den lagen så. Du väljer att bara läsa den ena delen av lagen. Den andra, den som handlar om hänsyn till omgivningen, den väljer du konsekvent att bortse ifrån. Och återigen, även om du må ha rätt i sak när det gäller lagen, var det tydligen inte intressant att diskutera begreppen vanligt hyffs och respekt för andra.![]()
Det är inte kattens eventuella rättigheter att vara ute jag diskuterar, utan ifrågasätter varför man överhuvudtaget skaffar katt om man nu tycker att man inte kan ge den ett bra liv utan att det går ut över andra människors tillvaro. Nu har x antal användare försökt att förklara det här för dig i x antal inlägg men det verkar bara inte gå in, hur folk än försöker.
Så gissningsvis finns det ingenting som kan få vare sig dig eller min hänsynslösa granne att sluta terrorisera sin omgivning. Jag kan bara beklaga det.
Vad gör man då? Lär sig älska kattbajs, struntar i utemöbler och att sitta ut sommartid och låter katten utnyttja utrymmet man betalar för?
Skulle aldrig behandla ett djur så. Vore det inte bättre om kattägaren erbjöd katten en sandlåda att skita i och ett krypin att vila i så den slapp att desperat försöka ta sig in hos grannarna?
Sedan undrar jag hur en allergiker ska kunna hantera en katt i bur i flera timmar, ska vi sätta den utomhus i -15 grader i flera timmar eller hur hadde du tänkt? Med allrergiker i familjen så föredrar jag att inte hantera katten alls, jag har inte valt att ha katt.
Det är fortfarande ÄGAREN till katten som valt att skaffa katten ifråga. INTE hela villaområdet.
Parfymer är förvisso besvärande mer eller mindre, hundar på buss är hänvisade att sitta längst bak. Där behöver inte allergikern sitta.
Ett fel gör ju inte ett annat rätt. Och du som kattägare får också åka buss. Personligen så anser jag inte det är rätt att binda hunden nära ingången till mataffären är ok inte heller att röka vid entreer eller åka buss i hästkläder. Men det är slillnad på att vara på ofentlig plats och i sitt eget hem. I sitt eget hem borde allergiker få vara fredade och det är de från hundar och hästkläder men inte från katter trots att kattallergi är en av våra vanligaste allergier. Personligen tror jag att den som visar hänsyn har större chans att bemötas med tolerans. Om kattägaren försöker lösa problemet så är även jag mer tolerant mot katten även om problemet inte försvinner helt.
Själva kattskiten ger väl heller inte allergiska besvär.
Så då handlar det väl mest att hindra katten att komma in och då gäller det väl att inte ha öppna dörrar och fönster där man inte har koll på objudna gäster.
Att hållas instängd i en bur några timmar tror jag i alla fall kan vara ett bra sätt för katten att inse att din tomt inte är så trevlig. Att katten skulle ta någon skada av behandlingen anser jag inte så jag förstår inte vad som skulle vara så fruktansvärt med det. Katter är ganska tåliga djur.
Katthåren ger allergiska besvär när de sover på dynorna och även kattpisset som dessutom lucktar väldigt illa. Kattskiten ger besvär när katten skiter på min uteplats och i mitt trädgårdsland, inte så frächt alltid. Att katten går igenom trädgården har jag inget emot.
Om jag skaffar hund och bor i lägenhet är det ju extremt korkat att välja en högaktiv jaktras som springer på väggarna. Då får jag - om jag tänker bo kvar och trivs med min soffa otuggad - välja en ras som passar i ett lugnare tempo och i ett lägenhetsliv. Samma om jag har en begränsad villaträdgård.
.