Sv: Vad har jag för rättigheter?
Så då hoppas jag att du aldrig har parfymer på dig när du är ute bland okänt folk som du inte vet ifall de är allergiska. Elelr har du det? Och för att komma längst bak i bussen måste ju hunden gå förbi de längre fram i bussen. Hur hänsynsfullt är det?
Det finns ju många som binder fast sin hund utanför mataffären. Inngen tanke på allergiker där inte.
Så i så fall är det ju definitivt inte bara kattägare som verkar strunta i allergiker. Tänk förresten på alla som tar bussen från stallet iklädda hästkläder. Ingen hänsyn till allergiker där inte.
Så tyvärr verkar det inte tas särskilt mycket hänsyn till allergiker i samhället. Är man sen kattallergiker och får stora problem ifall katter vistas på tomten kanske det vore en väl investerad peng att skydda hela eller delar av tomten med något slags stängsel. Det borde väl finnas någon sorts stängsel som är effektivt mot katter.
Det är fortfarande kattens ÄGARE som har ansvar för sin katt, oavsett om den är inne eller ute. Andra människor, boende i tättbebyggt område och som INTE valt att skaffa djur, ska inte behöva vidta diverse åtgärder för att freda sig.
När det gäller allergier så behöver du inte oroa dig. Jag är själv allergiker och tillhör den grupp som det i stort sett aldrig tas hänsyn till, pollenallergiker. Har man den typen av allergi så får man helt enkelt gilla läget och skaffa medicin och vidta nödvändiga åtgärder för att kunna leva drägligt. Så i jämförelse tycker jag nog att det tas tämligen stor hänsyn till andra typer av allergier i samhället.
Dylika åtgärder är dock inget en kattallergiker ska behöva vidta för att överhuvutaget kunna vistas i sitt eget hem, bara för att kattägaren skiter fullständigt i vad katten gör utan bara släpper ut den hur som helst utan att bry sig ett smack om vad som händer.
Ska det verkligen vara så oerhört svårt att sätta sig in i andra människors situation? Det är verkligen intressant hur du hela tiden försöker få det till att vi andra minsann inte visar någon hänsyn, med diverse konstiga argument. Jag är även nyfiken på hur du anser att katter är. Anser du att de verkligen är vakna majoriteten av dygnets alla timmar? Behöver de
enorma ytor att röra sig på? Eller kan det kanske vara så att katten sover mesta tiden och i huvudsak rör sig på ett revir av en något större villatomts storlek, kanske lite till. Kan det vara så att den älskade och välskötta katten faktiskt helst vill vara i sin familjs närhet? Kan det rent av vara sp att väldigt många kattägare helt enkelt släpper ut sina katter av ren lathet, att katten skaffas för "den sköter sig ju själv".
För vet du, det är otroligt många katter som tas omhand av katthem varje år. Och det tyder ju inte på ansvarsfulla kattägare. Eller tycker du det?