Vad har era barn för aktiviteter?

MM

Trådstartare
Tänker främst på barn runt 5-6 år men alla är givetvis välkomna att svara :)

Hon (5 år) började precis i en gymnastikgrupp och vill gärna lära sig dansa balett. Så en dansgrupp står väl näst på tur.
Hon har även fått låna stallägarens ponny för att rida på och hon är med mig mycket i stallet så kanske blir det ridskola längre fram men just nu duger lite lunkande i paddocken här hemma.

Vad har era barn för aktiviteter och vad finns det mer för barn i denna ålder att hitta på?
Känner att hon måste aktiveras mer.

Sv: Vad har era barn för aktiviteter?

Kolla lite längre ner i forumet så ser du att ameo startat en likadan tråd! :)

Får sätta på mig glasögonen nästa gång ;)

Jag uppfattade det som att Ameos tråd var för lite äldre barn.

Matmissbrukarna, min son på 4,5 år rider på ridskola och går på simskola. Jag tycker två aktiviteter är lagom i dagsläget. Han säger att han vill spela fotboll, men är helt ointresserad när vi är ute och sparkar boll så jag känner mig mycket tveksam. Om det passar nästa sommar får han kanske gå på fotbollsskola så får vi se hur intresserad han är och i så fall börja spela nästa höst. I och med att han har börjat simskola så pass tidigt gör det inget om han vill ha uppehåll 1 eller 2 terminer, men han får inte sluta helt förrän han kan tre simsätt, inga andra aktiviteter har jag kunskapskrav på innan han får sluta.

Mina är ju jättesmå fortfarande (2 år4mån resp. 5 mån) i och för sig.

För närvarande har vi ett ganska späckat schema, men storebror går bara på dagis två förmiddagar i veckan, och resten av tiden tittar han på mig med huvudet å sned och säger "mamma, gå ut och leta efter barn?" så det är nog inte för mycket.

M: lillasyster har bebisgrupp på fm, storebror är hos farmor. Nästa vecka börjar barngympa för honom på kvällen.
T: skogslekgrupp på em
O: Dagis på fm, svenskspråkig lekgrupp på em
T:
F: Dagis på fm

När han börjar dagis "på riktigt" nästa år blir det bara sv. lekgruppen och gympa.

Min grabb fyller snart 5 år och går på Knatteskutt en kväll i veckan. Där får de prova på olika idrotter.

Innan Knatteskutt gick han på capoeira en gång i veckan, det började vi med (hela familjen) när han var 3 år och höll på tills före denna sommar.

En aktivitet i veckan får räcka än så länge. Eventuellt lägger vi in ridning när jag går på föräldraledighet, men då måste det inte bli en gång i veckan.

Vår femåring går på minisim, skogsmulle och gympa. Tycker egentligen att två aktiviteter är lagom, men så dök Mulleerbjudandet upp o det ligger på söndagar då vi oftast inte har så mkt för oss ändå. Vi har en utlånad B-ponny i familjen ( alltså hon är vår men bor inte hos oss) o när vi hälsar på henne rider han gärna en stund oxå. Jag ser dock inte något direkt häst-och ridintresse utan mer att han gillar henne precis som han gillar katterna o hunden.

Mina femaringar (6 i januari) rider lektion en gang i veckan och ibland ytterligare en gang (egen ponny) samt gar pa gymnastik en gang i veckan. Utover det gar de pa foljande aktiviteter via skolan, de ligger alltsa under eller i direkt anslutning till lektionstid: simning, dans/balett, gymnastik, faktning.

kl

Dottern är fyra och har en aktivitet än så länge: Bamsegympa en gång i veckan.
Hon är dock mkt musik och dansintresserad så ev lägger vi till dans till våren. Alt byter ut gympan.

Sedan får hon börja på thaiboxning när hon blir fem om hon vill. Tycker själv om träningsformen (kör dock ej ren thaiboxning själv) och hittade en förening som har barnklasser. Men vi får se det är ett år kvar. Då får hon kombinera det med gympa alt dans. Vill ej ha mer än två aktiviteter när hon är så pass liten, bara dagis tar ju mkt energi :p

Min son, som blir fem i november, går på simlekis en gång i veckan. Sen brukar han klättra en gång i veckan med sin pappa.

När han blir lite större skulle jag vilja att han provade spela något instrument, helst gitarr eller piano för det har vi hemma. Det är något som jag ångrar att jag inte lärde mig som liten.

Min femåring som fyller sex om några dagar rider liksom sin äldre syster. Vi har egna hästar så ridningen sker å hemmaplan. Båda skjuter dessutom luftgevär en gång i veckan.

Å var då? Thaiboxning låter helkul:)

Haninge :D Blir till hösten, så vet ej tider eller sådant ännu, är ju en bit från er men inte andra sidan världen hehe.
Många har från 7-8 år men dessa hade från 5, men mkt lek och sådant i grunden :)

Våran stora (5½) går på bamsegympa och har en fyrhjuling hos sin pappa.
Hade funderingar på hockeyskola men kände att det var lite för dyrt för oss. Men han skulle nog behöva något mer han också

Min sjuåring går på balett och kyrkans barnaktivitet. Dessutom spelar hon fotboll när det är säsong. Nu när säsongen är slut så drar innebandyn igång. Så det blir tre aktiviteter i veckan. Min treåring går på dans en gång i veckan. Funderar på att sluta med det i jul för hon är mer intresserad av sin dansdräkt än av danslektionerna. Tänkte låta henne få börja på 4h-gården istället. Där har de djurskötselgrupper för barn från tre år.

Tuva 5 år går på ridskola varje lördag och ska börja på simskola nästa onsdag.

Hade velat ha in henne och lillebrorsan på familjegympa men tycker 3 aktiviteter är för mycket.

min dotter som är 4 1/2 går på simskola och har egen ponny som hon motionerar 1-3 dagar i veckan . det räcker absolut för henne =)
sen brukar hon ju leka med kompis hemma eller hos dom oftast nån dag i veckan med....

Lite beroende på var i landet ni bor, men längdskidåkning är himla roligt och ger mycket, de lär sig balansera, åka skidor, blir av med en massa överskottsenergi och dessutom massor av kompisar. Dessutom en sport man kan hålla på med långt upp i åren utan att man behöver tävla. Den äldsta som åker i våran förening är 85 nu och han åker regelbundet när det är snö.
Där mina barn brukar vara med så har de träning en dag i veckan och då är det nästan enbart lekar men lekar med baktanken att de ska lära sig tekniker. Tex att ta sig upp från liggande med skidor, ta sig igenom en rockring med skidor på, ta sig runt en bana med en sak i händerna osv. Barnen brukar snabbt bli bättre än de vuxna och det njuter de av! :D

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 580
Senast: Imogen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 135
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar