Vad har du kompromissat med i ditt rasval?

Vilken ras har du?
Cairnterrier :love:

Har du kompromissat med något när du valt ras? I så fall, vad?
Ingenting faktiskt

Vilka var fördelarna som vägde över så att du ändå valde den rasen du har i dag?
Lättskött, ofällande päls. Liten och lätt att ha med sig men ändå pigg på att arbeta, både agility och mer bruksträning som spår. Självständig så han klarar sig utan mig i några timmar utan problem, men ändå social och tycker om att mysa. Frisk, hälsosam ras.

Har dina premisser ändrat sig något sedan valet av ras?
Nja, tränar inte agility längre och är mer inriktad på spår men lillskiten var bäst i klassen på kursen så han har glatt fått hänga med i den mån en han kan och orkar :p

Hur hade en perfekt hund sett ut för dig?
Som min lilla, fast kanske lite mindre fokus på mat och mer fokus på träning :D

Vilken ras har du?
Bichon havanais
Vad har du kompromissat med vid val av ras?
Storleken ville egentligen ha en större hund kanske labbe.
Fördelarna är många
När vi skaffade vår första var familjesituationen sådan att alla i familjen måste kunna gå ut och rasta hunden för att hundägandet skulle fungera. Även barnen. Så större raser och skarpare raser typ terriers gick bort . Det var nödvändigt med något litet och relativt lätthanterligt.Har även allergier i släkten men visste innan att bichonen skulle vara snällare mot allergikerna.
Fantastisk ras snäll gladlynt pigg enkel. Mer sportig än vad man kan tro. Bra med barn.
Den perfekta hunden för mig är samma ras men korthårig och som inte har så lätt till skall.

Jag har storpudlar, två stycken.

Med den första ville jag ha en aktiv sällskapshund som jag skulle kunna testa på diverse olika hundsporter med, men som samtidigt inte skulle kräva för mycket aktivering. Det skulle bli min första egna hund och ville inte ta mig vatten över huvudet. Rasen skulle heller inte fälla hår. Jag fick precis det jag ville ha, och det enda som jag egentligen kompromissade med var utséendet. Innan jag skaffade pudel tyckte jag inte alls de var fina, särskilt inte i sina utställningsfrisyrer, men idag tycker jag att det inte finns någon vackrare ras.
Premisserna ändrades något till nästa hund, även om det till slut blev samma ras. Jag hade fått upp ögonen för brukset och kollade därför mycket på hundar med mer motor, framför allt några olika bruksraser. Ingen kändes dock helt rätt och jag älskar hur pudlarna är att leva med. Mjuka, humoristiska och lättsamma utan att vara tråkiga. Så till slut valde jag med hjärtat och då blev det en till storpudel, men någon gång blir det en hund av bruksras.

Den perfekta hunden hade haft pudelns härliga temperament och graciösa byggnad, men haft mer lättskött päls- kanske sträv. Jag vill inte ha en hund som fäller pga allergi, men samtidigt är jag utställningsintresserad och det är arbetsamt att hålla en pudel i utställningspäls. Den skulle också ha en större arbetsmotor, mod och uthållighet. Hittills har jag inte hittat den rasen ;)

Nu har Pappis inte sån päls som aldrig fäller. Men den är lättskött och de flesta hundallergiker jag känner har inte reagerat på mina hundar. Flera har sen köpt Pappis. Det kan vara värt att åka till uppfödare och testa om du tycker rasen känns intressant i övrigt.

De är ju mjuka och föriga och går att träna mycket resp lite med.

Nu har Pappis inte sån päls som aldrig fäller. Men den är lättskött och de flesta hundallergiker jag känner har inte reagerat på mina hundar. Flera har sen köpt Pappis. Det kan vara värt att åka till uppfödare och testa om du tycker rasen känns intressant i övrigt.

De är ju mjuka och föriga och går att träna mycket resp lite med.

Tycker pappisar är fantastiska hundar övervägde den rasen inför vårt senaste hundköp . Men eftersom bichonen fungerat så bra i familjen så blev det en till.

Jag har inte kompromissat alls eftersom jag inte skaffat rasen utefter något annat än att jag ansåg den vara perfekt för mig! Som tonåring föll jag för utseendet och ju mer jag lärde känna rasen, desto mer förstod jag att detta var min ras. Jag fick min första chow chow av mina föräldrar vid 16 års ålder (efter att ha jobbat som kennelflicka under sommarlovet hos den chowuppfödare jag beundrade mest) och jag har aldrig någonsin ångrat mitt rasval!! I slutet av detta år firar jag 30 år som chowägare!
Jag har under dessa 30 år även haft en mastiff och nu en mops, men chowarna har alltid funnits med och kommer alltid finnas med!

Jag vill ha labbe. Kommit fra mtill att jag älskar apportering och jaktträning. Sambon vill inte ha en hund med den typen av päls, så inne på golden istället. Men funderar om lite just nu, om att skaffa sällskapshund nu, och faktiskt skaffa labbe till mig själv enbart lite längre fram, så behöver ingen av oss kompromissa tänker jag...

Pg a att jag är nyfiken: en spinn-off på "Blandras för 25 papp"-tråden.

Vilken ras har du?
Har du kompromissat med något när du valt ras? I så fall, vad?
Vilka var fördelarna som vägde över så att du ändå valde den rasen du har i dag?
Har dina premisser ändrat sig något sedan valet av ras?
Hur hade en perfekt hund sett ut för dig?

Kanske fånigt att svara på den här tråden när man bara haft sin hund i fyra veckor och den dessutom inte är mer än tolv veckor gammal... ;)

Jag har en shetland sheepdog.
På sätt och vis har jag inte kompromissat med något. Men om jag tittar på mina tidigare önskningar så är det en del...
Utan inbördes ordning:
1, pälsen
2, hälsan
3, förväntat badintresse
4, risken för räddhågsenhet
5, storleken (nu tycker jag dock att det är superbra att Frej troligtvis kommer väga bara 6-9 kilo som vuxen)

Det som gjorde att valet föll på en Sheltie är att de verkar mycket lätta att leva med, samtidigt som de är roliga att träna och kan hänga med på det mesta. Ofta väldigt behändig storlek på hundarna. Följsamheten!

Jag kan nog inte beskriva en perfekt hund :o Frej är perfekt för mig. Eller... han ska väl bli :p Han måste bara träna upp sin matte först.

Men ja... smuts- och vattenavstötande päls. Ljusa klor. Generellt trygg. Gosig, glad, träningsvillig, positivt inställd till lek och promenader i alla väder. Det känns som on många hundar kan vara perfekta i mina ögon :idea:

Jag kompromissade med jakt och vakt. Har dansk svensk gårdshund.
Nu fick jag en med mycket vakt vilket medför att någon ny gårdshund blir det inte :D
Nästa gång blir det jaktlabbe. Lite förigare, ingen vakt, mindre reserverade i nytt folk och matglada. De egenskaper som jag idag önskar lite mer av hos Betty helt enkelt.

Vilken ras har du? Dobermann
Har du kompromissat med något när du valt ras? I så fall, vad? Inte mycket, skulle väl vara jaktlusten isf.
Vilka var fördelarna som vägde över så att du ändå valde den rasen du har i dag? Allt annat är perfekt :love:
Har dina premisser ändrat sig något sedan valet av ras? Nej inte egentligen, har bara lärt mig hur jag ska lägga grunder bättre.
Hur hade en perfekt hund sett ut för dig? Som Ammo, fast som kan vara ensam utan att bli upprörd :angel::D

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 763
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 384
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 724
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar