Vad har du kompromissat med i ditt rasval?

Vilken ras har du?
Dvärgpinscher

Har du kompromissat med något när du valt ras? I så fall, vad?
Tystnad och fokus :cautious:

Vilka var fördelarna som vägde över så att du ändå valde den rasen du har i dag?
Liten, rolig, snygg och ettrig arbetsmaskin som orkar jobba länge men som inte bangar soffläge.

Har dina premisser ändrat sig något sedan valet av ras?
Ja. Jag vill ha mer fokus. Lite enklare liksom, inte lika störningskänslig.

Hur hade en perfekt hund sett ut för dig?
Som min Billy, men lite mindre polis med blåljus och siren...

Jag har dansk-svensk gårdshund.

Önskemålet på ras var en korthårig, pigg, framåt, träningsvillig familjehund som såg ut och betedde sig som en ”riktig” hund men som gick att ta under armen vid behov.

Jag tycker att vi fick precis det vi önskade och vi har nu en liten flock på fem stycken DSG. Fem stycken DSG som alla är klart rastypiska både till utseende och mentalitet men ändå så olika individer. Storlek mellan 33-39 cm, tre st älskar agility, en föredrar nosarbete alla dagar i veckan, en är inte så intresserad av träning alls (möjligen drag) men en arbetsmyra rent fysiskt och kan gå flera mil långa turer i ur och skur utan att krokna. En är ganska skarp och ointresserad av andra än familjen, en är sällskaplig men lite osäker, tre älskar allt och alla. Två älskar vatten och hoppar i alla tider på året om de får chansen, de tre andra not så much. En är pinntokig de andra fyra helt ointresserade. Etc etc.

Jag är fortfarande helt nöjd med rasen och skulle ha valt samma igen. Ännu mer perfekta hade de varit om de inte haft så mycket jakt i sig men vi har accepterat läget och släpper endast på inhägnat område. Jag gör ingen big deal av det. Det vore snarare konstigt om en hund som DSG inte hade några jaktdrifter kvar.

Vilken ras har du?
Dvärgpinscher

Tystnad och fokus :cautious:

Vilka var fördelarna som vägde över så att du ändå valde den rasen du har i dag?
Liten, rolig, snygg och ettrig arbetsmaskin som orkar jobba länge men som inte bangar soffläge.

Ja. Jag vill ha mer fokus. Lite enklare liksom, inte lika störningskänslig.

Som min Billy, men lite mindre polis med blåljus och siren...
Du skulle älska GIssa

Vilken ras har du?
Malinois.
Valde mellan schäfer och malle för många år sen. Valde malle då den är friskare generellt. Ingen kompromiss.
Hälsa, arbetsegenskaper, personligheten och att de är vackra!
Jag har ett tag kikat på andra raser bl.a. jaktlabbe, aussie och jaktspringer. Det var min man som sa till mig att jag inte skulle bli nöjd. Och han hade rätt.
En malle med bra egenskaper är en perfekt hund för mig!

Vilken ras har du?
Chihuahua och en Scandnavian hound (draghundsblandras)

Kompromissade inte med nåt när jag valde att köpa chihuahuan. Skulle ha en liten smidig sällskapshund som var pigg och allert men inte krävde så mkt och det fick jag.

Med draghunden kompromissade jag att jag egentligen tänkte mig en renras men det blev en blandras istället. Hade egentligen velat ha lite tåligare päls (lätt huskypäls typ) också för köldtåligheten.

Med chihuahuan kompromissade jag inte så inget som vägde över.
Med draghunden var det smidigheten kroppsligt och hennes dragskalle som vägde över och slumpen att hon kom i min väg (9 månader vid köp).

Ja hade ju aldrig köpt en chihuahua igen till mig själv (karln vill dock ha en liten hund).

En perfekt hund hade varit 55-65cm hög, nätt kroppsbyggnad, kvick i rörelserna och snabb, förig/åt det veka hållet, människokär och social, stabil psykiskt (min draghund har separationsångest, hennes stora nackdel), päls som en lättpälsad husky, frisk och inte så kraftig/impulsiv jaktlust.
Egentligen hade jag nog velat ha min (observera att det ska vara just min chihuahuas och inte typiska chihuahuans :cool:) chihuahuas mentalitet med lite extra fart i i min draghundsmix kropp med lite extra storlek och huskypäls :laugh:

Vilken ras har du?
En liten blandis av mestadels sällskapsraser och en welsh corgi cardigan

Har du kompromissat med något när du valt ras?
Blandisen inskaffades på premisserna att jag ville ha en "lätt" hund efter att jag tagit bort min DP med smärtproblematik. Hon var allt jag hoppades på och lite till, precis vad vi behövde just då.
Corgin är kompromiss mellan mig och dottern, dotter ville BC jag trodde det skulle bli för mycket jobb (särskilt den dagen hon ev. flyttar hemifrån då risken är att vi blir kvar med den).Jag hade velat ha schäfer (av den modellen som vi hade när jag var liten för 30 år sen) men då dagens schäfer inte motsvarar det jag önskade så blev det en corgi. Dessutom är det smidigare med mindre hund.

I så fall, vad?
Blandisen var som sagt precis det vi behövde då, enda minuset var att jag trodde att hon skulle få annan pälskvalitet men hon hålls nertrimmad.
Dottern fick ingen BC men corgin har hittills räckt till för hennes önskemål om en arbetsvillig, glad och lättränad hund att gå på kurs och tävla med (tävla har de inte gjort än då hon är 1 år nu). Jag fick ingen schäfer men fick en hund som påminde väldigt starkt om schäfern jag växte upp med rent psykiskt.

Corgin verkade vara en bra hund som inte har några större problem med rasbundna sjukdomar, lättlärd och arbetsvillig men inte arbetsnarkoman som måste sysselsättas flera flera timmar om dagen.

Nej

Är nöjd med bägge hundarna, corgin skulle gärna få fälla mindre än vad hon gör just nu.

Vilken ras har du?
Bostonterrier

Det var ett långt kompromissande;) Sambon ville ha en fralla, vilket jag absolut inte ville ha. Jag ville ha något friskare och som jag kunde ut och träna/tävla lite olika grenar på hobbynivå.
Efter lång tids övervägande snubblade vi över Bostonterrier. När vår lilla Elsa visade sig få ett färgfel och inte längre vara aktuell för avel fick vi istället köpa henne.

Liten, smidig hund som skulle kunna nöja sig som sällskapshund men ändå prova olika sporter/grenar. Underbar liten clown som är med på det mesta. Temperamentsmässigt perfekt för oss som vill ha en aktiv sällskapshund som inte "mår dåligt" av att ligga på soffan några dagar. Bra av- och påknapp.

Ja! Jag kommer troligen inte köpa en Boston igen. Det är en underbar ras med mycket fina egenskaper men jag har fortfarande problem med att exteriören inte är den bästa. Idag vet jag dock uppfödare som jag skulle välja att köpa från för att få en hund med mer normal exteriör, framförallt då huvud/näsa.
Dessutom har mitt intresse för träning/tävling ökat, vilket gör att jag inte riktigt känner att "medel-Boston" räcker till.

Kelpie :love:

Vilken ras har du?
Wachtel
Förigheten, att behöva jobba rätt hårt som förare för att vara mest intressant hade jag gärna sluppit.
En självständig jakthund som jagar "allt". Nu har nog våran åkt på stryk en gång av vildsvin och undviker dem men i övrigt jagar han allt från hare, räv, till rådjur, älg och hjort. Sen finns även apporteringen där även om den inte har lika hög prioritet i rasen.
Nej jag vill ha en till, nu har jag lite mer kunskap om hur jag ska jobba för att ständigt vara den mest intressanta så jag hoppas att det blir lite mindre fallgropar med nästa. :nailbiting::D
Lite mer förighet hade inte skadat och kunde man slippa all päls som ska fällas hade jag varit glad. :angel: Och att aktiveringsbehovet kunde kopplas ner sommartid vore rätt fint det också :angel: :D

Ni som har läst i "Blandis"-tråden har nog redan läst det här men kan kanske vara intressant för andra :p

Jag har en storpudeltik. För mig är den allra största kompromissen hennes päls, jag hade hemskt gärna haft en päls som var enklare att hålla i utställningsskick och som inte drog in så mycket skit samtidigt... Nu är hon nerklippt och då fungerar pälsen bra, inser att det ät grymt skönt att slippa fällandet när jag hälsar på andra hundar :p .

Om hon hade varit alldeles perfekt hade hon gärna fått vara ca 10 cm lägre, nu är hon 60 cm hög och tar lite onödigt mycket plats ibland. Sedan dras hon med en del rädslor och vaktar en del men det är överkomligt och iaf rädslorna är inte en rasegenskap utan beror på individen.

Jag ville ha en hund som jag kunde pyssla med det mesta med, både tävla en del och ställa ut men som också klarar sig med bara promenader ibland. Jag ville att den skulle vara frisk, ha föremålsintresse, inte jaktidiot och fungera ihop med andra hundar. Jag ville också ha en hund med lite "integritet", dvs inte älska allt och alla och ha lite egna åsikter ibland samt att den inte skulle vara för hård i huvudet utan hyfsat enkel att fostra.

Om jag skulle köpa hund idag så skulle jag söka efter samma egenskaper och därmed landa i samma ras. Ev skulle det få bli en mellanpudel för att få det lite lättare med pälsen men tycker egentligen att dom är för små... jag har varit inne på olika fågelhundar men iom att jag inte är intresserad av jakt faller dom bort.

Vilken ras har du?
En Eurasier...

Trodde först att jag endast kompromissat lite med föremålsintresset. Nu när jag förstår mig bättre på vem jag är som hundägare och vad rasen jag har är för något så inser jag väl att jag kompromissat på hela aktiveringsnivån och arbetsviljan. :down:

Lättsam och anpassningsbar hund, enkel päls som inte fäller året runt, bra storlek, tyst, att de skulle kunna hänga med på de flesta aktiviteter, trevligt temperament. Att de är bra mentalt och att de inte kastar sig över alls människor. Helt enkelt en jäkligt lättsam ras på alla möjliga vis.

Ja, som sagt väldigt mycket. Hade velat ha mer Go och arbetsvilja. En lekfull hund som tar allt med glädje. Någon att träna mer målinriktat med och som hänger med på allt utan(!) att bli trött för snabbt. Samtidigt tycker jag att hunden jag har verkligen fyller det syftet jag först efterfrågade. Det är en otroligt lättsam hund jag har.

Jag tycker ju att min hund är typ det vackraste som finns. Jag har väl annars ingen speciell typ favorit. Älskar krulliga looken på typ Lagottos/vattenhundar men vet inte om jag anser att de ser perfekta ut. Jag brukar generellt gilla hundraser som jag i övrigt dras till. Utseende tänker jag sällan på, det är inte många raser jag tycker är fula och/eller inte uppskattar utseendet på. Jag gillar de flesta :D

Jag har Jack Russell, har alltid tyckt om rasen för deras karaktär och utstrålning och hade drömt om en i flera år innan jag skaffade hund.

Utseendemässigt har jag inte gjort några kompromisser, jag ville ha en liten hund (runt 30 cm, min är precis 30), helst strävhårig och med funktionell kroppsbyggnad. Det skulle väl i såfall vara att jag tycker färgerna är lite tråkiga, men det ser jag knappt som en kompromiss eftersom utseendet har liten betydelse för mig.

När det kommer till temperamentet skulle jag gärna ha en hund som har liten till måttlig jaktlust samt går bra ihop med andra hundar, så det får väl räknas som kompromisser iom att min hund är jaktidiot och inte går så bra ihop med andra hundar.

Drömhunden är en liten, tålig, tuff, energisk och framåt hund (med terrierkaraktär) som har träningsvilja utan att för den sakens skull vara en brukshund, samt med relativt låg jaktlust och som går bra ihop med andra hundar. Dvs allt min Jack Russell är fast med mindre jakt och svårigheter med andra hundar. Tror dock inte att "drömhunden" är möjlig att skapa öht eftersom jag anser att det är just jaktlusten som ger rasen sina övriga egenskaper :)

Och mina premisser har inte ändrats sedan jag skaffade hund, har samma kriterier inför nästa hundköp så småningom

Hallå din drömhund är ju en dvärgschnauzer :D:p allt stämmer ju!

Haha jo jag tycker de verkar käcka faktiskt :D. Det är väl bara det där med att de inte är terriers :angel:. Plus att jag träffat en hel del som verkar ganska sävliga, men har ju förstått att det är fart i dina...

Äh de är inte terriers men jäkligt lika :D Jag tycker faktiskt att det finns mer skägg med fart än utan, men det är inte alltid man ser dom. Finns några riktiga krutpaket ;)

Jag älskar en stor mysig "knähund" med det här tempramentet och jag tycker alla egenskaper är perfekta. Min sambo är också uppväxt med hundar, men han tycker min ras är alldeles för stor och har egentligen aldrig gillat Hero särskilt mycket, även om han såklart aldrig varit elak mot honom eller så.

Äh de är inte terriers men jäkligt lika :D Jag tycker faktiskt att det finns mer skägg med fart än utan, men det är inte alltid man ser dom. Finns några riktiga krutpaket ;)

Jag tror dig :D

Jag får väl erkänna att jag har svårt för utseendet på de som är peppar/salt, men å andra sidan är jag inte den som väljer hund efter utseendet. Men det skulle ändå ta emot lite... :angel: Svarta och svart/silver tycker jag är fina men får för mig att du eller någon annan skrivit att det är mest fart i peppar/salt-varianten?

Basset fauve de bretagne

Ingen kompromiss nånstans. Ville ha en relativt "snabbsprungen" allrounddrivare, som har en tydlig offknapp utanför skogen och det är vad jag har.

Har aldrig kompromissat med någon ras jag haft, eftersom jag valt raser efter egenskaper, funktion och vad jag ska ha hunden till.

BC och lapsk vallhund för fårvallning
Finsk spets för fågeljakt
Jämthund för älg och björnjakt
Fauve för allrounddrivande jakt

DP-labbe inledde jag hundägandet med, tränade lydnad, körde drag och som rent sällskap
Aussieterrier som sällskap/gårdshundar (även haft en cairn en gång i tiden för det syftet)
Finsk lapphund för aktivt sällskap, lydnadsträning, friluftsliv.

Har aldrig behövt kompromissa med något då de alla fyllt det syfte de köpts för och varit väldigt trevliga familjehundar dessutom.

Jag tror dig :D

Jag får väl erkänna att jag har svårt för utseendet på de som är peppar/salt, men å andra sidan är jag inte den som väljer hund efter utseendet. Men det skulle ändå ta emot lite... :angel: Svarta och svart/silver tycker jag är fina men får för mig att du eller någon annan skrivit att det är mest fart i peppar/salt-varianten?

Skulle inte säga att det är mest fart i p/s men däremot är de mer stabila mentalt och lättare att ha och göra med, framförallt att ha flera hundar ihop är aldrig något problem. Svarta är snabba men också vassare och mer ojämna i mentaliteten som jämförelse. Inom svart och silver finns det en del riktigt skojsiga linjer, @Miao har en syster som föder upp riktigt fräsiga rackare :D
Vita är väl mest ettriga av de alla, de har ju mycket terrier i sig då man använde sig av sådan för att få den vita färgen. De är dock också sämst mentalt.

Hehe... Det här kan bli intressant :angel:

Vilken ras har du?
Saluki! I dagsläget nr 3 & 4.

Jag har ju egentligen aldrig valt ras, utan blev kär i en tik som jag fick ta över och sedan råkade det bli fler. Med en "lånesaluki" och saluki nr 2 så upptäckte jag det roliga i att träna med hund, och jag älskar att träna och tävla med saluki! Jag inser ju dock att om någon skulle rabbla upp mina egna önskemål i en rasvalstråd, aldrig i livet att jag hade rekommenderat saluki! Hade jag inte tagit hem senaste dåren, utan istället köpt en ras som teoretiskt sett passat mitt träningsintresse osv, då hade det blivit något helt annat. Rent teoretiskt kan det därför sägas att jag valt bort samarbetsvilja, mental uthållighet och fått en hund med extremt mycket mer jaktlust än vad som är enkelt att leva med. De är dessutom lite för frusna av sig, det är svårt att tävla tex lydnad eftersom de så lätt fryser på höst/vinter och regniga vårdagar.

Jag älskar rasen. Punkt :D Jag älskar hur enkla de är att kommunicera med, hur tydliga de är, att det känns som om de är tankeläsare. Jag älskar att de är snabba i reaktionerna, men ytterst sällan överreagerar på något. Jag älskar att de är extremt enkla med andra hundar oavsett kön/ålder, att de är ointresserade av människor men ändå litar på dem så att det blir lätt vid tex veterinärbesök osv.

Jag tycker som sagt var även att det är jättekul att träna lydnad/rallylydnad/agility/tricks med dem. De funderar verkligen innan de provar saker, inte så att de bjuder på en hel uppsjö med tricks i hopp om att råka träffa rätt när man tex shejpar in olika moment. Jag älskar att det verkligen är "på eller av". Full fart ute. Inomhus märks de knappt av (förutom i sängen. Där är det alltid fullt och det är jättemysigt!). Jag älskar att de inte hårar speciellt mycket, inte "luktar hund", inte drar in speciellt mycket smuts och att de är lätta att spola av när de väl råkat bli leriga. Det händer förövrigt sällan eftersom de hatar att bli smutsiga. Jag fascineras även enormt av deras jaktinstinkt och jaktlust, hur det präglar precis allt med dem.

Jag har blivit extremt mycket mer kräsen i takt med att jag lärt mig mer.

Mentalitet som min Aysu och kropp som min första saluki, tant Zala.
Aysu är enkel. Löjligt enkel. Hon är även full av energi, nästan alltid glad, otroligt mysig och en sjujäkla duktig lure coursing-hund. Zala... Ja... jag undrar om jag någonsin kommer få en så vacker saluki igen. Jag ser visserligen Aysu som vacker också, men när jag fotar uppställningsbilder på henne så ser hon fortfarande väldigt märklig ut i mina ögon :D Jag vill ha en funktionell och sund hund, med måttliga vinklar, rejäl kropp utan att förlora elegans och smidighet.

Här är hon, min underbara tant. Har för mig att hon är 8 år gammal på det här fotot.
67875_1336730819.jpg

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 221
Senast: MML
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 412
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka