Hehe... Det här kan bli intressant
Vilken ras har du?
Saluki! I dagsläget nr 3 & 4.
Har du kompromissat med något när du valt ras? I så fall, vad?
Jag har ju egentligen aldrig valt ras, utan blev kär i en tik som jag fick ta över och sedan råkade det bli fler. Med en "lånesaluki" och saluki nr 2 så upptäckte jag det roliga i att träna med hund, och jag älskar att träna och tävla med saluki! Jag inser ju dock att om någon skulle rabbla upp mina egna önskemål i en rasvalstråd, aldrig i livet att jag hade rekommenderat saluki! Hade jag inte tagit hem senaste dåren, utan istället köpt en ras som teoretiskt sett passat mitt träningsintresse osv, då hade det blivit något helt annat. Rent teoretiskt kan det därför sägas att jag valt bort samarbetsvilja, mental uthållighet och fått en hund med extremt mycket mer jaktlust än vad som är enkelt att leva med. De är dessutom lite för frusna av sig, det är svårt att tävla tex lydnad eftersom de så lätt fryser på höst/vinter och regniga vårdagar.
Vilka var fördelarna som vägde över så att du ändå valde den rasen du har i dag?
Jag älskar rasen. Punkt
Jag älskar hur enkla de är att kommunicera med, hur tydliga de är, att det känns som om de är tankeläsare. Jag älskar att de är snabba i reaktionerna, men ytterst sällan överreagerar på något. Jag älskar att de är extremt enkla med andra hundar oavsett kön/ålder, att de är ointresserade av människor men ändå litar på dem så att det blir lätt vid tex veterinärbesök osv.
Jag tycker som sagt var även att det är jättekul att träna lydnad/rallylydnad/agility/tricks med dem. De funderar verkligen innan de provar saker, inte så att de bjuder på en hel uppsjö med tricks i hopp om att råka träffa rätt när man tex shejpar in olika moment. Jag älskar att det verkligen är "på eller av". Full fart ute. Inomhus märks de knappt av (förutom i sängen. Där är det alltid fullt och det är jättemysigt!). Jag älskar att de inte hårar speciellt mycket, inte "luktar hund", inte drar in speciellt mycket smuts och att de är lätta att spola av när de väl råkat bli leriga. Det händer förövrigt sällan eftersom de hatar att bli smutsiga. Jag fascineras även enormt av deras jaktinstinkt och jaktlust, hur det präglar precis allt med dem.
Har dina premisser ändrat sig något sedan valet av ras?
Jag har blivit extremt mycket mer kräsen i takt med att jag lärt mig mer.
Hur hade en perfekt hund sett ut för dig?
Mentalitet som min Aysu och kropp som min första saluki, tant Zala.
Aysu är enkel. Löjligt enkel. Hon är även full av energi, nästan alltid glad, otroligt mysig och en sjujäkla duktig lure coursing-hund. Zala... Ja... jag undrar om jag någonsin kommer få en så vacker saluki igen. Jag ser visserligen Aysu som vacker också, men när jag fotar uppställningsbilder på henne så ser hon fortfarande väldigt märklig ut i mina ögon
Jag vill ha en funktionell och sund hund, med måttliga vinklar, rejäl kropp utan att förlora elegans och smidighet.
Här är hon, min underbara tant. Har för mig att hon är 8 år gammal på det här fotot.