Du skulle älska GIssa
I know!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skulle älska GIssa
Vilken är blandistråden ?Ni som har läst i "Blandis"-tråden har nog redan läst det här men kan kanske vara intressant för andra
Jag har en storpudeltik. För mig är den allra största kompromissen hennes päls, jag hade hemskt gärna haft en päls som var enklare att hålla i utställningsskick och som inte drog in så mycket skit samtidigt... Nu är hon nerklippt och då fungerar pälsen bra, inser att det ät grymt skönt att slippa fällandet när jag hälsar på andra hundar .
Om hon hade varit alldeles perfekt hade hon gärna fått vara ca 10 cm lägre, nu är hon 60 cm hög och tar lite onödigt mycket plats ibland. Sedan dras hon med en del rädslor och vaktar en del men det är överkomligt och iaf rädslorna är inte en rasegenskap utan beror på individen.
Jag ville ha en hund som jag kunde pyssla med det mesta med, både tävla en del och ställa ut men som också klarar sig med bara promenader ibland. Jag ville att den skulle vara frisk, ha föremålsintresse, inte jaktidiot och fungera ihop med andra hundar. Jag ville också ha en hund med lite "integritet", dvs inte älska allt och alla och ha lite egna åsikter ibland samt att den inte skulle vara för hård i huvudet utan hyfsat enkel att fostra.
Om jag skulle köpa hund idag så skulle jag söka efter samma egenskaper och därmed landa i samma ras. Ev skulle det få bli en mellanpudel för att få det lite lättare med pälsen men tycker egentligen att dom är för små... jag har varit inne på olika fågelhundar men iom att jag inte är intresserad av jakt faller dom bort.
Pg a att jag är nyfiken: en spinn-off på "Blandras för 25 papp"-tråden.
Vilken ras har du?
Har du kompromissat med något när du valt ras? I så fall, vad?
Vilka var fördelarna som vägde över så att du ändå valde den rasen du har i dag?
Har dina premisser ändrat sig något sedan valet av ras?
Hur hade en perfekt hund sett ut för dig?
Låter som en kelpieNu har jag ingen ras utan en blandras (eller egentligen två men hanen bara hände) men hon var vuxen när hon kom till mig så visste ju ungefär vilka egenskaper jag skulle få.
Vilken ras har du?
Blandras Staff/Fralla.
Har du kompromissat med något när du valt individ? I så fall, vad?
Hon vill äta upp mina tamråttor, det är nog den största kompromissen! Annars hälsan, tyvärr. Från början även utseende. I övrigt hade jag väl önskat lite mindre envishet, möjligen lite mer eftertanke, lite mindre självständighet. Samtidigt är det ju också två saker som gör henne till den hon är så om de plötsligt försvunnit är det mycket möjligt att jag saknat dem.
Vilka var fördelarna som vägde över så att du ändå valde den individen du har i dag?
Hennes temperament, hon är en sån glad liten skit. Älskar allt och alla, älskar att vara nära. Alltid redo att testa nya saker, vad man än ber henne om så försöker hon. Att hon kom bra överens med andra hundar var viktigt, eftersom jag redan har en hund som inte gör det och inte ville begränsa vårat umgänge ännu mer. Rent utseendemässigt är hon en perfekt storlek. När jag skaffade henne tyckte jag att hon var ful men numera tycker jag att hon är världens sötaste även om jag generellt gillar slankare hundar av den "hundtypen".
Har dina önskemål ändrat sig något ?
När jag skaffade min första omplacering trodde jag att hon var exakt vad jag ville ha och hon var verkligen en perfekt förstahund. Men när nr. 2 dök upp insåg jag att jag ville ha mer action, en hund som kanske inte gör allt perfekt men som gör det med glädje. Att en lugn, reserverad hund inte alls passar mig. Jag vill ha en clown. Insåg dock att storleken på den första hunden är en väldigt bra storlek, vilket gick igen i den tredje. Men också att jag reagerar mer allergimässigt på långhåriga hundar än på släthåriga.
Hur hade en perfekt hund sett ut för dig?
Social, både med mig och med andra.
Fungera med andra hundar och andra djur.
Liten jaktlust men ändå lättbelönad med ex. kamp.
Ingen pälsvård. Slät (eftersom det är den pälstyp jag hittills haft lättast för med min allergi även andra säker kunnat fungera också).
Träningsvillig.
Frisk. Få rassjukdomar eller såna som går att kontrollera innan.
Runt 15-20 kg och proportionerligt byggd.
Clown.
Tror att Kelpie kräver mer än jag kan erbjuda? Har ändå bara mina till sällskap, gillar att träna men inte mot tävling eller liknande.Låter som en kelpie