Vad händer med hunden om man gör slut?

Sv: Vad händer med hunden om man gör slut?

Hunden är från början min sambos så det är ju ingen tvekan om att det är han som skulle få honom. Men o andra sidan så skulle vi skaffa en till hund nu, som kanske var min eller bådas lika mycket redan från början, så skulle han ändå få den efter som att jag inte har ett arbete som tillåter mig att vara ensam hundägare. Jag skulle tvingas lämna hunden på arbetstid och det är inte acceptabelt. Min sambo kan ta med hundarna på arbetet så det är med honom de får bo om vi skulle separera. Men det hoppas jag att vi slipper. :) För jag älskar både min gubbe och våran hund.

Nuvarande hund var min iian jag och älsklingen träffades, och följer således med mig om vi separerar. Vi spånar så smått på en till hund, och blir det då hans drömras och hans träningsansvar följer den honom, blir det min ras och delat ansvar följer den mig... I vilket fall kommer detta diskuteras innan och den som kommer stå på pappret får äga hunden. Sen får man väl se över det om man upptäcker att den tänkta fördelningen inte funkar...
Jag är ju trots allt den av oss som har lättast att passa in hund i mitt liv.

Jag hade 1 hund när jag träffade min sambo, och har under vårat förhållande skaffat två till, där jag står som ägare, men vi umgås ju med dem lika mycket båda två, men skulel vi seperera är det jag som behåller hundarna.

Stella är min hund, inköpt för mina pengar, utvald av mig. Hon är med mig på jobbet och det är jag som tränar henne, det är även jag som går ut med henne till 95%. Skulle jag o sambon flytta isär så följer hunden med mig, om sambon skulle vilja "låna" henne då o då skulle han givetvis få det

När jag separerade från "husse" stannade hunden med mig. det var inget snack om saken, även om det var vår gemensamma hund, och det var han som betalat henne.
Då jag är sjukskriven är det jag som haft hand om henne 24/7 sen hon var valp, och hon är verkligen "mammas hund".
Innan vi faktiskt separerade hade vi diskuterat vad som skulle hända med hunden vid ev. separation.
Han var med på att hon skulle bo hos mig, men han ville träffa henne då och då. Så blev det i vart fall inte, utan hon är nu helt och hållet min hund.

Den förra hunden som jag hade när jag var gift,tog jag med mig när vi skildes!

Vi hade köpt honom ihop,men han var mest min hund,så han följde med mig efter gemensamt beslut!

Dock ställde fd upp som hundvakt om det behövdes!

Den hund jag har nu,skulle det nog bli likadant med,hon är mest min hund men vi har skaffat henne gemensamt,men jag har större intresse!
Nu är det nog inte aktuellt med att vi ska flyyta isär,men om,och jag tror att hunden är borta innan dess,hon är sjuk redan nu..

kl

Vi har delad vårdnad om våra hundar men för det mesta är dom hos mig, för oss är dom lika mycket älskade och min fd skulle bli oerhört ledsen om han inte fick ha hundarna då o då. ( han brukar betala all typ vetvård o dyl )

Vill han ha en hund köper han en vill jag ha en så e den min. Sen om han vill träna/jaga me den e de klart han får de, men jag vill ha de väldigt klart innan vems hunden är.

Kan väl tillägga att jag har svårt o lita på folk.. och jag vill inte ha nått tjaffs om vems hunden är. Hon betyder väldigt mycket för mig.

Senast ändrad:

Ja såklart din hund du har nu är din hund, det är ju liksom inget snack om saken.

När vi skaffade hund var det helt klart att det var min hund, jag betalade för honom och huvudansvaret var mitt. Alltså var det också naturligt att jag tog med mig hunden när förhållandet tog slut(delad vårdnad var exet inte intresserad av). Även om mina förutsättningar absolut inte var optimala(jobbade inte bara heltid utan 12-timmarspass) löste det sig riktigt smidigt ändå. Hunden fick bo några veckor hos uppfödaren medan jag löste det praktiska men sedan dess har det flutit på. Jag har aldrig seriöst behövt överväga omplacering. Dock har jag full förståelse för att vissa blir tvungna till det.

*KL*

När jag och min fd bröt upp fick han vårdnaden om hunden som vi hade gemensamt. Jag hade en egen hund som jag fått av honom som var bara min och hon följde med mig. Den andra hunden fick han behålla eftersom han ville. Dessutom tydde sig den hunden mer till honom.

När man separerar tänker man på hundens bästa och inte på sitt eget bästa. Och som singel och ensamboende är det inte alltid lika enkelt att ha husdjur som när man bor tillsammans med någon annan som kan hjälpa till ibland.

Hundarna är mina och följer med mig om jag och sambon skulle bryta upp. Skulle jag dö tar mina föräldrar och ena syster hand om grabbarna tillsammans.

Skulle vi dela oss idag (!) ingenting jag planerat, förhoppningsvis händer det aldrig men man vet ju som sagt aldrig.
Iallafall, skulle vi separera skulle han ta de två katter han tog med sig i förhållandet (dom är gamla nu) och jag skulle ta honkatten jag tog med mig och yngsta hanen fasten vi var ihop när jag skaffade honom.
Han är bästis med honkatten och jag fick honom från min kompis = min katt.

Hunden och när det nu blir några fler, tar jag. Det är bara jag som har intresset i att ha hund och vore det upp till honom skulle vi bara ha katter = hunden är min.
Hamstern är hans, det var han som köpte den och hans att ta med, men kaninen Fuffens är min :cool:

Jag säjer som skogstrollet, jag skaffar inget djur tillsammans med någon, inte ens min sambo.
Jag skulle aldrig kunna ha delad vårdnad av något djur och behöva flytta det fram och tillbaka.

Jag ägde min hund innan jag och sambon flyttade ihop, så vem som får honom om det tar slut är det inget snack om ;):D Sambon är väldigt glad i Narmo och hjälper mig mycket när det behövs, följer med ut och tränar, promenerar och leker med honom varje dag mm. Så det är inte så att det bara är jag som håller på med honom. Men han är ändå min.

Jag har funderingar på en hund till och då kommer denna också att bli min, men vi kommer ju bli en hel familj allihopa eftersom den kommer växa upp med sambon också etc. Men om det skulle hända något så är han min. Skulle sambon vilja skaffa så fine, men då är det hans om det händer något. Sen hjälps vi ju åt med allt självklart. Men på så vis behöver vi inte tvista om hur det blir. Sen kommer man väl att bli känslomässigt besvärad ändå, det kommer man ju aldrig ifrån :crazy:

Skaffade hund när jag var tillsammans med mitt ex.
Men det kändes ganska självklart att det var min hund redan från början.
Då jag alltid var den som gjorde saker med henne och betalade för det mesta.
Så hon fick flytta med mig..
Men han lånar henne nångång ibland, när han är hemma på besök.
Flyttat ett x antal mil.
Hon avgudar honom, men absolut noll respekt och lyssnar Nada på honom.
Stressar upp sig till max när dom ses..
Så lite drygt är det också..

Skulle jag ha ett förhållande och det sedan skulle ta slut,
så skulle jag inte för en chans ge upp henne!
Om inte det skulle vara så att jag verkligen inte hade möjlighet att ha hund.
Men jag skulle nog fixa så det var möjligt iaf.

Ehm. jag hade nog aldrig skaffat hund IHOP med någon annan från första början. Även om man skulle vilja skaffa hund ihop, så hade jag nog ändå velat att det överhängande största ansvaret låg på den ena. men att man hjälptes åt.. ah naah. jag är inte delar-typen asså haha. Man vet ju att saker är så osäkra att det skulle kännas som att leka med ödet hähä =P

Vem som skulle ta hand om hunden efter en separation tror jag skulle vara något utav det första jag skulle velat ha bestämt. helst innan hunden ens anlänt till hemmet. Men så är jag ju lite av ett kontrollfreak också. =)

Fast det man bestämmer innan man skaffar hunden behöver ju inte fungera när det tar slut.

Ex: Jag är arbetslös när vi skaffar hund, när vi flyttar isär har sambon ett jobb där hunden kan vara med på dagarna medan jag jobbar i klädaffär 10 timmar.

Allmänt:
I sådanhär situation kan man inte vara egoistisk, man får helt enkelt utgå ifrån vem som är bäst lämpad att ha hund i en sådan situation.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 223
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 905
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka