Vad händer med hunden om man gör slut?

Alindra2000

Trådstartare
Då fyra par jag känner inom kort tid har gjort slut och då lämnat bort sin/a hund/ar pratade jag och sambon lite om det. Vi ska ju gifta oss om några mån så de är ju inte så att vi planerar att göra slut men kunde inte låta blir att tänka vad vi skulle göra med våra. Både jag och sambon äger hundarna lika mkt, vi har köpt dem ihop, tränat och lagt all kärlek på dem lika mkt. Så hur tusan skulle vi göra om vi av någon anledning gjorde slut? Båda vill ju ha hundarna medan ingen av oss direkt skulle gilla att dem pendlade fram å tebax.

Som sagt, jag är inte i sittsen men va lite nyfiken hur ni andra som äger hund eller hundar ihop med ngn hur ni tror ni skulle göra samt ni som varit i sittsen hur ni gjorde?

Sv: Vad händer med hunden om man gör slut?

Första hunden som idag är fyra år gammal köpte vi tillsammans men när jag började planera en andra hund så skrev jag över hunden helt på sambon och vi kom överens att det var hans hund och den nya hunden min hund. Så nu har vi var sin hund och skulle det ta slut så tar vi vars sin hund så att säga.

Men vi har ju hundarna tillsammans endå men OM det skulle hända nått så vet vi vad som gäller båda två.

Jag skulle iofs ha mycket svårt att lämna den äldsta hunden men måste man så måste man. Usch hemska tanke.

Hundarna är mina, det är tydligt och klart oavsett förhållande. Jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt, men om jag hade det ändå vet jag faktiskt inte hur man skulle göra. Förmodligen skulle det ändå bli så att den ena parten tog hunden då jag inte skulle vilja dela på den med allt vad det innebär...

Även om ägarfrågan är solklar kan det ju bli frågan om omplaceringar ändå när man bryter upp. Det är ju inte säkert att någon av parterna har möjlighet att lösa hundhållningen på vettigt vis, och då måste man ju trots allt skiljas även från hunden.

Vi har sex hundar hemma varav 2 är gubbens och 4 mina. Skulle vi splitta på oss vore ansvaret klart fördelat, men för den skull är det inte säkert att vi bägge två skulle kunna behålla våra hundar. Hittills har jag dock aldrig varit tvungen att ge upp något djur pga separation, men man ska aldrig säga aldrig. Förhoppningsvis står gubben och jag ut med varandra tills vi blir utburna med fötterna först, så vi slipper testa ;)

Vilken svår fråga.
Inget jag har funderat över. För den dagen kommer förhoppningsvis aldrig inträffa.:D
Men jag skulle nog ha svårt att lämna min älskade vovve bakom mig.
Jag antar att våran boendesituation i det fallet hade fått avgöra. Och våra respektive jobbtider m.m.
Och jag hade nog gjort allt för att kunnat ha honom. Hos mig.
Har nog aldrig kännt såhär för en hund innan. :love::love:

Vi äger varsin,så skulle det ta slut så tar vi respektive hund med oss.Vi har inte pratat om det,men det blir liksom på något sätt självklart då han hade sin innan vi träffades och jag köpte min senare.

Mina hundar har alltid varit mina.
Min gamla hund har varit med i en separation, men det har aldrig varit aktuellt med vare sig omplacering eller att fd partner skulle ha hunden.

Jag hade ett kort tag en hund ihop med mitt ex. det var hans hund.
Tyvärr finns inte hunden längre och fanns inte när vi gick isär, men hade den gjort det så hade jag stått på mig att jag ändå ville ha hunden.

Dels för att det var ett gemensamt beslut att skaffa hunden och dels att det var jag som lade tiden på honom, han tydde sig mer till mej än sambon och sambon hade fått omplacera hunden om han "fått" den.

Jag jobbar inte utan är hemma med barnen så har ju knappast betalat för mina hundar. Men de är fortfarande mina hundar. Skulle vi gå isär så är 3 av hundarna mina och följer mig medans gråhundarna är hans, fast jag står som ägare även på dem.

Om vi skulle gå isär idag och inte vara tillräckligt sams för att ha
delad vårdnad så skulle hunden i mitt tycke antingen omplaceras eller följa med mig. Hunden är på pappret min men köptes gemensamt. Han är med husse på jobbet på dagarna.
Jag har ingen möjlighet att ha honom på dagarna så om jag skulle ha honom på heltid skulle det bli hunddagis vilket jag inte vet om det skulle fungera.
Nu kan man tycka att jag då skulle lämna hunden i sambons vård men då han inte har något som helst intresse av aktivering/träning och detta är en utpräglad brukshund så tror jag inte att det skulle fungera.

Hundarna jag har är bägge mina, så jag skulle givetvis ta dom. I ditt fall, eller om det skulle vara så att jag samköpte en hund med min sambo och vi gjorde slut så vette sjutton. Jag är ändå som sån att jag gärna är överens innan vems som är vems. Är det inte lite som skilsmässobarn? Att man har dom varannan vecka?

Jag och exet hade gemensam vårdnad om vår gemensamma hund under ett år, innan vi blev ihop igen. Det funkade utmärkt. Vi turades om att ha honom beroende på vem som hade det bäst den veckan och vem som planerat att göra något med hunden.

Senare hundar har dock varit mina.

Vi har delat upp ägandet av hundarna. Eller sambons hund är ju enkelt eftersom han hade henne innan mig, och jag skulle inte vilja ha henne vid en ev separation, hon är inte alls min typ av hund. När vi sedan skaffade "vår" gemensamma hund så var det jag som köpte henne, jag som har henne reggad/försäkrad. Det är alltså MIN hund om något händer. Enkelt. Vi lever dock som om båda hundarna är våra.

Känslomässigt så vill kanske sambon ha kontakt med henne, men hans liv går inte ihop med en så stor o hårig hund då han inte kan ha henne på jobbet. Däremot hade han gärna fått ha henne på helgerna. Hon älskar ju honom trots allt :) Lixom jag :love: Så nån separation är det inte tal om. Det är i dagsläget våra hundar.

Zaga står helt på mig, men är våran gemensamma hund.
Skulle vi gå isär så kommer vi både se till hundens bästa.

Vem har mest fritid att ha hund och lotten faller på mig ( det har vi diskuterat ).

Om några år ( ca 2 år ) planeras en till staff i familjen och den hunden kommer bli min sambos huvudansvar ( träna m.m ).

Det är alltid svårt att ha hund tillsammans om man sedan går isär, gjort det misstaget en gång och gör det aldrig igen.

( att inte ha allt klart innan )

Vi ska ju hämta en liten den 1 november och jag betalar hunden, hunden står på mig och är alltså på pappret bara min.
Om än jag ser det som vår och kallar den vår och att vi ska skaffa hund.
Så OM vi skulle göra slut följer hunden med mig.

Om jag och min sambo skulle dela på oss skulle hunden följa med mig. Sambon har varken intresset eller tiden som krävs att ha hund.

Jag skulle aldrig köpa hund ihop med någon, min hund är min. Jag betalar för henne och sköter henne. Sen om framtida pojkvän vill ta sista kissrundan så säger ja ju inte nej :angel: Men som sagt.. min hund, mitt ansvar.

Om jag nu skulle dö eller nått så vill ja att min mamma tar hand om hunden.

Senast ändrad:

Som sagt, jag är inte i sittsen men va lite nyfiken hur ni andra som äger hund eller hundar ihop med ngn hur ni tror ni skulle göra samt ni som varit i sittsen hur ni gjorde?

Jag äger och har betalat "vår hund" men vi båda går ut med henne och engagerar oss i henne. Jag är väldigt säker på att jag skulle ta henne om vi gjorde slut, för min sambo förstår inte den fulla bredden av att ha hund ensam. Han kan gå ut med henne om jag säger att "Nu är det dags för en kissrunda" men han kommer inte ihåg själv när den är, eller hur mkt mat hon ska ha osv.

Men om framtida pojkvän och du ska köpa en hund till, båda vill och är villig att engagera sig. Hur gör man i ett sådant läge ?

Att man äger sin hund som man har INNAN man går in i ett förhållande är väl ganska klart.

Har nyss blivit sambo och mina djur är mina och hans katt är hans katt vilket betyder att ansvaret är fördelat så även om vi hjälps åt med det vardagliga.
Dock skulle jag aldrig skaffa djur "gemensamt" med någon (ingen alls faktiskt) och inte heller om jag vet att jag inte har möjlighet att behålla djuren om samboskapet spricker. Således skaffar "vi" kanske en hund till men den blir då troligtvis min på papperet och min om vi bryter upp.
Skulle båda dock vara överens om att lösa det på annat vis, t.ex att han vill behålla min ena katt som stormtrivs här och är kompis med hans katt så skulle jag inte ha något emot det. Även om det tar slut mellan oss så vet jag att han tar väl hand om katten.

Just nu spånar vi på ett par chinchillor... :p

Hundarna är mina och står på mig. Sambon skulle aldrig palla att ha hund på heltid. Nej men hundrana följer med mig:cool::)

Och dog jag eller blev sjuk så skulle jag vilja att min mamma eller syrra tog hand om dom :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 223
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 905
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka