Sv: Vad händer då man tippar bäckenet?
Väldigt bra beskrivning här ovan, inte till mig iofs men det var lärorikt. Har du något bra sätt att hitta rätt muskel? Jag spänner lätt fel muskler iom att jag gjärna kniper mig fast i sadeln (första länken i no no musklerna) och jag vill i stället hitta muskeln som går från ljumsken runt och ut på knät ("driva muskel")
delvis KL
Någon som kan tänkas veta och vill upplysa mig?
Jag har lärt mig när jag lärt mig det tyska halvhalterna.
Dvs först stänga framidan ( magen - öka buktrycket) och _tänka_ rulla överskänkeln innåt, sedan när hästen stannar upp stänga baksidan och _tänka_ rulla låret utåt
Det skall inte synas utanpå låret att nåt händer.
Det är väldigt lätta att använda fler muskler.
Men hittar man rätt så blir det jätteeffekt på hästen (obs sadel måste passa häst och ryttare)
prova att sitta på stolen där du sitter och bara vrid låret utåt och öppna höftleden - utan att blanda in rumpan - det är så liten mjuk rörelse. och varför det lilla har en så stor verkan har jag ingen aaaning om
Angående att lätta ur sadeln med knäslut iställlt för stigbygeln så får man använda alla adduktorerna jag länkat till + denna
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/gracilis.shtml dvs nono musklerna alla som addukterar lårbenet låser höftleden och blockerar därmed swinget och det är därför jag inte tycker att just den tekniken är någon bra ide' om man will ha ett naturligt losgelassen rörelsemönster.
Däremot går det att lätta ur i stigbygeln och ändå fjädra i höft och knä - fälttävlansryttare måste lära sig detta, och unghästutbildare. Detta fjädrande är a och o om hästen skall kunna arbeta obehindrat
-----------------------
Om du tänker att du har typ kvastskaft genom lårbenen som sticker ut fram och bak - så är knäslut att få de framre delarna att närma sig varandra.
Mary wanless talar om "the pinch" (nypet) som är en känsla av att de bakre ändarna närmar sig varandra så att överskänklarna bildar ett V med stetsen bakom rumpan.
Nypet är lite mer muskler bla (Quadratus femoris - längst ned på tekningen - använd inte de andra
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/quadfemoris.shtml) än att skjuta bollen framför sig, men man måste ha en viss tonus där för att få upp ryggen på hästen
The pinch beskrev jag hur du hittade - det är att trycka knäna lite framåt nedåt i dess längsriktning - så att "kvastskaften bildar ett V på baksidan av rumpan
Det kan vara bra att lära sig "the Pinch" före de tyska halvhalterna, då dessa är finmotorik.
Det
ÄR SKITSVÅRT att inte använda för mycket muskelkraft och fel muskler så att man då istället
BLOCKERAR hästens rygg och bakben.
Ridning är en konst
Det hände mig tex i går då jag inte hade tillräcklig rörlighet i höftleden. Då ber man om något som man inte själv tillåter i sin kropp och hästen blir spänd
aja baja