Vad händer då man tippar bäckenet?

Sv: Vad händer då man tippar bäckenet?

Tycker det är svårt om man inte har hästens reaktioner att gå efter. Men det kanske inte hade varit någon dum idé, nu när man personligen inte är så extremt vältränad längre :angel: och inte tillbringar lika många timmar i sadeln. Kanske kan det vara till hjälp att känna av hur olika positioner i sadeln påverkar kroppen och balansen utan att samtidigt behöva parera hästens rörelser, åtminstone till att börja med.

Morrn, förresten!

GOD DAG :)

Här är muskeln som drar uppkisseriet = rätar ut svanken.
Nu skall man ju inte blåhålla med den i en kronisk sit - ups då kan man ju inte swinga åt andra hållet:angel:
Utan man får slå på de nedre segmenten så att det blir balans mellan fram och baksida och svanken rätas ut , så att det går att swinga.
http://images.google.se/imgres?imgu...um=1&hl=sv&rls=GGLG,GGLG:2005-48,GGLG:sv&sa=N
Ofta om man sitter i svank så hamnar man inte i hängsits (inte skönt - vare sig för killar eller tjejjer) utan istället glider man bak i sadeln och sitter mot/på bakvalvet i nån slags stolsits....

----------------
De här musklerna kan man driva med sätet rätt kraftigt - men de låser höftleden och därmed så trycker man ned ryggen
Det är kniipmuskler ( susanne Lanefelt ngn? )
(Tänk att du håller en morot långt ned mellan skinorna)
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/quadfemoris.shtml
Du kan driva med dessa muskler i galoppen - i själva galopprörelsen om hästen står emot i ryggen.(trycka på lite extra i samma rytm) För att ta igenom sprången bättre, men det måste göras i rörelsen - rytmiskt dvs slå av och på - annars trycker du fam hästen på bogarna.
Dessa kan du använda utan att luta överkroppen bakåt öht.
Basically så driver du med dessa i belastningsfasen i galoppen , och använder den övre rectus abdominus i sväv fasen för att hjälpa hästen upp.

----------------------

Skjuta bollen framför dig musklen är här (tack för frågan - jag var tvungen att lära mig lite mera :)
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/bicepsfemlong.shtml

--------------------

De här får du INTE använda när du rider, det är en STOR del i att lära sig rida att slappna av i dessa - för dessa låser höften.
Dessa slås på reflexmeässigt när vi är på väg att tappa balansen och försöker klamra oss fast i sadeln med överskänkeln. Det fiinns risk att du har träningsvärk i nån av dessa...
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/addbrevis.shtml
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/addlongus.shtml
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/addmagnus.shtml

Det är ett finlir som pågår hos de som rider med sätet på riktigt

Kan du kontrollera de här musklerna så kan du tills tor del kontrollera hela hästen ( det finns bara några till...)

men att få full kroppkontroll där - tar lite tiiid

Nu skall jag öva lite koordination på de här :D

Senast ändrad av en moderator:

Med mitt sitsresonemang, sitta liiiite mer på skinkorna, påverkar inte sadlingen. Jag sadlar så att bogen går fri och ländkotorna inte belastas. Inte lätt på en islandshäst, jag vet. :) Men bara för att sadeln ligger där den ska så behöver inte det betyda att ryttaren då sitter som den ska. Är tyngdpunkten i sadeln fel för ryttaren så spelar det ingen roll hur mycket man övar på att få en bättre sits.

Jag var en nördig AR-ryttare för flera år sedan och funderade mycket på detta med vinkling av bäcken. Nu anser jag att man kan sitta mer på skinkorna utan att flytta tyngdpunkten. Det finns faktiskt flera klassiska ryttare som förespråkar sittben och svanskota via skinkor som trepunktssits framför sittben och blygdben. Ska finnas en sammanställning på classicaldressage.com om jag inte minns fel. Min häst visar tydligt vad han vill ha, han går väldigt mycket bättre om jag inte sitter så mycket på sittbenen. han möter mig bättre med sin rygg. Har experimenterat en hel del med vad han gör om jag rider i vanlig dressyrsits eller om jag frigör honom lite från mina sittben. Det är 2 olika hästar. :) Och som sagt, jag förstår honom efter att ha känt det själv.

Ska försöka få någon att ställa upp för mina 82 kg...
Ja, det är ju problem med det korta sadelläge islänningarna har, det blir som ett val mellan pest och kolera, bogbladen måste ju gå fria, samtidigt som länden också måste gå fri.
Trani, kanske du har rätt, men de gånger jag lyckats få till tanken uppåt/framåt, så vinklas ju bäckenet, och då undrar jag vad som påverkar hästen? Om det är så att det beror på tyngdpunktsförskjutningen eller om det är något annat. Eller förändras inte tyngdpunktens placering då man vinklar bäckenet?

Vilket är värst - att ha sadeln för långt fram eller bak?

Zora, hur sadlar du med ditt intressanta resonemang?

Men utgångspositionen " det tyska dressybenet" ( att man grenslar hästen,så att överskänkeln ligger an - inte sitter på rumpan och knäna pekar utåt) måste var korrekt.

Det där är viktigt! Men ganska svårt för oss som började rida när det talades om "knäslut" och kämpade med att knäna skulle ligga emot för att sen få höra att det var no no och lära om delvis med påföljd att knäna kom att peka ut i ivern att inte knipa med dem:crazy:

Och så då inse att det inte blev bra heller.....

Jag tror det där "knäslut" kan ha varit rätt men lärdes kanske ut lite opedagogiskt så att det blev fel.

Delvis kl

Tränare/ridlärare är dåliga på att förklara många gånger, VARFÖR, Det har ju klagats på ridskolor här vad gäller att lära ut det ena och andra, men det här med varför är nog både tränare och ridlärare dåliga på att förklara och ändå är det så för de flesta av oss att när vi väl förstår varför vi gör en sak så blir det lättare.

Sen när man inte rider flera hästar om dagen och inte har ständig övervakning när man rideer så sätter sig ovanorna mycket fortare än de goda vanorna.

Om jag skulle tippa bäckenet bakåt skulle jag vilja att hästen ochkså lägger mer vikt bakåt precis som jag:)

Mycket beror ju på vad man har för utgångsläge. Jag har sett en hel del ryttare som inte har sitt bäcken i neutral position när de tror att de har det. Så egentligen är det svårt att tipsa folk vad de ska göra så här utan att se dem. Du kanske har ditt bäcken i neutralläge, medan en annan ryttare har det tippat bakåt och en 3e framåt och alla tror att de har det i neutral. Det är detta man kan hitta genom att ta hjälp av en annan människa som kan säga hur det känns med ryttarens sittben.

Kom på, vet inte om jag kan förklara detta.... Men man måste ju sitta kvar på samma ställe. Jag har vridit om mitt bäcken litegrann för att hästen gillar det, men det betyder inte att jag sitter längre bak på hästen/i sadeln i denna nya neutralposition. Jag sitter kvar där jag satt från början. Jag kan fortfarande samla hästen med mitt bäcken från den positionen. Däremot så slipper hästen mina sittben. Jag fick mycket beröm för min sits jag hade innan av folk som såg mig rida. Men för mig var bäckenet framåttippat och när hästen blev av med mina sittben så möter han mig mycket bättre med sin rygg för det är väl förmodligen mer bekvämt.

Ja om vi pratar om samma sak. alltså belastningsits. Ja för mig är det samlande och jag använder mig av det.

Ja det klart att man måste vara medveten om sin sits. När jag skrev utgick jag från att man satt i neutral läge och gick över till belastningsits:)

Aha nu är jag med.

Men då kan man ju iaf säga att effekten av att tippa bäckenet beror väldigt mycket på aspekter såsom hästens och ryttarens utbildningsgrad, lösgjordhet och styrka mm.

Förstod det. :)
Många är nog inte fullt medvetna om vilken sits de faktiskt sitter i, det är därför jag skriver lite runt detta ämne. Har tom sett bilder i utbildningssyfte där ryttaren sitter med tydligt framåttippat bäcken där det beskrivs som neutralläge.

KL
Man behöver inte tänka så mkt mer än att se uppåt/ framåt för att hamna där i ridningen

Du kan vinkla ditt bäcken hur mkt som helst utan att hamna i uppförsbacke om du tittar ner- där hamnar du.

Ok:) då förstår jag:) Ja det är inte så himla lätt som det låter.. men det är iaf målet:)

Väldigt bra beskrivning här ovan, inte till mig iofs men det var lärorikt. Har du något bra sätt att hitta rätt muskel? Jag spänner lätt fel muskler iom att jag gjärna kniper mig fast i sadeln (första länken i no no musklerna) och jag vill i stället hitta muskeln som går från ljumsken runt och ut på knät ("driva muskel")

delvis KL

Någon som kan tänkas veta och vill upplysa mig?

----------------------

Skjuta bollen framför dig musklen är här (tack för frågan - jag var tvungen att lära mig lite mera :)
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/bicepsfemlong.shtml

--------------------

Jag tror det är denna muskel som gör att man kan lätta en aning i sätet utan att bli hängande i stigbygeln, i en tempoökning tex, som vi diskuterade i nån annan tråd. Man måste alltså inte stå i stigbygeln för att lätta i sätet!

Malinsky: Den hittar man genom att sträcka låret framåt neråt. Om det är den.

Ska försöka få någon att ställa upp för mina 82 kg...

ja ställer upp! :idea:
drar typ runt på samma kilon, så va kan sitta sönder varandra du å ja. å dalarna e ju inte så långt från värmland heller, granne faktiskt, så detta blir ju kanonbra... :angel:

(lite OT, ja vet, men sånna här erbjudanden växer ju inte på träd direkt!):D

*KL*

ja ger mig in i diskutionen ja åxå...
ja har fått lära mig följande; en korrekt sits är när man sitter på alla 3 benen lika mycket, kallar det pallsits. alltså 2 sittben och ett låtsasben därframme. en drivande hjälp blir då när man tippar över på de två bakre benen, dvs sittbenen. en stoppande hjälp blir när man tittar fram och får mer vikt på det främre benet. sidförande hjälp blir när man vinklar "pallen" så att det främre och ett av de bakre trycker lika mycket. alltså att man lättar på ena sidan. hästen flyttar sig då (i den bästa av världar) åt det håll man har lättat upp, "öppnat en väg" till hästen.

om man tänker som ja har tänkt nu, vilket håll talar vi då om att tippa bäckenet?

Väldigt bra beskrivning här ovan, inte till mig iofs men det var lärorikt. Har du något bra sätt att hitta rätt muskel? Jag spänner lätt fel muskler iom att jag gjärna kniper mig fast i sadeln (första länken i no no musklerna) och jag vill i stället hitta muskeln som går från ljumsken runt och ut på knät ("driva muskel")

delvis KL

Någon som kan tänkas veta och vill upplysa mig?

Jag har lärt mig när jag lärt mig det tyska halvhalterna.

Dvs först stänga framidan ( magen - öka buktrycket) och _tänka_ rulla överskänkeln innåt, sedan när hästen stannar upp stänga baksidan och _tänka_ rulla låret utåt Det skall inte synas utanpå låret att nåt händer.

Det är väldigt lätta att använda fler muskler.

Men hittar man rätt så blir det jätteeffekt på hästen (obs sadel måste passa häst och ryttare)

prova att sitta på stolen där du sitter och bara vrid låret utåt och öppna höftleden - utan att blanda in rumpan - det är så liten mjuk rörelse. och varför det lilla har en så stor verkan har jag ingen aaaning om :confused:

Angående att lätta ur sadeln med knäslut iställlt för stigbygeln så får man använda alla adduktorerna jag länkat till + denna http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/gracilis.shtml dvs nono musklerna alla som addukterar lårbenet låser höftleden och blockerar därmed swinget och det är därför jag inte tycker att just den tekniken är någon bra ide' om man will ha ett naturligt losgelassen rörelsemönster.

Däremot går det att lätta ur i stigbygeln och ändå fjädra i höft och knä - fälttävlansryttare måste lära sig detta, och unghästutbildare. Detta fjädrande är a och o om hästen skall kunna arbeta obehindrat

-----------------------
Om du tänker att du har typ kvastskaft genom lårbenen som sticker ut fram och bak - så är knäslut att få de framre delarna att närma sig varandra.

Mary wanless talar om "the pinch" (nypet) som är en känsla av att de bakre ändarna närmar sig varandra så att överskänklarna bildar ett V med stetsen bakom rumpan.

Nypet är lite mer muskler bla (Quadratus femoris - längst ned på tekningen - använd inte de andra http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/quadfemoris.shtml) än att skjuta bollen framför sig, men man måste ha en viss tonus där för att få upp ryggen på hästen

The pinch beskrev jag hur du hittade - det är att trycka knäna lite framåt nedåt i dess längsriktning - så att "kvastskaften bildar ett V på baksidan av rumpan

Det kan vara bra att lära sig "the Pinch" före de tyska halvhalterna, då dessa är finmotorik.

Det ÄR SKITSVÅRT att inte använda för mycket muskelkraft och fel muskler så att man då istället BLOCKERAR hästens rygg och bakben.
Ridning är en konst :crazy:

Det hände mig tex i går då jag inte hade tillräcklig rörlighet i höftleden. Då ber man om något som man inte själv tillåter i sin kropp och hästen blir spänd

aja baja

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 142
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka