B
_Blippan66_
Sv: Vad händer då man tippar bäckenet?
Joho, det kunde jag visst nu...
Joho, det kunde jag visst nu...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
flashlight;9437477 På en isis finns inga marginaler.....:crazy: Den är kort i ryggen som den ponny den är och många ryttare är tyvärr i tungviktsklassen och kräver längre sadel:crazy: Det blir en svår ekvation helt enkelt.[/QUOTE skrev:....det här inlägget är så bra att det måste du helt enkelt spara för framtida bruk... På de isisar som för sin storlek har propertionerliga ryttare, alltså små för att vara övertydlig, är det inget större problem med sadel. Det är först när ryttarna blir för stora för den lilla hästen av ponnymått bekymmren uppkommer.
Jag har funderat lite på hur stigläderlängden påverkar lårleden (höftleden om man så vill, alltså leden mellan bäckenet och femur)? Långa stigläder ger ju en stor vinkel mellan bålen och benen och jag tycker att jag sitter mer på "det tredje benet" (det främre av pallens tre ben) och mera på sittbenen med korta stigläder. Jag själv rider ofta i väldigt långa stigläder och har väldigt svårt att komma ner i sadeln om de blir lite för korta, kanske för att fötterna får för mycket vikt då?
För att kunna göra de tyska "halvhalterna" med överskänkeln så är det viktigt hur grundsitsen är, för det funkar inte om låren har rullat utåt - då själva drivandet är en minimal utåtrotation av överskänkeln.
:
Ah, det klarnade om musklerna där! Men är inte med på hur du använder dig, är det ett läge du letar för att bättre släppa igenom rörelsen? Hur kommer halvhalten in?
Jag tycker att det är som att bygga ett hus
först hitta neutralläget i bäckenet så jag släpper igeonom hästens ryggrörelse, sedan possitionen så att jag är placerad ovapå hästens tyngdpunkt. Det är ju en ständigt pågående process särskilt eftersom hästen ibland är böjd och ibland rak osv.
Sedan så handlar det ju om att få hästen "på hjälperna"
Att ha hästen framför "rumpan" gör jag med " att skjuta bollen framför mig". Som det förstås är det en rätt mild inverkan, som jag tror mest har att göra med stabilisera rytaren att göra
Det svåra är ju att stabilisera och inte råka blockera med att använda för mycket och fel muskler
Sedan skall ju hästen även vara på hjälperna framtill.
För att tygeln skall kunna gå ned i bakfoten så måste ju pilbågen spännas.
Om/När hästen tappar den bakifrån så hämtar jag in den med rumpan
-rumpan hämtar in sadeln bakiftån mot öronen.
Och att rätta till min possition - för det var den bristande possitionen som gjorde att hästen/pilbågen gick isär...
Man annars så är det ju halvhalter
Och "tyska halvhalter" görs inte med tygeln, utan...
Ena halvan handlar om att _tänka_ vrida in låret ( eg inverka med överskänkeln - lägga emot) samt inverka med magen ( öka buktrycket) Kort utryckt stänga framsidan
Sedan så stänger man baksidan genom att "skjuta bollen framför sig"
Det jag tror händer är att man stannar upp framdelen och skjuter in bakdelen
Det _är_ svårt och subtilt.
jag fick öva länge - och mina halvhalter tog 5 meter minst - i början. Att först få till att stänga farmsidan... och sedan baksidan...svårt Och hästen måste vara rak...
men oj vilken bascule - plötlsigt blev man lyft
Steg 1 med halvhalterna handlar om att skapa pilbågen - få hästen att sluta gå emot handen = hålla sig inom ramen
Steg 2 handlar ju om att få upp hästen i formen genom att den sätter sig. Det är ju rätt bekvämt att gå i lång och låg - desto svårare att sätta sig och börja lyfta framdelen
Känns som att sadeln måste passa ryttarens bäcken ganska väl för att kunna vara så subtil som du beskriver.
HALLELULJA
Ja det är intressant att jag behövde rida tränarens häst i hans sadel för att förstå det. Man blir ju lätt hemmablind.Om det är som din beskrivning så tippar nog din sadel en aning framåt och då blir det omöjligt att rida, det krävs ganska lite för att muskelkorsetten och bålstabiliteten slås helt ut
Ja det är nog det bästa sättet att göra (men hur menar du "på högkant"? vilken sorts tjocka paddar kan ligga på högkant om de är dubbelvikta?).Ta ett par mjuka paddar och lägg på
först vojlocken
sedan använder du paddarna för att fylla ut under bossorna.
Vik dem dubbelt och lägg dem på högkant kant i kant med sadelkåpan men lägg dem inte ända upp mitt mitten av schabraket utan 5 centimeter nedanför.
Jag brukar lägga sadeln exakt på samma ställe, för han har ett bra sadelläge, det säger liksom klick när den är på plats. Men med padden under var det svårare för jag tror risken är att sadeln hamnar ganska långt bak (är det överhuvudtaget möjligt att dressyrryttare kan anse att en sadeln ligger för långt bak. Trodde nästan att det trendiga nu är att ju längre bak desto bättre)Tänk också på att du lägger sadeln på exakt samma ställe, för för sadelsn balans skiljer sig mycket om man sadlar uppr på bogen eller om man råkar dra den för långt bakåt
Ja det bör väl vara tillfälligt, men jag är just nu inte i läge att köpa ny sadel (haft denna i 17 år och den har passat bra på alla hästar) men kanske musklar hästen sig mer kring manke och bogar och då sitter den säkert bättre.Paddarna är en tillfällig lösning, men sådant här är verkligen utvecklande för att få ökad kroppsupplevelse och koordination.
Det låter rimligt, men arbetet kvarstår ju ändå - att hitta rätt muskler där det finns spänningar, och det är kanske så att vissa är mer viktiga än andra?
Tänker också att om man kan hitta en muskel och spänna den, så kanske man även kan lära sig slappna av i den.
Jag tycker att då jag var total nybörjare, så var jag mycket mer omedveten, men kanske också mer avslappnad. Ju mindre man vet desto mindre försöker man inverka, och då kanske man åtminstone inte gör vissa fel.
Kan ju se på en del elever, hur de med ökat medvetande och ökade tekniska kunskaper kan tappa rätt mycket av det "intuitiva" kunnade som de tidigare tillämpat.
Det tar tid att omsätta kunskaper praktiskt.
Vad jag vet så är problemet för de flesta människor att de har spänningar framför för slappa muskler. En redan spänd muskel går att medvetandegöra genom att spänna den,visst. Men den spänningen man lägger den muskeln i då ska inte göras på en häst då man spänner muskeln maximalt, slappnar av, spänner den igen, slappnar av några gånger.
Alla dessa spända ryttare som sitter och begränsar sina hästar borde (i min värld) på hästen träna på att hitta spänningar framför att hitta muskler de ska spänna. För är man inte medveten om att muskeln redan är spänd så är det svårt att veta vad man gör. Även om den bara har en något högre grundtonus så påverkar detta hästen även om vi själva inte märker det.