Vad händer då man tippar bäckenet?

Sv: Vad händer då man tippar bäckenet?

Joho, det kunde jag visst nu...

flashlight;9437477 På en isis finns inga marginaler.....:crazy: Den är kort i ryggen som den ponny den är och många ryttare är tyvärr i tungviktsklassen och kräver längre sadel:crazy: Det blir en svår ekvation helt enkelt.[/QUOTE skrev:
....det här inlägget är så bra att det måste du helt enkelt spara för framtida bruk... På de isisar som för sin storlek har propertionerliga ryttare, alltså små för att vara övertydlig, är det inget större problem med sadel. Det är först när ryttarna blir för stora för den lilla hästen av ponnymått bekymmren uppkommer.

Det finns många trådar om sadlar och sadling på isisforumet, där de kanske hör hemma.
Naturligtvis ska hästen o ryttaren ha sadel som passar, och som Fredrik skriver så häder det mycket på sadelfronten i den världen.

Om jag förstår det rätt så betyder vinklingen av bäckenet egentligen inte en drivande sits, utan mer att den öppnar upp möjligheten för hästen att använda bakkärran på ett bra sätt?
Jag hade funderingar om det var så att en tyngdpunktsförskjutning bakåt automatiskt gav bättre undertramp, men förstår att ryttarens tyngdpkt kan vara kvar fast man vinklar sitt bäcken.

Just :idea: - utan lampa

Det är svårt att släppa upp ryggen tillräckligt.

Och vinklingen per se behöver ju inte var drivande - det beror helt på hur man vinklar. Vilka muskler som man slår på.

Jag upplever heller inte att det är så enkelt att jag flyttar min tyngdpunkt bakåt och får hästen med mig. Det är alldeles för svårt att få hästen att sitta ihop för det, däremot kan jag göra det möjligt för hästen att flytta vår gemensamma tyngdpunkt bakåt, men det är mer komlicerat än att bara vinkla bäckenet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har funderat lite på hur stigläderlängden påverkar lårleden (höftleden om man så vill, alltså leden mellan bäckenet och femur)? Långa stigläder ger ju en stor vinkel mellan bålen och benen och jag tycker att jag sitter mer på "det tredje benet" (det främre av pallens tre ben) och mera på sittbenen med korta stigläder. Jag själv rider ofta i väldigt långa stigläder och har väldigt svårt att komma ner i sadeln om de blir lite för korta, kanske för att fötterna får för mycket vikt då?

Jag har precis samma problem som dig. Rider alltid i väldigt långa läder (har jag hoppat och därmed kortat upp lädren 3 hål, tycker min tränare att det är lagom för dressyr)
Dessutom har jag kommit på genom att rida i andra sadlar att min sadel nog ligger i lite framvikt (jag tror att hästen har en lite konstig ryggrad som är högst i sadelläget och att han är byggd i nedförsbacke för sadeln har aldrig suttit så på andra hästar). Jag sitter därför inte på sittbenen (får grymma ridsår på sittbenen när jag rider andra hästar/sadlar) utan mer typ på blygdbenet (är det det som är det främre av pallens tre ben?)
Enligt resonemanget i den här tråden borde jag därför ha svårare att vinkla upp bäckenet och därmed försvåra för min häst att lyfta ryggen?
Ska prova att lägga något under främre delen av sadeln för att se hur jag kommer att sitta. Är dock rädd för att hamna i stolsits vilket jag hade i min förra sadel där jag satt mer "på rumpan".

För att kunna göra de tyska "halvhalterna" med överskänkeln så är det viktigt hur grundsitsen är, för det funkar inte om låren har rullat utåt - då själva drivandet är en minimal utåtrotation av överskänkeln.

:

Ah, det klarnade om musklerna där! Men är inte med på hur du använder dig, är det ett läge du letar för att bättre släppa igenom rörelsen? Hur kommer halvhalten in?

Känns som att sadeln måste passa ryttarens bäcken ganska väl för att kunna vara så subtil som du beskriver.

pallen....
pallens främre ben får du fram genom att sitta exakt rakt i sadeln och tänka dig en punkt som sitter lika långt in i kroppen från framsidan som sittbenen sitter från baksidan. då har du en pall i balans som ja utgår från när ja ska rida. om man dessutom tänker sig att det ska vara lika vikt på alla tre benen, får du dessutom en rak och uppsträckt rygg och liksidighet i sitsen. ja tycker dessutom att hela kropppen sträcker upp sig när ja rider på min tre pallben. men det är inte så lätt dock..... :idea:

Provade idag att tänka på det viset som kommit fram i tråden här, och jag vet inte om det var det, eller om det var för att jag fick rida med små bollar under rumpan senast för tränaren, men hästen har aldrig visat sådan framåtbjudning!
Tyckte riktigt att det kändes att hon tyckte att det var kul - härligt!
Det här med det tredje benet är dock fortfarande litet läskigt enligt mitt förmenande... Tycker då att jag lätt hamnar i litet för mycket svank, men det kanske ska provas om jag kan bli linad nästa vecka.
Det som ringde i mina öron var att jag skulle försöka släppa fram och upp hästen, utan att störa henne i onödan. Svårt, dock, att hitta den dära musklen som får fram och ned knät.

Vad roligt!:) Jag tror på att det är bäst att ta en sak och jobba med åt gången, eller i alla fall inte allt på en gång, det blir lätt splittrande.
Kanske ska du försöka hålla kvar det där från idag och sen lägga till mer när det fungerar bra?

Den där muskeln hittar du nog bäst från hästryggen, hmmm hur ska man förklara, tänk som idag men ännu mer, så att du nästan lättar i rumpan men inte genom att du står i stigbygeln, det ska du inte göra. Tänk at lätta ändå, och se var det känns då. Du får inte vara framåtlutad utan en lagom öppen höftvinkel.

Ska se om kan känna efter när jag sitter på hästen och förklara bättre, det är svårt att beskriva vad man gör verkligen:o

Ja, det känns verkligen som ett genombrott, och det ska bli roligt att se hur det funkar nästa gång jag rider på bana.
Vem hade trott detta bara för åtta månader sedan?

Om det är som din beskrivning så tippar nog din sadel en aning framåt och då blir det omöjligt att rida, det krävs ganska lite för att muskelkorsetten och bålstabiliteten slås helt ut

Ta ett par mjuka paddar och lägg på
först vojlocken
sedan använder du paddarna för att fylla ut under bossorna.
Vik dem dubbelt och lägg dem på högkant kant i kant med sadelkåpan men lägg dem inte ända upp mitt mitten av schabraket utan 5 centimeter nedanför.

Tänk också på att du lägger sadeln på exakt samma ställe, för för sadelsn balans skiljer sig mycket om man sadlar uppr på bogen eller om man råkar dra den för långt bakåt

Paddarna är en tillfällig lösning, men sådant här är verkligen utvecklande för att få ökad kroppsupplevelse och koordination.

Prova - alltid lär man sig nåt

Visst är det härligt :idea:

Motorn finns alltid där -när man lär sig att sluta strypa den - är det helt fanatastiskt

I tyskarnas losgelasenheits begrepp ingår att hästen skall frusta mjukt, det kan den göra när den kan slappna av i musklerna och det sägs att det är när den även slappnar av i revbensmusklerna som den frustar av välbehag.

Guldstjärna till ryttaren :bow:

Jag tror att det mesta av inverkan sker på den egna kroppen.
När vi blir mjuka men ändå stabila så blir vi lätta att bära - och man riktigt ser/ känner hästens känsla av befrielse.:banana::banana::banana:

Det är underbart.

Du skall få ett tips till om muskeln:angel:

mindre rumsrent ....
Tänk dig att du har en morot mellan skinkorna - så lång framåt/nedåt som möjligt

Knip om den lite försiktigt:o :o :o

Det ÄR svårt

Ah, det klarnade om musklerna där! Men är inte med på hur du använder dig, är det ett läge du letar för att bättre släppa igenom rörelsen? Hur kommer halvhalten in?

Jag tycker att det är som att bygga ett hus

först hitta neutralläget i bäckenet så jag släpper igeonom hästens ryggrörelse, sedan possitionen så att jag är placerad ovapå hästens tyngdpunkt. Det är ju en ständigt pågående process särskilt eftersom hästen ibland är böjd och ibland rak osv.

Sedan så handlar det ju om att få hästen "på hjälperna"

Att ha hästen framför "rumpan" gör jag med " att skjuta bollen framför mig". Som det förstås är det en rätt mild inverkan, som jag tror mest har att göra med stabilisera rytaren att göra
Det svåra är ju att stabilisera och inte råka blockera med att använda för mycket och fel muskler

Sedan skall ju hästen även vara på hjälperna framtill.
För att tygeln skall kunna gå ned i bakfoten så måste ju pilbågen spännas.
Om/När :angel: hästen tappar den bakifrån så hämtar jag in den med rumpan
-rumpan hämtar in sadeln bakiftån mot öronen.
Och att rätta till min possition :devil: :o- för det var den bristande possitionen som gjorde att hästen/pilbågen gick isär...

Man annars så är det ju halvhalter

Och "tyska halvhalter" görs inte med tygeln, utan...

Ena halvan handlar om att _tänka_ vrida in låret ( eg inverka med överskänkeln - lägga emot) samt inverka med magen ( öka buktrycket) Kort utryckt stänga framsidan

Sedan så stänger man baksidan genom att "skjuta bollen framför sig"

Det jag tror händer är att man stannar upp framdelen och skjuter in bakdelen

Det _är_ svårt och subtilt.
jag fick öva länge - och mina halvhalter tog 5 meter minst - i början. Att först få till att stänga farmsidan... och sedan baksidan...svårt Och hästen måste vara rak...

men oj vilken bascule - plötlsigt blev man lyft :o

Steg 1 med halvhalterna handlar om att skapa pilbågen - få hästen att sluta gå emot handen = hålla sig inom ramen

Steg 2 handlar ju om att få upp hästen i formen genom att den sätter sig. Det är ju rätt bekvämt att gå i lång och låg - desto svårare att sätta sig och börja lyfta framdelen

Känns som att sadeln måste passa ryttarens bäcken ganska väl för att kunna vara så subtil som du beskriver.
HALLELULJA:bow::bow::bow:

..................................

Om det är som din beskrivning så tippar nog din sadel en aning framåt och då blir det omöjligt att rida, det krävs ganska lite för att muskelkorsetten och bålstabiliteten slås helt ut
Ja det är intressant att jag behövde rida tränarens häst i hans sadel för att förstå det. Man blir ju lätt hemmablind.

Ta ett par mjuka paddar och lägg på
först vojlocken
sedan använder du paddarna för att fylla ut under bossorna.
Vik dem dubbelt och lägg dem på högkant kant i kant med sadelkåpan men lägg dem inte ända upp mitt mitten av schabraket utan 5 centimeter nedanför.
Ja det är nog det bästa sättet att göra (men hur menar du "på högkant"? vilken sorts tjocka paddar kan ligga på högkant om de är dubbelvikta?).
Idag vek jag bara min vanliga fårskinnssadelpadd dubbel och lade den under främre delen av sadeln. Inte jättebra för manken kanske, men VILKEN SKILLNAD!!!:idea:
Jag har efter passet imorse stora saftiga ridsår, något jag inte haft på länge. Kanske för att jag inte suttit på sittbenen på länge.
Ska prova med dina paddar imorgon.

Tänk också på att du lägger sadeln på exakt samma ställe, för för sadelsn balans skiljer sig mycket om man sadlar uppr på bogen eller om man råkar dra den för långt bakåt
Jag brukar lägga sadeln exakt på samma ställe, för han har ett bra sadelläge, det säger liksom klick när den är på plats. Men med padden under var det svårare för jag tror risken är att sadeln hamnar ganska långt bak (är det överhuvudtaget möjligt att dressyrryttare kan anse att en sadeln ligger för långt bak. Trodde nästan att det trendiga nu är att ju längre bak desto bättre)

Paddarna är en tillfällig lösning, men sådant här är verkligen utvecklande för att få ökad kroppsupplevelse och koordination.
Ja det bör väl vara tillfälligt, men jag är just nu inte i läge att köpa ny sadel (haft denna i 17 år och den har passat bra på alla hästar) men kanske musklar hästen sig mer kring manke och bogar och då sitter den säkert bättre.

Högkant menas bara stående rektangel istället för liggande.
Hittade inte på nåt bättre sätt att beskriva det :angell:

Att ha två paddar på varsin sida kan vara bättre än en hel padd som lyfter framdelen, för om man har en sadel som är för vid brukar den trycka högst upp mot manken.

Med två paddar så kan man justera det och lätta på trycket just där.

Rätt riden bör de flesta hästar få mer massa runt manken.
Lite övervikt brukar göra samma sak..

Måste fråga om pallen. Jag gillar att variera med barbacka och igår prövade jag att hitta det främre benet på pallen, vilket gjorde att jag svankade som en anka. Så ska man rida barbacka så kan man inte använda pallen som exempel utan att det blir väldigt jobbigt. i alla fall på min häst.

Å andra sidan rider jag nog lite konstigt jämfört med det som beskrivs här. Har mycket fokus på att kunna kontrollera avslappning av olika muskler framför att spänna dem. När jag får till bra avslappning i gluteus tex, särskilt den där jag har en strulande höft så får jag en mycket trevligare häst. Ju mer jag kontrollerat jag isolera avslappnade muskler i skinkor och lår på mig och bibehålla en avslappnad bålstabilitet så går min häst som en helt annan häst. Jag försökte lära mig rida som beskrivs här för det är ingen ny diskussion, men den teknik jag använder nu får min häst mycket mer fri i sina rörelse och bär sig mycket bättre än när jag försöker spänna mig här och där för att komma dit.

Jag har sett rätt många som fått hjälp med att hitta spänningar här och där och det har givit mer resultat än att försöka hitta rätt muskel att spänna. För når man väl lärt sig att slappna av så är det inga problem att spänna den.

Antingen så läser jag dåligt eller är jag ensam om att arbeta med att försöka få spända muskler att slappna av framför att spänna muskler? Det känns liksom som jag missat något. Även om min häst visar att han föredrar att jag försöker slappna av framför att kontrollera spänningen. Det sistnämnda försökte jag mig på rätt länge innan jag kontaterade att det måste gå att göra tvärtom. Jag kan ju inte vara totalt unik i mina kroppsliga problem menar jag.

Det låter rimligt, men arbetet kvarstår ju ändå - att hitta rätt muskler där det finns spänningar, och det är kanske så att vissa är mer viktiga än andra?
Tänker också att om man kan hitta en muskel och spänna den, så kanske man även kan lära sig slappna av i den.
Jag tycker att då jag var total nybörjare, så var jag mycket mer omedveten, men kanske också mer avslappnad. Ju mindre man vet desto mindre försöker man inverka, och då kanske man åtminstone inte gör vissa fel. Kan ju se på en del elever, hur de med ökat medvetande och ökade tekniska kunskaper kan tappa rätt mycket av det "intuitiva" kunnade som de tidigare tillämpat.

Det tar tid att omsätta kunskaper praktiskt.

Det låter rimligt, men arbetet kvarstår ju ändå - att hitta rätt muskler där det finns spänningar, och det är kanske så att vissa är mer viktiga än andra?
Tänker också att om man kan hitta en muskel och spänna den, så kanske man även kan lära sig slappna av i den.

Vad jag vet så är problemet för de flesta människor att de har spänningar framför för slappa muskler. En redan spänd muskel går att medvetandegöra genom att spänna den,visst. Men den spänningen man lägger den muskeln i då ska inte göras på en häst då man spänner muskeln maximalt, slappnar av, spänner den igen, slappnar av några gånger.

Alla dessa spända ryttare som sitter och begränsar sina hästar borde (i min värld) på hästen träna på att hitta spänningar framför att hitta muskler de ska spänna. För är man inte medveten om att muskeln redan är spänd så är det svårt att veta vad man gör. Även om den bara har en något högre grundtonus så påverkar detta hästen även om vi själva inte märker det.

Jag tycker att då jag var total nybörjare, så var jag mycket mer omedveten, men kanske också mer avslappnad. Ju mindre man vet desto mindre försöker man inverka, och då kanske man åtminstone inte gör vissa fel.

Total nybörjare är för länge sedan för att komma ihåg. Barn är mer naturligt avslappnade. Vuxna nybörjare däremot har spänningar både här och där.

Kan ju se på en del elever, hur de med ökat medvetande och ökade tekniska kunskaper kan tappa rätt mycket av det "intuitiva" kunnade som de tidigare tillämpat.

Har också sett det där.

Det tar tid att omsätta kunskaper praktiskt.

Särskilt när det har med kroppen att göra.

Till syvende och sista handlar det ju som vanligt om att hitta sitt sätt att bli en bättre ryttare på. Jag har äntligen hittat mitt vilket jag är väldigt glad för. :bump:

Jag kanske var som ett barn i början, utan vett att vare sig vara rädd eller för att göra fel...
Härligt att du hittat ditt!

Vad jag vet så är problemet för de flesta människor att de har spänningar framför för slappa muskler. En redan spänd muskel går att medvetandegöra genom att spänna den,visst. Men den spänningen man lägger den muskeln i då ska inte göras på en häst då man spänner muskeln maximalt, slappnar av, spänner den igen, slappnar av några gånger.

Alla dessa spända ryttare som sitter och begränsar sina hästar borde (i min värld) på hästen träna på att hitta spänningar framför att hitta muskler de ska spänna. För är man inte medveten om att muskeln redan är spänd så är det svårt att veta vad man gör. Även om den bara har en något högre grundtonus så påverkar detta hästen även om vi själva inte märker det.

Men visst är det så, den mesta inverkan blir meningslös om den inte utgår från avspänning - följsamhet

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 142
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka