Vad händer då man tippar bäckenet?

Sv: Vad händer då man tippar bäckenet?

Måste fråga om pallen. Jag gillar att variera med barbacka och igår prövade jag att hitta det främre benet på pallen, vilket gjorde att jag svankade som en anka. Så ska man rida barbacka så kan man inte använda pallen som exempel utan att det blir väldigt jobbigt. i alla fall på min häst.

intressant d du skriver.... har inte tänkt på det, men nu när du säger d, så använder inte ja mig heller an pallsitsen när ja rider barbacka. ja tror helt enkelt inte at det går!

vinkeln på höftbenet gör att dina lår och dina knän hamnar mycket längre fram än vad de skulle göra i en sadel (som faktiskt gör att du hamnar högre över hästen och kan få tillbaka knät). med låren så långt fram måste du svanka för att hitta det främre benet! du blir precis som en anka... och då faller hela tanken med pallsits. tanken är ju att de tre benen på pallen ska väga lika mycket och på lika stor jämnvikt ska dina två promenadben hänga ner som två pendlar på sidorna. för att lyckas med det barbacka måste man nog ha en smal häst med obefintlig bröstkorg. å d har iallafall inte min... :D
detta var även anledningen till att jag sålde min bomlösa och köpte en sadel med bom. det var helt omöjligt för mig att komma upp från hästen tillräckligt mycket för att kunna sluta om med skänkel! det blev bara stolsitspannkaka av allt...

sen tror ja att det främre benet på pallen är olika placerat från person till person. det sitter nog helt enkelt där det käns bäst för ryttaren! när man hittar en sits som funkar med axlar, rygg, mage, höfter, lår och knän har man även hittat sitt främre sittben.

Ja ang barbacka har du rätt, det kan snarare förstöra än förbättra sitsen även om man blir bra på att sitta kvar:angel:

Jag red mkt barbacka som barn och har problem, inte i hoppsadeln men dressyrsadeln, och har fortfarande vilket jag kanske efter så många år inte kan skylla på barbackaridningen kanske:o

Jag har väldigt svårt med detta med främre sittbenet. Har alltid haft problem med mycket svank och svårt att svinga med hästen i traven när jag suttit så i massor med olika sadlar genom åren. Har tänkta att det blir väl inte bättre än så.

När jag väl satte mig på svanskotan via rumpan efter att ha läst artikeln på classicaldressage, alltså inte a la western utan fortfarande dressyrsits, så kunde jag helt plötsligt sitta ner i traven. Borde finnas en sadel gjord för kvinnor med mycket svank. :) Det är många sadlar jag inte kan rida i för de sätter mig på främre sittbenet och ger mig för mycket svank och sen är det kört.

Tänkte på samma sak igår kväll då jag tittade i Sally Swifts bok om centrerad ridning. Där fanns några skellettbilder på olika sitsar, och det känns som att det blir stumt om man vinklar fram för mycket.
Kan det skilja så mycket mellan individer?
Kanske är det skillnad mellan man och kvinna, det borde det väl vara? Har sett något om det, men minns inte hur det var.

En annan tanke är att då man väl vinklar bäckenet, så borde litet av fjädringen gå förlorad, eftersom ryggraden då blir rakare, vilket borde innebära mindre flexion?

Egentligen har jag inte problem med svank (längre) utan mer med att hålla stabiliteten oavsett, dvs det är ju en sak stillastående eller i skritt, men sen när det krävs mycket kanske snabb inverkan osv så kan jag inte hålla kvar min position hela tiden.

MEN det är dessutom så att nånstans har jag väl en grundssits sen längre tillbaka, eftersom det är så att om jag bara rider utan att fundera över hur det känns utan med lite mer beslutsamhet så kommer sitsen tillbaka, mer eller mindre som om det är hjärnan och fokuserandet på att sitta ok som förstör:crazy: Knepigt:cool:

Det gäller ju att inte vinkla bäckenet för mycket.
Men om du tänker att du faktisk kan vika dig dubbelt framåt - så finns det ju mycket rörlighet åt det hållet

Män har ju i allmänhet en aning mindre kurvatur i ryggarden.
Det borde ju ge en mindre rörlighet, Men på ett bra vis.

Som Zora skirver så är ju a och o - att man släpper igenom rörelsen

sedan kan man börja inverka och då behövs det en viss tonus i bålen.
Och killar har en högre grundtonus

De har nättare rumpor :D :o Och har därmed närmare både mellan sittbenen, och mellan sittbenen och tredje benet - vilket jag skulle lokalisera till mellangården.

Jag kan tänka mig att de Tyska sadlarna typ Stübben är helt gjorda för män med deras smalare midja

Barbacka och i vissa sadlar får man inte tillräckligt med stöd för att få kontakt med den främre delen av trekanten. Man rullar tillbaka på rumpan.

Det går att sitta relativt följsamt på detviset - kolla hempfling bla. Men man tappar en hel del fin lir.
Överskänkeln fungerar tex inte på dressyrvis

En annan tanke är att då man väl vinklar bäckenet, så borde litet av fjädringen gå förlorad, eftersom ryggraden då blir rakare, vilket borde innebära mindre flexion?
Det är ju det som är skillnaden mellan följsam sits( unghästridning) o drivande sits.

Den drivande sitsen är inget som man rider vid ökningar, utan en som bibehåller hästens samling o engagemang.

Har läst vad ni har skrivit och kommer att läsa igen för att verkligen förstå.

Ett tips är att träna PILATES!! Mycket bra träning för ryttare och man får koll på de muskler som har diskuterats här. Det tar några gånger innan man kommer in i tankarna i Pilates, så ge det en rejäl chans (minst fem pass). Jag undervisar i Pilates för ryttare i min klubb och vi har nu kört 10 pass och de har nu fått riktigt bra kläm på det.

Min häst gör fina lägningar i traven men blir svår att sitta på (är inte lätt annars heller). Vad ska jag tänka på? Vill ju inte störa honom samtidigt som jag måste hålla ihop honom så att han inte blir lång

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 142
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka