Vad händer då man tippar bäckenet?

Sv: Vad händer då man tippar bäckenet?

iom med att man inte sitter på länden på de flesta andra raserna, så kanske man ska fråga ngn med fysiologisk kunskap.

tycker att man generellt sadlar alldeles för långt bak på islänningar- iom att sadeln är gjord för stora ryttare- inga barnrumpor.

sadeln passar egentligen inte hästen/ ponnyn, men den bär ofta stor vikt- varav man vill fördela trycket.

blir glad när jag ser folk som sadlar i sadelläget- inte en dm för långt bak.

Jag bugar. :bow::bow:Detta fenomen är väldigt utbrett, men få vill lyssna när de uppsyses om detta. De tycker jag inte ska uttala mig eftersom jag inte har erfarenhet av Islandshästar. (vad nu det har med saken att göra)

Har sett flera skickliga ryttare som sadlar normalt.
Andra verkar tro att de kan samla hästen lättare om de sätter sin tyngd på hästens rumpa- riktigt så enkelt är det inte.

njurpartiet ska man vara rädd om. Även SI-leden kan vara i farozonen- inbillar jag mig:angel:

Även de som tror att om man lyfter upp huvudet på hästen så blir den samlad- tyvärr blir det att den "går av på mitten" =sänker ryggen.

Angående att lätta ur sadeln med knäslut iställlt för stigbygeln så får man använda alla adduktorerna jag länkat till + denna http://www.becomehealthynow.com/body...gracilis.shtml dvs nono musklerna alla som addukterar lårbenet låser höftleden och blockerar därmed swinget och det är därför jag inte tycker att just den tekniken är någon bra ide' om man will ha ett naturligt losgelassen rörelsemönster.

Däremot går det att lätta ur i stigbygeln och ändå fjädra i höft och knä - fälttävlansryttare måste lära sig detta, och unghästutbildare. Detta fjädrande är a och o om hästen skall kunna arbeta obehindrat

Menar du att svara på det jag skrev? I så fall är det inget knäslut det handlar om, det kan det ju knappast bli om man använder den muskel du länkade till som jag tog med i det citatet, alltså en muskel som delvis går ovanpå låret. Den kniper man inte med knäna med:confused:

Nej jag menar inte att man kan lätta med hjälp av knäslut:rofl:
det fick man göra förr däremot i balansridning för hopplärare :rofl:

Jag menar att sitsen kan lätta med hjälp av just den här muskeln

Skjuta bollen framför dig musklen är här (tack för frågan - jag var tvungen att lära mig lite mera
http://www.becomehealthynow.com/body...sfemlong.shtml

Prova får du se:idea::D

Intressant alltihopa!
Jag får ju träningsvärk i fel muskler, så det finns att jobba med.
Det som du och andra beskriver i tråden är ju väldigt spännande, men jag känner att man nog måste ha hjälp för att hitta rätt.
Pratade med en mycket duktigt kampsportare igår, och hon visade på en pilatesboll några övningar för att hitta bla diafragmamuskel, och fler av de "inre" musklerna i bäckenregionen, så en sån boll ska skaffas...

Intressant med tre ben! Ingen här kommer väl ihåg Rolf Harris från Australien, han sjöng om Sven Gren med sitt tredje ben, nu kommer denna bild att följa med upp i sadeln, hmmm.

Lite förenklat pratas det en del i "akademiska kretsar" om att på en häst med "lyssnande rygg", alltså en som är så stark, lösgjord o skolad att den följer ryttarens sits, kan man länga/lossa genom att tippa bäckenet framåt och samla genom att tippa det bakåt.
-Avlasta och belasta.
Att belasta en rygg som inte är stabil o stark ger ingenting annat än sänkt och spänd rygg. (oavsett sadelläge, vad nu sadlandet eller rasen hade med TS fråga att göra?)

Då hästen bjuder till sin rygg att sitta på stabilt och följsamt, kan man uppmuntra till ökad samling genom att tippa bäckenet bakåt.

Så har iaf jag fattat resonemanget.

Jag har funderat lite på hur stigläderlängden påverkar lårleden (höftleden om man så vill, alltså leden mellan bäckenet och femur)? Långa stigläder ger ju en stor vinkel mellan bålen och benen och jag tycker att jag sitter mer på "det tredje benet" (det främre av pallens tre ben) och mera på sittbenen med korta stigläder. Jag själv rider ofta i väldigt långa stigläder och har väldigt svårt att komma ner i sadeln om de blir lite för korta, kanske för att fötterna får för mycket vikt då?

F.ö. rider jag just nu en fd travare som verkligen går att flytta i sidled genom att vinkla pallen som någon beskrev, det är en härlig känsla när det går så enkelt!

Om man nu antar att man har koll på de rätta musklerna, plus att man sitter perfekt - om man då vinklar bäckenet, hur går det till då det påverkar hästen?
Som Lusidor kallar det; belastningssits - hur verkar den på hästen?

Jag är tacksam för att det finns så många aspekter på denna fråga, och jag lär mig mer ödmjukhet av detta.
(Kollade idag av de muskler som jag brukar få träningsvärk i, och det är bara då jag rider mycket i fältsits som träningsvärken kommer, så det känns i a f bra.)

Har också tänkt mycket på stigläderlängden, och då man tittar på dressyrtävlingar på hög nivå, så har de väldigt långa läder...

prova att sitta på stolen där du sitter och bara vrid låret utåt och öppna höftleden - utan att blanda in rumpan - det är så liten mjuk rörelse. och varför det lilla har en så stor verkan har jag ingen aaaning om :confused:

känns som att denna rörelse e smått omöjlig att utföra UTAN att blanda in rumpan...eller hur menas?

kl
Blandar mig oxå in i diskussionen.....tankar baserat på praktisk erfarenhet.....
Som jag ser vinklingen av bäckenet- "kisseriet i pannan" (uttrycket gillar o andvänder jag själv:)) så blir detta en drivande hjälp, utan att trycka undan ryggen på hästen.

Bakbenen drivs då mer inunder kroppen-övertramp men för att vara samlande behövs mer schwung och vinkling för att bära och där kommer väl det som är svårt....svårt att kunna ta till vara på b.benens arbete. (ett annat ämne som jag ej går in på)

I tråden pratas det om muskler som "skall" och "inte skall" andvändas och det aktar jag mig för att blanda mig in i då jag inte har advekat utbildning så det får bli mina egna funderingar runt detta......
Man pratar ibland om "bålstabilitet" som inte e.g finns per deffinition men för mig betyder just att vinkla bäckenet för att kunna förstärka och kunna arbeta med bålens muskler-mage och rygg som kan deffiniera just "säte" där man kan påverka samling genom halvhalter-mage eller drivande-rygg.
Just kordinationen mellan dessa sätes muskler är för mig vad som är "ryttarkänsla" och "timing".
(teckena betyder rygg..front hö)
Vid svankning ) - blir följsamheten gentemot hästens rörelser väldigt stumt och enligt mig så trycker man mer undan ryggverksamheten på hästen och lodrät rygg l - utan att vinkla bäckenet så kan man inte inverka optimalt, bäckenet kan tom "rulla" dvs utan bålstabilisitet och slutligen tvärtemot svankning men inte lika mycket...ett vinklat bäcken { - där man med sätets timing tom kan få kadens i trav som med samling och diagonal hjälpgivning blir passage :idea: eller balanstrav om samling-rygg inte e med :crazy:

Sen beroeende på hur stor gång och ryggverksamhet på hästen så arbetar varjefall mina muskler i överskänkeln-insidan av lår för att INTE finnas mer i luften än i sadeln eftersom jag tappar inverkan.
Nu sitter jö jag på en häst som jag måste inverka mest varje steg för att kunna balansera-samla...kanske skillnad på en häst som är annorlunda byggd eller inte har stora gångarter men i min värld beroeende på svävmoment, gångart mm så ska ryttarens plats vara i sadeln och inte i luften och då andvänder jag kramningar överskänkeln utan att "krampa" för att behålla min position i sadeln och följa svävmomenten.

Hmm...vad långt det blev...absolut mitt rekord-längsta inlägg nånsin :D.......lite svammlande kanske om man inte kan följa mina tankebanor.

tycker att man generellt sadlar alldeles för långt bak på islänningar- iom att sadeln är gjord för stora ryttare- inga barnrumpor.

sadeln passar egentligen inte hästen/ ponnyn, men den bär ofta stor vikt- varav man vill fördela trycket.

blir glad när jag ser folk som sadlar i sadelläget- inte en dm för långt bak.

Jag var precis inne på en annan tråd, där någon till mig sa att islänningar var spända i sin ländrygg och att det liksom bara var så.
Jag svarade precis som du gör här, (innan jag såg detta ditt svar).
Sadlarna ligger ju många ggr på ländryggen när de rider, utöver det får de "stackars småliven ofta kånka på alldeles för tunga ryttare"
Inte undra på att ländryggen spänns.
trevligt att fler förstått samma.
Vänl.G

Spinner vidare där Axel börjat o du fortsätter....
Jag var kontakt med en mycket framgångsrik isryttare för ett par år sen för att jag skulle sälja min egna dressyrsadel.....
Så vad jag vill säga är att de finns vissa...framgångsrika som faktist anammar hästens välbefinnande och rider i anpassad utrustning:)

*spinner vidare OT lite till*

Det är nog så överlag att många inte vet så mycket om hur sadlar ska ligga och kunskapen är nog varken större eller mindre hos isisryttare. Många är nog osäkra och inte vet helt enkelt.
Det som förvirrar är nog att idag pratas så mycket om hur folk sadlar för långt fram (det skriks i snart varenda tråd periodvis tex). Då drar nog många bak sadeln alldeles för mycket. På en isis finns inga marginaler.....:crazy: Den är kort i ryggen som den ponny den är och många ryttare är tyvärr i tungviktsklassen och kräver längre sadel:crazy: Det blir en svår ekvation helt enkelt.

Ha ha tänkte på detta igår

Om man då som du säger sitter bra från början och bara vinklar bäckenet med rectus abdominis ( den första = dra upp kisseriet)
så är ju även det ett sätt att "lätta ur" inte i meningen med mellanrum mellan sadeln och rumpan - utan man gör det lättare för hästen att swinga igenom.
Man gör sig själv mer genomsläpplig - man släpper upp ryggen.

Jag som rider en häst med en böjd ryggg, anser att det är avgörande för kvaliteten på halter, övergångar etc. Man måste ge lite extra plats - och även om du gör det med rectus abd så öppnar du ju upp höftleden på dig själv - hästen behöver inte göra det med sitt bakben/rygg = mindre motstånd :idea:

Det verkar troligt med fältsitsen - stretcha adduktorer och Illiopsoas.

Ang stigläderlängden; Ur en humanbiomekanisk synvinkel så sitter otroligt många ryttare fel, och har för långa läder.

Grunden är att sadeln passar ryttarens rumpa - och att dess djupaste del är i mitten. Sadlar man för långt fram så kommer sadeln att tippa bakåt. Jag skulel inte säga att många sadlar för långt bak - snarare att isisar inte har så mycket rygg att lägga sadel på - och deffinitvt inte en bladsadel :eek: Men det har ju hänt jättemycket på sadelfronten nu och äntligen så görs isis - sadlar med traditionellla bossor utan kil - men det där har jag för mig du har koll på.

Tillbaka till saken

Djupaste delen i mitten

grensla hästen

sedan, beroende på sadelns konstruktion så skall stigläderlängden anpassas så att foten hamnar under rumpan ( fotleden rakt under höftleden) annars kan ryttaren vare sig rida lätt,stå i fältsits, eller lätta ur med rumpan.

Man måste anpassa sig lite till sadelns konstruktion.

Jag skall rita bild åt koppar

gör en åt dig också

Vist ändras vinkeln med stigläderlängden

jag tycker också att det är lätt att bäckenet tippar framåt med kortare läder.

Det kanske lättar slår på höftböjarna. Sedan är det så att tyngpunkten i kroppen påverkas av hur benen hålls, böjda mera böjda.

Jag tycker det är läskigt att rida i allroundsadel då tyngpunkten kommer högre upp än jag är van att balansera.:angel:

Cristo;

Ryttaren sitter först i balans med sin underskänkel (stigläderlängd) om hästen kan tas bort och det fortfarande är balans. Man skall kunna resa sig rakt upp på hästen med armarna rakt ut. Detta är viktigt för en självständig balans, och för att det skall bli bålstabilitet och ryttaren skall kunna "centrera sig"
sits.jpg

Koppar
Det är jättesvårt att isolera muskelgrupper så att man bara får tag i en enda, och särskilt en sådan här som man säkert inte använder specifikt. jag har hittat den i de tyska halvhaltera. Prova att sitta som på teckningen, och "bresa"....:o inte så mycket utan tänk "sära knäna lite" ;) så att låret roteras. En liten skitmuskel men som kan påverka mycket :D
sits2.jpg

bäckenet är tillbakalutat på teckningen. Man sitter slappt på stolen...

skitsvårt... Jag hade detta som hemläxa några månader.

jag tycker inte det fungerar när hästen går upp i vikt och sadeln tippar bakåt. för då rullar benet av sig sig själv.

Överskänkeln måste ligga rätt intill.

skitsvårt

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör om....

*spinner vidare OT lite till*

Det är nog så överlag att många inte vet så mycket om hur sadlar ska ligga och kunskapen är nog varken större eller mindre hos isisryttare. Många är nog osäkra och inte vet helt enkelt.
Det som förvirrar är nog att idag pratas så mycket om hur folk sadlar för långt fram (det skriks i snart varenda tråd periodvis tex). Då drar nog många bak sadeln alldeles för mycket. På en isis finns inga marginaler.....:crazy: Den är kort i ryggen som den ponny den är och många ryttare är tyvärr i tungviktsklassen och kräver längre sadel:crazy: Det blir en svår ekvation helt enkelt.

Det är inte bara det. Kolla får du se. Sadelgjorden är 2 dm bakom armbågen- på en redan kort häst/ ponny. En handsbredd är lagom på en stor häst.
till på köpet förflyttar sig ryttaren längre bak i sadeln vid Tölt samt tar upp huvudet- bra för ryggen:crazy:

Sorry OT

men för mig betyder just att vinkla bäckenet för att kunna förstärka och kunna arbeta med bålens muskler-mage och rygg som kan deffiniera just "säte" där man kan påverka samling genom halvhalter-mage eller drivande-rygg.
Just kordinationen mellan dessa sätes muskler är för mig vad som är "ryttarkänsla" och "timing".
(teckena betyder rygg..front hö)
Vid svankning ) - blir följsamheten gentemot hästens rörelser väldigt stumt och enligt mig så trycker man mer undan ryggverksamheten på hästen

Just det här håller jag med fullständigt i:bow:
Och Visst är ryttarkänsla närman lyckas tima detta

Men bålstabilitet finns

Ävenom skelettkonstruktionen är ranglig så kompenseras det med en korsett bestående av flera lager muskler.

Men för att lära sig använda den så krävs en grund i ett neutralt bäcken - det går inte alls i det minsta svank som du skriver.

PÅ en häst med en "väl liggande bog" så kan det bli så även om det inte är en isis

Men sadeln skall ge både "bogfrihet" och ländfrihet. Ländfriheten är allara viktigast , men börja rman sadla uppe på bogen så blir balansen på sadeln fel, och ryttaren sits och inverkan likaså.

Det är därför hästar med "korta ryggar" måste ha en traditionell bossa. (dvs utan en kil) De har mindre anläggningsyta.
Sådana islandssadlar börjar göras.

Själv har jag fått sy om mina sadlar, dvs ta bort kilen för att få ländfrihet för att jag haft en del hästar med kort rygg.

Jag kan inte se dina bilder i inlägg 55 :(

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 142
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka