Vad hade ni gjort i den här situationen?

micaelathegreat

Trådstartare
Följande har hänt:

Jag träffade en föredetta anställd (slutade relativt nyligen) på min dotters (2,5 år) förskola idag. Hen arbetar nu på en förskola som jag tidigare arbetat på. Vi pratade en stund och samtalet kom in på personens nya arbetsplats och fördelar med den osv. Hen frågade varför vi inte byter förskola åt dottern och jag svarade att min dotter trivs så bra på sitt dagis. Svaret jag får är "vad du vet ja". Efter det säger hen hejdå och går.
Jag har varit i kontakt med förskolechef som (givetvis) säger att allt är bra och att jag kan boka ett samtal med avdelningsansvarig osv om jag är orolig.

Min uppfattning är som sagt att dottern trivs bra. Hon blir jättglad när vi ska gå dit på morgonen, vill inte gå hem, lär sig mycket och har kompisar hon tycker om. En av pedagogerna är helt fantastisk, de andra två helt ok. Det jag har sett som negativt är att det inte har så bra ordning på sakerna, trots att de är namnade osv så har de ingen aning om vems saker som är vems och jag kan få leta rätt länge vid hämtning för att få med mig allt hem. Det i sig är inget stort problem om allt annat funkar.

Nu till det som ger mig huvudbry. Dotterns förskola är stor, 5 avdelningar och många många barn. Jag upplever gården och uteleken som rörig och att de inte alltid har koll på alla barnen. Dottern har dessutom börjat säga att hon inte kan. Hon är precis pottränad och kom hem en dag och ville ha blöja för att hon inte kan kissa på toaletten. Hon säger också att hon inte kan rita, klä på sig osv. Det verkar komma från dagis, här hemma uppmuntrar vi henne och strävar efter att stärka hennes självkänsla när det kommer till att kunna själv.
Den förskola jag själv har arbetat på tidigare har eventuellt lediga platser. Det är en helt annan pedagogik, bara två avdelningar och helt fantastisk personal. Det enda negativa är öppettiderna som vi skulle få pussla lite för att klara.

Jag ser själv att det borde vara självklart för oss att byta förskola. Jag är bara rädd att dottern inte ska trivas på den nya och att vi ska ångra bytet.

Så, byta förskola eller ej?

(Förlåt för lite rörigt inlägg men allt spelar liksom in i beslutet.)
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

jag hade nog kontaktat den personen som indirekt påstod att inte dottern trivdes och be denne förklara lite närmare. känns ju dumt att göra en höna av en fjäder när denne kommer med en sådan antydan. sedan ska man väll ta allt på allvar som rör ens barn, men just där för är det väll klokt att fråga vad hen eg menade och varför dottern såfall skulle vantrivas, eller om problemet kanske är något annat.
Personen skulle ju rent av kunnat fått sparken och är bitter på chefer/ledning eller what ever och därför bara "kräktes" ur sig det utan att tänka riktigt. Du vet ju inte, så fråga :)
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Jag har pratat med förskolechefen och jag känner att allt som behöver sägas har sagts. Händelsen idag satte nog bara igång tankar som jag redan har haft och är egentligen inte problemet. Jag tror att dottern trivs och har det bra. Däremot så får jag känslan av att förskolan i sig skulle kunna ha ett bättre klimat och lugnare miljö. Det står mellan att byta från något som hon trivs bra med till något som jag tycker är bra. Vad göra?
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Jo, såklart men föräldrarna måste ju känna sig trygga i att barnet mår bra av att vara på förskolan, att barnet inte råkar illa ut eller blir illa behandlad. Det säger väl sig självt?
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Sant, och som sagt så verkar hon trivas bra. Förutom det här med att hon inte kan, det känns inte bra att hon får de idéerna.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Jo, såklart men föräldrarna måste ju känna sig trygga i att barnet mår bra av att vara på förskolan, att barnet inte råkar illa ut eller blir illa behandlad.

Ja, det är det där som skaver.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Självklart ska barnet trivas, men det finns ju fler saker som också spelar in.
Barnet ska ju inte befinna sig i en miljö där hen blir hämmat eller osäker. Stora grupper passar inte alla precis som att vissa trivs bäst i stora grupper. Jag tror faktiskt det är jätte viktigt att barn får en bra start på förskola och skola. Är man trygg och säker vågar man ta för sig mer och lär sig förhoppningsvis mer i början. Är man med från början är det lättare att hänga med resten av åren i skolan.

TS, Vad säger din partner om det hela? (Om det nu finns någon? :))
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Han är positiv till ett byte. Han har varit irriterad på en del saker sen hon började. B.la. det här med att de inte har så bra koll på barnen ute, att de inte har koll på deras kläder osv. Han är övertygad om att hon kommer att trivas bra på den andra förskolan också.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Ok, så det är vad jag förstår det bara fördelar med den andra förskolan men att det enda problemet är att du är orolig för att dottern ska vantrivas?

Hur är hon socialt i övrigt, när hon träffar nya barn osv?
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Ja, så kan man nog sammanfatta det. :)

Hon är väldigt intresserad av andra barn, leker med "alla" på förskolan även om hon har några kompisar som hon leker oftare med. Hon är trygg i sig själv.

Det jag är lite orolig för är det faktum att hon är väldigt aktiv. Mycket spring i benen, svårt att sitta med något speciellt länge (även om just det har börjat komma mer och mer) etc. Med tanke på den andra förskolans pedagogik så är jag lite orolig för att det ska vara lite för lugnt för henne, att hon måste lägga band på sig och så. Å andra sidan kanske det är bra för henne att vara i en lugn miljö.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Vi har en dylik förälder som säger sådant till andra föräldrar på vår förskola. Stundtals spännande att hantera.

Själv hade jag reflekterat över om mitt barn trivdes, om vi trivs, och pratat med pedagogerna.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Nu har jag viserligen inte barn själv, men mina tankar är så här.

Att barnet ska trivas är viktigt, men meningen med förskola är väll att barnen ska komma framåt i sin utveckling?

Som barn var det lätt att få vänner, gick helt enkelt fram till nån och sa hej ska vi leka? Erat barn verkar vara social vad jag får fram av inläggen.

Att nuvarande förskola inte har ordentlig koll på barnen tycker jag verkar skrämande. Om någon försvinner från området hur lång tidd tar det då innan dom ens märker att det fattas ett barn?
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Som gammal förskolepersonal skulle jag rekommendera dig att byta till det mindre om du har möjlighet. Bättre att göra det nu i den åldern, tänk dig att barnet ska tillbringa flera år till på förskola. Det mindre stället kanske har sina fördelar med stabil personal, mindre barngrupper, behöver man tveka då? Du upplever det större som rörigt och känner dig orolig, det är inte så bra. På det mindre är de säkert ute lika mycket så att barnen kan springa och leka. Jag har svårt att tänka mig att en pedagogik skulle innebära att barnen måste "lägga band" på sig. Alla barn ska få sina behov tillfredsställda och ses som enskilda individer och följa sin egen utvecklingsplan. Större chans att hinna se ditt barn på ett mindre ställe.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Det viktigaste är att ditt barn trivs bland annat men samtidigt skall ni ju känna er trygga med att lämna ert barn där. Att man inte har koll på barnen ute verkar ju lite si och så, men angående kläder så får man nog inse att det inte är lätt att hålla koll på kläder. Som förskollärare säger jag "Märk med namn" för jag vet inte hur många gånger jag står med en rejäl hög med omärkta kläder eller det står någon kusins namn i. Nu kanske ni är jätteduktiga på det och det inte funkar ändå.

Varför inte göra ett "studiebesök" på det andra stället och känna av stämning och träffa personal? Vi har föräldrar som kommer på besök innan de bestämmer sig.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Följande har hänt:

Jag träffade en föredetta anställd (slutade relativt nyligen) på min dotters (2,5 år) förskola idag. Hen arbetar nu på en förskola som jag tidigare arbetat på. Vi pratade en stund och samtalet kom in på personens nya arbetsplats och fördelar med den osv. Hen frågade varför vi inte byter förskola åt dottern och jag svarade att min dotter trivs så bra på sitt dagis. Svaret jag får är "vad du vet ja". Efter det säger hen hejdå och går.

Men åh så obehagligt! Jag hade blivit ytterst oroad om en tidigare pedagog uttryckt sig så ang. mitt barns trivsel.
Jag hade faktiskt försökt få tag på personen igen för att få veta vad den egentligen menar.

Vår tvååring har just bytt förskola, från en jättebra till en jättebra:love: på krypavstånd från hemmet. Bytet har gått fantastiskt bra och jag tror att det oftast är lättare att byta innan de hunnit få allt för många "bästisar" på gamla stället.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Vad skönt att det gick bra att byta!
Ja, det var riktigt obehaglig. Jag skulle in och handla mat efteråt och jag gick runt planlöst med tankarna snurrande innan jag jag kunde samla ihop mig.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Allt vårt är namnat och vi får t.o.m beröm av dem för att det är så tydligt och bra. Trots det får jag ibland gå och leta på andra avdelningar osv. Jag har också arbetat på förskola och jag/vi brukade iaf titta efter namn innan vi la grejerna i uphittat-korgen.

Jag ska ringa föreståndaren på måndag, ska passa på att fråga om besök då. :)
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Jag tycker att det är för lite konkret att gå på för att kunna ge ett råd, du behöver nog bara själv bestämma dig för vilken vågskål som väger över. Det låter ju trots allt inte som om ditt barn lider det minsta av sin nuvarande förskola.
 
Sv: Vad hade ni gjort i den här situationen?

Det enda som har någon betydelse i sammanhanget är vad du tror blir bäst för din dotter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 344
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 502
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
16 472
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 827
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp