Vad hade gällt?

Med doktorerat menar jag inte bokstavligen talat. Bara att jag läst på mycket i ämnet efterssom jag har en hund som bits. Jag har både hem försäkring och försäkring på både häst och hund, menar du att hemförsäkringen täcker om min hund skadar en annan hund?
Jag tar mig friheten att svara. :o

Ja det är ansvarsförsäkringsdelen av hemförsäkringen som går in.
 
När det kommer till skada på tredje part så var det ett fall där en trafikant krockat med en älg som jagades av en jakthund. Hundägaren blev inte skyldig till att betala bilägarens skador eftersom hunden inte ansågs skyldig till att älgen valde att springa över vägen.

Är något/några år sedan jag läste om detta fall. Tror att detta fall även har skrivits om tidigare här på Buke.

I det fallet handlade det mycket om att det var en ställande älghund och hur deras jaktsätt ser ut. Utfallet hade kunnat vara helt annorlunda om det var en hund som mer aktivt drev ett djur framför sig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 722
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 216
Senast: Liran
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 717
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp