Vad göra när det inte fungerar?

EmelieK

Trådstartare
Jag behöver lite råd ifrån er men även bara skriva av mig..
Jag har ett sto på foder sedan i september men jag känner att det inte fungerar. Hon är extremt svårfångad i hagen, inget annat funkar än att ta in de andra hästarna och sedan gå och hämta henne. Jag har under mina 25 år som "hästtjej" aldrig träffat en så smart häst.. Jag vet att det handlar om ledarskap och jag har verkligen försökt med allt, men inget funkar på henne.. Hon gillar inte att man borstar och pysslar med henne, tycker mest att man är jobbig. Det känns som hon fullständigt skiter i vem som ger henne vad hon behöver. Ridningen funkar dock kanon.
Hon står i ett stall där ingen av de andra hästarna rids så jag har inget av det där sociala i stallet som är så mysigt. Och nu har jag alltså tröttnat! Är jag "svag", mesig, elak eller bortskämd som inte vill kämpa med henne mer? Ägaren till hästen kommer ta bort henne om jag lämnar tillbaka henne för hon är triangelmärkt och har inte tagit sig vid betäckning de senaste tre försöken. Blä.. Känner mig inte som en "riktig hästmänniska" iom att jag är beredd att ge upp..

Snälla, peppa mig!! :p
Emelie

Sv: Vad göra när det inte fungerar?

Jag hade, i ditt läge, sett det som att det finns 2 alternativ.
1, Byt stall till ett där du får mer av den sociala biten
2, Lämna tillbaka hästen. Känner du att det inte funkar så är det inget du behöver skämmas för. Man kan inte ha bra kemi med alla hästar.

Du är absolut ingen sämre hästmänniska för att du funderar på att ge upp och lämna tillbaka hästen, och vad ägaren sedan gör med hästen kan ju inte du påverka. Du kan ju inte ha kvar en häst du inte trivs med bara för att ägaren vill avliva den...

Sant, men det är ju synd då hon fungerar som promenadhäst..

En stor del av problemet verkar ju vara att du står i ett 'tråkigt' stall. Så byte av stall skulle ju kunna vara ett alternativ.

Även stoet skulle kanske ändra beteende om hon kom till ett stall som hade mindre hagar, med inte så många hästar i varje hage. Det borde ju göra henne mer lättfångad i alla fall. Nu är kanske hagen för rolig för henne så att hon till varje pris vill vara kvar hos flocken.

Byta stall känns lite avlägset då jag står hos mamma och hennes sambo, gratis mot stallhjälp och dessutom grannar. :D Fast det kan ju va värt att betala lite för att slippa alla extra timmar ensam i stallet.. Hm, tåls att tänka på! Känns lite tvärt om liksom.. :D

Det kan inte vara så att hästen blivit svårfångad i hagen pga att den numera bara går som promenadhäst (vet iofs inte vad den gjort tidigare). Det är ju långt ifrån alla hästar som trivs med livet som promenadhästar, särskilt ifall de varit mer aktiva innan så kan det ju vara svårare att ge dem all den stimulans de behöver för att må bra.

Om du inte vill byta stall så kanske det finns möjlighet att hyra in någon mer i stallet? Någon som kan vara stall-/ridsällskap åt dig.

Senast ändrad:

Ja, hela flocken går i en stoooor kuperad hage.. Det klart att hon inte tycker det är roligt när jag kommer och ska släpa in henne ifrån alla andra.

Om du vill ha kvar hästen så tycker jag du ska leta upp en bra tränare. Att ta hjälp kan vara nödvändigt för att bryta negativa tankar. Du kan få någon som öppnar nya "dörrar" för dig. När man stöter på problem och inte hittar en lösning är det lätt att man bara dyker djupare i sina egna tankebanor och problemen blir mer och mer befästa. Man blir lätt låst i sitt sätt att tänka och agera. Detta gör ju att man blir negativ och sånt känner hästen som reagerar ännu mera negativt på det. Sök hjälp med hantering!

Hon har varit tävlingshäst med resultat upp till 1,50. Tror absolut att hon skulle vilja ha lite mer aktion i sitt liv. Hon är skitrolig och rida och tänder till ibland, men det krävs att det händer något. Hon är väldigt smart och det krävs att man hela tiden är före henne i både hantering och ridning annars tar hon över eller blir uttråkad..

Eftersom stallet var inom familjen har du kanske möjlighet att fixa så att den jättestora hagen kan delas upp så att du kan få en liten hage till stoet + någon sällskapshäst till henne.

En nackdel är ju att det kan bli mer jobb med foder och vatten, men själva hagindelningen borde man ju kunna göra väldigt enkel, typ klena plaststolpar med stålspets.

För mig låter det som du vill ha kvar hästen med behöver bli motiverad (?) Både du och hästen uttråkade?
- Det går inte att ta in en inackordering?
- Börja med ngt nytt? Nå't från marken kanske? Som du och pållen tycker är roligt. Hästar gillar ofta att leka.
- Åk på clinics för inspiration... (med eller utan häst). Det är det roligaste jag vet! Dessutom träffar man härliga människor.

vilket svårt beslut, ja skulle ha svårt å ta ett sånt livsvgörande beslut för hästen..
men om hästen är pigg å kry och dessutom bra att rida, så tkr jag du ska ha hästen kvar. hur gammal är den ?
sen tycker jag du skulle kunna offra en sån sak som å byta stall för att både du å hästen ska få det bättre. ja tycker inte att du ska klaga om det går att ordna :)
sen att den e svår å ta in från hagen å sånt, de e bara småsaker. sånt går å träna bort :)

Om jag var i din situation skulle jag bestämma mig för att prova några av råden du fått här, ge det tex. tre månader till och försök då verkligen få till en förändring. Fungerar det fortfarande inte så ska du inte ha dåligt samvete för att du lämnar tillbaka hästen!

Kanske är någon av hästarna i hagen ridbar och kan sättas igång så du får ridsällskap? Att hyra in någon i stallet är ju också ett bra alternativ som nämnts innan. Känns som det är särskilt viktigt att både du och hästen får sällskap så det negativa i er relation bryts. Själv tycker jag att om jag har sällskap i stallet så är det enklare att glömma bort sånt som att hästen inte är så sällskaplig, för att man umgås med annat hästfolk istället :)

En möjlighet är ju att hästen har ont om den inte gillar att bli pysslad med, men vissa hästar är ju sådana av naturen och det kan ju också vara så att hon inte tycker du är tillräckligt intressant i nuläget.

Hoppas du fortsätter kämpa! Jag tror att din häst kan va den typen som blir en riktig guldklimp när ni når fram till varandra, de hästar som man måste visa att man förtjänar är ju ofta de mest underbara :love:

Försök att bestämma hur du vill ha det oberoende av vad ägaren tänker göra om du inte behåller hästen. Det är inte rättvist att pressa dig till att behålla hästen genom att hota med avlivning om du inte fortsätter. Visst det kan vara en realitet men det är ägarens beslut inte ditt.

Försök att bestämma hur du vill ha det oberoende av vad ägaren tänker göra om du inte behåller hästen. Det är inte rättvist att pressa dig till att behålla hästen genom att hota med avlivning om du inte fortsätter. Visst det kan vara en realitet men det är ägarens beslut inte ditt.

Precis vad jag hade tänkt skriva! Bestäm dig för vad du vill göra. Kanske borde du testa att byta stall där du har andra att rida ut tillsammans med så du slipper vara själv i stallet? Vet själv hur trist det kan vara! Jag har eget stall.

Det jag tycker att du ska göra är att träna hästen i NH, har du en paddock som du kan dela av på mitten så storleken blir ca 20*40m?
vet inte om du tränat detta med din häst men många glömmer bort den här delen av träning. Börja med att backa hästen, flytta baken och bogen. när hästen går brevid dig utan att dra så kan du släppa den lös, koncentrera blicken på baken så hästen springer runt runt i önsad gångart, byt varv ofta genom att stoppa hästen på ena sidan av paddocken, när du vill att hästen ska stanna släpper du blicken på baken och vänder dig med sidan mot hästen i motsatt riktning, alltså du vänder ryggen åt hästens färdriktning och säg med låg ton Okeeeej, lyssnar inte hästen på dig smacka på den igen så den springer runt runt och byt varv ofta så hästen blir koncentrerad på dig, gör så hela tiden tills hästen stannar upp när du säger okeej. Sedan går du mot den, i slapp stil, går du mycket rak i ryggen och blicken fäst på hvudet kommer hästen att uppfatta dig som ett hot, gå mot bogen börjar hästen att gå följ med den, kan du klappa hästen på bogen, ryggen eller baken så stå där bara och klappa sen går du fram till bogen Efter det går du därifrån, hästen kommer då att följa efter dig, gör den inte det, smacka på den igen så den srpinger runt runt och upprepa detta tills hästen följer dig och uppfattar dig som ledare. Detta går även att göra i hagen.
Gå gärna in i hagen ofta och klappa den utan att ha grimma med dig, sen tar du med dig grimma och sätter på och sen tar av så den märker att den inte behöver gå in så fort du har grimma med dig. Ha inte en massa godis med dig.
Maila gärna om du inte förstår.

Ska göra ett försök ;)

1. BYT STALL!!!!

Min favorit häst var precis lika dan man kunde inte för livet fånga i hagen vare sig med foder eller något annat, det var bara att ta in alla hästar han kunde se och jaga honom i en halvtimme eller så då kom han. Alla hästar tycker inte om att bli ompysslade så det är nog bara att acceptera har inte så mycket med kemi att göra. Då hästen är triangelmärkt innebär det att hon nog inte haft det så lätt med skador osv och då stängt av lite av det där "hund beteendet" matte kommer med mat :bump::love:. Detta betyder ju absolut inte att hästen inte tycker om dig hon fungerar ju bra när du rider henne så lev för de stunderna och ta inte det andra så hårt i ett nytt stall är det nog lättare med kompisar att vara ute och rida med. Hoppas allt löser sig till det bästa :D.

Civil som inte kan sova med ryggskott :(

Svarar alla: Först och främst, tack för alla goda råd!

Stallet är tyvärr fullt så inga inackorderingar att ta hjälp av. Funderar en hel del på att byta stall. Skulle vara underbart med stallkompisar och kanske hästen tycker det är roligare att stå i ett stall med lite mer liv och rörelse? Men det känns avigt att flytta hästen till ett stall en mil hemifrån när vi nu bor grannar! :D Man brukar ju sträva åt andra hållet..

Jag har ingen erfarenhet av NH, men det är värt ett försök att leta upp någon kunnig människa som kan hjälpa oss.

Jag är nog den ända hästägaren som bävar inför sommarens bete.. Jag kommer inte kunna fånga min häst på typ tre månader! :p

Jag ska kämpa på ett tag till och se vad som händer. Får väl acceptera att ridningen blir mer sporadisk då jag inte alltid har tid att krångla. Men jag får ju ångest av att hon behöver gå sex dagar i veckan pga bla övervikt.. Suck!

/ Emelie

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar