Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi började läsa inför läggdags när de var typ åtta månader, men det var mest för min egen skull 😅, men tyckte ändå det var bra att börja nån form av rutin. De fattade ju inte boken men det blev ändå en mysig stund liksom.
Nu läser vi tyvärr inte varje kväll längre pga blir så stressigt vissa kvällar och ibland är det bara en som vill sitta med osv, men de älskar verkligen att läsa!
Åh, så himla mysigt :heart:. Vi vill verkligen få till en rutin där vi läser varje kväll innan hon ska sova, känns som det mysigaste i världen typ. Åtta månader låter rimligt som starttid tänker jag, utan att ha särskilt bra koll på åtta månaders-bebisar :D.

Vi har någon idé om att vi ska turas om att läsa typ varannan kväll, så att hon får höra böcker på båda hemspråken. Ska bli så himla fint!

Är i alla fall uppenbart att alla som sa "köp inte för mycket kläder, det räcker med ett par tre pyjamasar i storlek 56" inte haft bebisar som kräkts så mycket :p
Eller haft små bebisar som inte växer så snabbt :D. Vi har liksom börjat lessna på kläderna vi har i strl 56 - vi använder ju bara samma kläder varenda jäkla dag.

Åh, så himla mysigt :heart. Vi vill verkligen få till en rutin där vi läser varje kväll innan hon ska sova, känns som det mysigaste i världen typ. Åtta månader låter rimligt som starttid tänker jag, utan att ha särskilt bra koll på åtta månaders-bebisar :D.

Vi har någon idé om att vi ska turas om att läsa typ varannan kväll, så att hon får höra böcker på båda hemspråken. Ska bli så himla fint!
Vi började läsa varje kväll vid 2 månader, blev mysig nedvarvning, och sen sjöng en specifik vaggvisa för att vissa det är natt. Sen she vi lagt till saker när det blivit relevant, så nu är kvällsrutinen att plocka undan leksaker, göra sjukgymnastik, tandborstning och träna att sitta på toan. Sen fixar pappa pyjamas och myser medan jag gör mig iordning, och sen läser vi och sjunger nattvisan i sängen, sen pussar pappa god natt, lampan släcks och jag ammar till sömns. Funkar bra, hon kan hela rutinen :heart

Precis överlämnat resten av läggningen till pappan när han kom hem. Jag har fixat kvällsmacka, toa, tandborstning, pyjamas och läst en bok. Så han fick allt läsa en till nu och ta själva sövandet. Jag ska sätta mig och slösurfa på telefon ett tag :p.

Ikväll har jag nattat S i en timme, slutade med att jag somnade innan han gjorde det men det var i allafall effektivt för då tröttnade nog han också 🙈. Han höll på med så mycket märkliga saker att det var svårt att hålla sig för skratt, ett tag gömde han nappen under täcket, lyfta bort det och ropade HA! gång på gång. Sen satt han på knä och tittade på mig medan han långsamt sa MA.MA.MA.MA tyst för sig själv. Ett tag dök han på huvudet över mina ben fram och tillbaka. Puh vilken pärs 😅.

Poddtips för bebisföräldrar! Föräldrarapporten med Amanda Colldén. Jag har bara lyssnat på de tre första avsnitten än så länge men gillar den. Otroligt ärligt om alla känslor kring att bli förälder, även de jobbiga som man oftast inte pratar om (typ att bli arg på sin bebis som aldrig slutar skrika). Det är ljudklipp från stunder när Amanda upplevt jobbiga situationer i föräldraskapet, samtal med en BVC-psykolog och samtal med Amandas partner.

Ingenting för den som bara vill ha positiv input om att ha en bebis, men tips för den som vill ha igenkänning i hur jäkla skitjobbigt det kan vara trots att man älskar sin bebis över allt annat.

(Jag är alltså den senare kategorin, har upprepat för mig själv senaste månaderna ”kom ihåg att bebisar är skitjobbiga, kom ihåg att bebisar är skitjobbiga” ifall jag nån gång skulle få för mig att vilja ha en tredje 😂)

Öser ner regn här, maken och dottern har somnat ihop på soffan. Jag staplar upp ersättning i fina travar på köksbänken, kokar nappar och nappflaskor och radar upp, viker nytvättade små klädpaket med body, byxor och strumpor i små set. Fyller på med blöjor, pappersservetter och våtservetter. Märker bröstmjölk med datum och ml. Gömmer lakrits i skafferiet som maken får hitta. I morgon reser jag bort från dottern fem hela dagar och fyra nätter. Jag vet att hon kommer ha det fantastiskt bra med sin pappa. Men herregud vad jag kommer att sakna henne.

Hänger med dom här sköningarna! 😜 I eftermiddag ska vi till Slottsskogen och hälsa på mitt gamla jobb, Barnens Zoo 😁

Bifogade filer

• 57C2C901-E045-4273-8F5E-154980B3F66E.webp
    57C2C901-E045-4273-8F5E-154980B3F66E.webp
    453,6 KB · Visningar: 18
Glad mors dag alla mödrar :heart Tänk allt vi gör för våra barn. Våra kroppar, vår tid, vårt psyke, vår kärlek.

Hoppas ni får frukost på sängen. Själv tog jag en resa till Toscana då 🤪😂😅

Glad mors dag! Så roligt att i alla fall du kom iväg nu ändå, hoppas att du får det riktigt fint och in njuta av det!

Firar själv, med först en stund i solen i trädgården och nu en löpunda :laugh: Barnet och maken åkte för att fira svärmor, men det var nog bäste presenten jag kunnat få att slippa följa med där :angel: Ska iväg och äta lunch med min egen mamma också :heart

Ute i trädgården med förkyld lillasyster (pigg dock) medan pappan och storebror är och köper mer jord så vi kan fixa några nya pallkragar att odla i.

Vaknar av att vår stora kommer upp i sängen och trycker mig på magen.
-" Mamma, du har så mjuk mage. Frågar om det var så att lilla syskonet skulle ha det mjukt i magen och om hen kom ut ur min navel 😅🙈 05.30 är för tidigt för min hjärna så svaret blev bara, ja plopp sa det 🤭😴😴

Stora barnet är tillbaka på förskolan efter en vecka ledigt och en vecka sjuk. Lilla sover -LÄNGE hoppas jag eftersom jag också är sjuk. Har så vidrigt ont i halsen att den känns som ett öppet sår... Helgen var ömsom fin och ömsom konfliktfylld, så jag är smått dränerad.

Slappar i soffan med 3-åring, bebis och hund. Måndagsmorgnar brukar vara våra mysdagar, storasyster är tillbaka i skolan och vi laddar upp inför ny vecka. Men nu är det snart sommarlov, lite blandade känslor känner jag. Ska bli fantastiskt mysigt att få vara ledig med barnen i 10 veckor och få MÅ BRA och orka hitta på saker (förra sommaren mådde jag sååå illa 🤢) men det kommer ju bli ganska kämpigt också 😬 Maken ska vara ledig 6 veckor iaf så det blir nog bra.

Nu ska vi ta tag i dagen, leka med briojärnvägen står på dotterns önskelista och rensa ogräs på min 😄

Vi hade en så mysig dag igår, jag och pojkarna gick till en lekplats på granngården på morgonen och de höll mig i handen nästan hela vägen vilket annars brukar vara en riktig kamp. Efter deras vila åkte vi till ett kafé i närheten och åt lunch och gick runt i de fina trädgårdarna och det kändes så himla trevligt att kunna låta dem springa fritt på stora utrymmen och vara en vuxen per barn.
Nu är jag på jobbet och barnens farföräldrar passar dem, får ingenting gjort för sitter bara och tittar på bilder på dem 😅.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka