Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har just tagit på bebis kvällens femte pyjamas (första blöjläckage, efterföljande tre nedkräkta) och skickat ut henne med maken för att gunga på pilatesboll för att förhoppningsvis kunna somna. Lite tröstlöst med nätterna där bebis i princip somnar vid bröstet, men avslutar amningen med att bajsa rejält och sedan är superledsen efter traumatiskt blöjbyte och pyjamasbyte. Upprepas gärna ett par gånger också, eftersom hon fortfarande bajsar minst tio gånger per dygn och gärna på kvällen. Är i alla fall uppenbart att alla som sa "köp inte för mycket kläder, det räcker med ett par tre pyjamasar i storlek 56" inte haft bebisar som kräkts så mycket :p

(Oftast går det dock jättebra när hon väl har somnat för kvällen första gången, så jag ska egentligen inte klaga så mycket :) )

Har just tagit på bebis kvällens femte pyjamas (första blöjläckage, efterföljande tre nedkräkta) och skickat ut henne med maken för att gunga på pilatesboll för att förhoppningsvis kunna somna. Lite tröstlöst med nätterna där bebis i princip somnar vid bröstet, men avslutar amningen med att bajsa rejält och sedan är superledsen efter traumatiskt blöjbyte och pyjamasbyte. Upprepas gärna ett par gånger också, eftersom hon fortfarande bajsar minst tio gånger per dygn och gärna på kvällen. Är i alla fall uppenbart att alla som sa "köp inte för mycket kläder, det räcker med ett par tre pyjamasar i storlek 56" inte haft bebisar som kräkts så mycket :p

(Oftast går det dock jättebra när hon väl har somnat för kvällen första gången, så jag ska egentligen inte klaga så mycket :) )

Haha, jag minns att jag tänkte likadant angående kläderna (vi hade också en riktig kräkis).

Ligger i sängen brevid 4-åringen och har yngsta som ammar i sömnen. Hade tänkt avsluta amningen i sommar, när jag och äldsta ändå ska iväg några dagar. Men jag undrar om jag är redo? Får nästan ångest över det, då jag vet hur viktigt den närheten är för dottern.

Tror att det är sista barnet som påverkar. Det är en tid som tar slut, liksom. Vi får väl se hur jag känner närmare. Vissa dagar känns beslutet rätt. Andra inte.
Jag ammade mina stora tills de var ca 2 år, avslutade på mitt initiativ med båda. Saknade det något enormt bägge gångerna ❤ Så denna tredje hoppas jag på att fortsätta tills hon vill sluta, men mycket kan ju ändras.

Läsa dagtid har jag gjort från första början med båda 😊 Även om det i början mest är "titta ankan. Kvack kvack säger ankan." och bebis mest tuggar på böckerna så tror jag mycket på att det bidrar till tex större ordförråd och liknande. Sen efter hand märks det ju när man kan läsa mer med handling.

Läsa vid läggning började vi med stora nog inte med förrän han var nästan 2, vet inte riktigt varför det blev så, men det var i samband med att vi tog bort kvällsvälling så ersattes det med bok. (Han var alltid vild att natta som liten så orkade nog inte med ännu en grej då, även om jag i efterhand kan tänka att han kanske behövt just en bok vid läggning mycket tidigare...) Lilla äter fortfarande flaska innan hon somnar men jag tror att vi kommer börja natta dom tillsammans när hon slutar med det (eller kan hålla den själv :p ) så då blir det ju läsning för henne automatiskt.
Ja, pekböcker kikar vi i nu och ”läser” men tänkte just på läsning innan läggdags :). Ska bli så kul att få introducera det sen ❤️.

Hemkommen från dagens utflykt. Dottern behövde röja av sig så vi åkte till en lekplats så hon fick göra av med lite energi. Lagom att vara borta ett par timmar bara, tog med lite mellis.

Ebbas lilla kusin har kommit till världen och hans storebror på 2 år är så himla söt. När de kom hem från BB hade han först smugit fram till bilstolen lite försiktigt och kikat, backat lite, smugit fram igen. Han kan inte säga ”lillebror” utan kallar honom ”bobbo”. Efter ett tag hade han hämtat en fotboll och hans föräldrar fick förklara att lillebror är lite för liten för att spela fotboll. Då hade han hämtat ett kex och gett till lillebror i stället.

Orkar inte så sött 😭:heart

Försöker natta en rätt motvillig bebis, gud vad mycket svårare det blev när hon börjat kunna stå upp. Jag lägger henne, hon klättrar upp igen. Rinse and repeat 😅

Försöker natta en rätt motvillig bebis, gud vad mycket svårare det blev när hon börjat kunna stå upp. Jag lägger henne, hon klättrar upp igen. Rinse and repeat 😅

Tänkte precis skriva att jag talar nog för alla föräldrar i hela världen när jag säger - vad fasen är det med barn och inte vilja sova?!? 😅 Försökt lägga lillan en timme nu - går ej så nu står maken och vankar i köket 🤷‍♀️

Samma här, hon har börjar kräkas en hel del så ibland 3 byten på en dag 🤷‍♀️ Klickade precis hem ett gäng pyjamas från H&M. Det är i princip det enda vi använder, sköna tunna bomullspyjamas. Har 3 favoriter som jag sköljer upp varje kväll så nu tänkte jag att det är lika bra att köpa fler när man ändå hittat nåt man verkligen gillar.

Samma här, hon har börjar kräkas en hel del så ibland 3 byten på en dag 🤷‍♀️ Klickade precis hem ett gäng pyjamas från H&M. Det är i princip det enda vi använder, sköna tunna bomullspyjamas. Har 3 favoriter som jag sköljer upp varje kväll så nu tänkte jag att det är lika bra att köpa fler när man ändå hittat nåt man verkligen gillar.

Vi har också en som spyr. Vissa dagar byter vi säkert kläder 8-10 gånger... 🙈

Ja, pekböcker kikar vi i nu och ”läser” men tänkte just på läsning innan läggdags :). Ska bli så kul att få introducera det sen ❤️.
Vi började läsa inför läggdags när de var typ åtta månader, men det var mest för min egen skull 😅, men tyckte ändå det var bra att börja nån form av rutin. De fattade ju inte boken men det blev ändå en mysig stund liksom.
Nu läser vi tyvärr inte varje kväll längre pga blir så stressigt vissa kvällar och ibland är det bara en som vill sitta med osv, men de älskar verkligen att läsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka