Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gört!

Vi har en toasits (bumbo) och sätter M där varje blöjbyte. Har inte ”tränat” på något annat sätt än att gjort det till en rutin. Han kissar nästan varje gång man sätter honom där nu och nästan allt bajs hamnar i toan också.

Nu kommer jag jinxa allt :p men vi brukar tvätta var tredje dag (har tygblöjor), och idag var tredje tvätten på rad utan en enda bajsblöja 👍

Låter ju super! Ska kolla upp toasitsen. Ebba brukar göra sitt efter amning.

Visa bifogad fil 91456
Känner mig som en rebell - jag försöker liksom inte ens få honom att sova tupplurarna i egen säng 😬🤷🏼‍♀️ Alldeles för mysigt det här :heart
Haha, jag gör samma här vissa dagar! Dottern sover så himla gott med oss på soffan och det är så mysigt att ha henne hos oss ❤️. Tyvärr sover hon bättre i sovrummet så jag låter henne sova där vissa av tupplurarna i alla fall. Däremot på kvällen sover hon på soffan - tror hon känner sig trygg av att höra oss prata och äta umgås liksom. Då vill hon vara nära med oss ❤️.

En kompis till mig upplyste mig om att man absolut inte ska göra så eftersom att bebisar får otrygg sömn om de somnar på en plats och vaknar på en annan. Kände bara att 1. Det är händer ju bebisar typ jämt? 2. Min bebis sover åtta timmar i sträck på natten (och sen fyra timmar till efter att ha ätit) så jag känner mig lugn i att hon nog inte är alltför otrygg i sin sömn trots vårt handhavandefel :D.

Haha, jag gör samma här vissa dagar! Dottern sover så himla gott med oss på soffan och det är så mysigt att ha henne hos oss ❤️. Tyvärr sover hon bättre i sovrummet så jag låter henne sova där vissa av tupplurarna i alla fall. Däremot på kvällen sover hon på soffan - tror hon känner sig trygg av att höra oss prata och äta umgås liksom. Då vill hon vara nära med oss ❤️.

En kompis till mig upplyste mig om att man absolut inte ska göra så eftersom att bebisar får otrygg sömn om de somnar på en plats och vaknar på en annan. Kände bara att 1. Det är händer ju bebisar typ jämt? 2. Min bebis sover åtta timmar i sträck på natten (och sen fyra timmar till efter att ha ätit) så jag känner mig lugn i att hon nog inte är alltför otrygg i sin sömn trots vårt handhavandefel :D.

Min treåring somnar fortfarande i soffan 90% av kvällarna, har tänkt sen hon föddes att vi nog får in en bättre rutin för nattning när hon blir äldre, väntar fortfarande på att det ska hända :laugh:

Min treåring somnar fortfarande i soffan 90% av kvällarna, har tänkt sen hon föddes att vi nog får in en bättre rutin för nattning när hon blir äldre, väntar fortfarande på att det ska hända :laugh:
Haha skönt att höra! Kan mycket väl tänka mig att det lätt blir så :D.

Så himla MYSIGT också ❤️.

Nej det låter inte som att ni behöver oroa er för det :D 🥰

Vi har, trots att det är andra barnet, fortfarande inte fått grepp om hur sjutton man lägger ner ett sovande barn 😅 (förutom i vagn). Det i kombination med att vi verkar få barn med ganska litet sömnbehov (korta sovstunder dagtid) gör att vi inte tycker det är värt att hålla på allt för mycket. Bebis kan sova i vagn och sele också och det kommer ge sig framöver. Myser på så länge :love:

@zassoo Jag tänker att det handlar mindre om hur man gör det och mer om barnet! Med vissa funkar det, med andra inte. Jag har sett att det finns massvis med "gör såhär"-videos på Instagram och jag känner mest att hade det inte funkat av sig själv med dottern hade jag inte lagt en sekund på att öva in nån särskild teknik :p.

Jätteskönt ju att bebisen sover i sele och vagn! Vår gillar vagnen men vägrar sjal och vägrar sele nu. Jättetrist tycker jag som verkligen älskade att bära med sjal. Men det kanske ändras :).

@zassoo Jag tänker att det handlar mindre om hur man gör det och mer om barnet! Med vissa funkar det, med andra inte. Jag har sett att det finns massvis med "gör såhär"-videos på Instagram och jag känner mest att hade det inte funkat av sig själv med dottern hade jag inte lagt en sekund på att öva in nån särskild teknik :p.

Jätteskönt ju att bebisen sover i sele och vagn! Vår gillar vagnen men vägrar sjal och vägrar sele nu. Jättetrist tycker jag som verkligen älskade att bära med sjal. Men det kanske ändras :).
Det har du nog rätt i :) Nä jag håller med, jag provade lite med andra barnet för han var ganska lätt att lägga ner i början men sen gick det liksom över och då orkade jag inte hålla på :p

Det kan säkert ändras igen! Bägge mina har tvärvägrat att sitta fast i sjal eller sele mellan typ 3-5 månaders ålder, sen har det gått bra igen. Hoppas du får bära mer i sjal framöver :)

Leker med lilla på golvet medan stora ser film i soffan bredvid. Vi leker vanliga "riva ur allt ur en leksakskorg" samt 'knacka på alla böcker " :laugh:
Jag har haft en halvdag själv på stan med ögonbrynsfix, lunch och loppis (underbart!) och när jag kom hem hann jag och storbarnet klippa gräset innan sambon drog på aw. Längtar till nattning eftersom jag idag lånade hem nya böcker från biblioteket till stora, tror han ska få välja två böcker ikväll istäcket för vanliga en :love: :D

Jag nattar barn i gästrummet, nu sitter jag och väntar på att han ska somna. Mormor och morfar är här så var mer spännande att sova uppe (även om vi bär ner honom sen).

Båda barnen sover, jag ligger bredvid stora som somnade två sekunder efter att lampan släckts, men först läste vi "Halvan och skogsmaskinen" och "Boken som inte ville bli läst". Älskar att läsa för honom innan läggdags, behöver nog indoktrinera lilla i detta också snart, men hon somnar så bra utan iofs :D

I köket väntar kaos efter pasta och tomatsås och en tappad pipmugg där locket lossnade 🙈 Tror jag ligger kvar en stund till...

@FeatherCloud Åh, jag längtar till vi ska börja läsa för vår dotter. Fy så mysigt! ❤️❤️ När är vettigt att börja ungefär? ☺️
Läsa dagtid har jag gjort från första början med båda 😊 Även om det i början mest är "titta ankan. Kvack kvack säger ankan." och bebis mest tuggar på böckerna så tror jag mycket på att det bidrar till tex större ordförråd och liknande. Sen efter hand märks det ju när man kan läsa mer med handling.

Läsa vid läggning började vi med stora nog inte med förrän han var nästan 2, vet inte riktigt varför det blev så, men det var i samband med att vi tog bort kvällsvälling så ersattes det med bok. (Han var alltid vild att natta som liten så orkade nog inte med ännu en grej då, även om jag i efterhand kan tänka att han kanske behövt just en bok vid läggning mycket tidigare...) Lilla äter fortfarande flaska innan hon somnar men jag tror att vi kommer börja natta dom tillsammans när hon slutar med det (eller kan hålla den själv :p ) så då blir det ju läsning för henne automatiskt.

Jag sitter och tittar på min lille fermmånader gamle son som äter sig till sömns i min famn. Jag vet att vi kommer vakna några gånger inatt också, och att det oftast bara kommer handla om att han vill ha några minuters amning för att kunna somna om. Och så tänker jag på hur fint det är, och vilken ynnest det är, att få vara någons totala trygghet :heart

Ligger i sängen brevid 4-åringen och har yngsta som ammar i sömnen. Hade tänkt avsluta amningen i sommar, när jag och äldsta ändå ska iväg några dagar. Men jag undrar om jag är redo? Får nästan ångest över det, då jag vet hur viktigt den närheten är för dottern.

Tror att det är sista barnet som påverkar. Det är en tid som tar slut, liksom. Vi får väl se hur jag känner närmare. Vissa dagar känns beslutet rätt. Andra inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka