Vad gör vi? Kids edition - del 4

Cynikern i mig tänker att det kanske är en konsekvens av att ha sett bilder på sig själv ihop med pappan från bb?
Mina barn undrar ofta var jag var nånstans när vi tittar på bilder från när de var pyttesmå. Ja, jag var ju bakom kameran då.. :cautious:
Med reservation för att jag inte vet något om hur det ser ut hos er såklart :)

Japp, de hade tittat på bilder samma morgon ☺️ (och pratat om det, att hon varit så liten en gång i tiden att hon sov på pappas bröstkorg)

Storebror hostar lungorna ur sig och kan inte somna. Snart en timme sen vi släckte och nu har vi kört en omgång honungsvatten och höjt upp kuddarna. Jag både lider med honom, och med mig, som verkligen behöver en kväll med egentid efter hektisk dag. "Måste" dessutom fixa nissedörr och disken efter middagen innan jag får kollapsa i soffan, så det riskerar att bli en sen kväll det här...

När barnen lärde sig gå vet jag inte hur många gånger jag hörde "Nu är det slut på lugnet". Jag tyckte det var riktigt skönt när barnen började gå, mycket lättare att "släppa lös" barnen så dom fick göra av med lite energi. Drt finns betydligt fler ställen som är lämpliga för att gå jämfört med att krypa.
Håller verkligen med! Alla sa ”vänta bara tills de kan gå, då blir det ännu svårare”, men det blev verkligen lättare! Den värsta tiden var vintern innan mina barn började gå, de var 14 månader och kröp runt i snö och lera, tappade skorna hela tiden och var supermissnöjda.

Puh, det är inte lätt att försöka få in mysiga jultraditioner med en galen 3-åring 😅 Nu har vi i alla fall bakat pepparkakor (några med babblarna för att nämnda person skulle bli glad) och tänt första ljuset. Det var dock en kamp att behålla ljuset tänt medan vi åt ett par pepparkakor var för så fort jag tänt ljuset började han sjunga ”ja må han leva” och försökte blåsa ut det 😂

Puh, det är inte lätt att försöka få in mysiga jultraditioner med en galen 3-åring 😅 Nu har vi i alla fall bakat pepparkakor (några med babblarna för att nämnda person skulle bli glad) och tänt första ljuset. Det var dock en kamp att behålla ljuset tänt medan vi åt ett par pepparkakor var för så fort jag tänt ljuset började han sjunga ”ja må han leva” och försökte blåsa ut det 😂
Jag har inte ens försökt med levande ljus, för här var det någon som ville blåsa ut ljusen på de elektriska advenstsljusstakarna som står i fönstrena. 😅

Det här är det första levande ljus som barnet i fråga har stött på förutom ljus på födelsedagstårtor så man kan förstå hans inställning till det hela :D
Jamen verkligen! Det är samma här, och han brukar ”blåsa ut” de elektriska värmeljusen vi har (vrida på och sen blåsa och vrida av), så han ville göra samma med adventsljusstakarna. Den här tråkiga morsan tyckte dock inte att han skulle stå och tända och släcka dem för att kunna ”blåsa ut” dem flera gånger om - och konstaterade att jag inte ens behöver tänka tanken att tända levande ljus. :D 😅

Det här är första året jag faktiskt har haft levande ljus tända i juletid med barnen hemma. Led-ljus har varit the shit tidigare år, och är fortfarande. Ja, adventsljusstake har vi väl haft men på behörigt avstånd. I år vågar jag iaf ha ett blockljus eller liknande tänt när vi äter. Dock bråkar dom mest om vem som ska tända/släcka :cautious: Får se om jag orkar genom december med det+ grälet om vem som ska öppna luckan i adventskalendrarna till radio och tv 😅

Det här med hets kring nissedörrar och allt sånt, jag hör egentligen verkligen till den grupp som tycker det blir väl mycket att stressa över i december... Vi har dock ändå en Nisse, han brukar inte göra något varje dag och skriver bara brev ibland... Men imorse var det så himla roligt att se hur lite som krävs för att barnen ska få lite magi.

Redan i höstas tyckte sonen att våra tandpetare kunde bli bra ved åt nissen. Igår la han och mormor en hög framför nissedörren med en liten lapp att det var åt nissen. Imorse låg en hög aska (från kakelugnen) och tre svedda tandpetare kvar och sonen blev helt salig över att nissen använt veden 😁

Det var också lagom ansträngning för mig. Nu är barnen borta 3 dagar så då får både jag och nissen vila lite :p

Det här med hets kring nissedörrar och allt sånt, jag hör egentligen verkligen till den grupp som tycker det blir väl mycket att stressa över i december... Vi har dock ändå en Nisse, han brukar inte göra något varje dag och skriver bara brev ibland... Men imorse var det så himla roligt att se hur lite som krävs för att barnen ska få lite magi.

Redan i höstas tyckte sonen att våra tandpetare kunde bli bra ved åt nissen. Igår la han och mormor en hög framför nissedörren med en liten lapp att det var åt nissen. Imorse låg en hög aska (från kakelugnen) och tre svedda tandpetare kvar och sonen blev helt salig över att nissen använt veden 😁

Det var också lagom ansträngning för mig. Nu är barnen borta 3 dagar så då får både jag och nissen vila lite :p
Vår Nisse gjorde verkligen inte saker varje dag förra året (i år har de fått annan kalender att öppna lucka varje dag).
Han ritade ögon på frukten, satte ögon på toapappershållaren, ritade en snögubbe på kylskåpet (whiteboardpenna) och en dag fick de skriva önskelista till tomten och lämna vid nisses dörr.

Vår Nisse gjorde verkligen inte saker varje dag förra året (i år har de fått annan kalender att öppna lucka varje dag).
Han ritade ögon på frukten, satte ögon på toapappershållaren, ritade en snögubbe på kylskåpet (whiteboardpenna) och en dag fick de skriva önskelista till tomten och lämna vid nisses dörr.
Nej inte vår heller som sagt :) Men känns som att det som skrivs om nissar i SoMe bygger på att det ska vara nytt bus varje dag.

Ja det är roligt när det verkligen blir lite magi för barnen. Min äldsta är 9 och väldigt medveten om vem Nissen är egentligen, men han tycker ändå det är lite spännande. 7-åringen är det väldigt tydligt att hon VILL tro på nissen men nog egentligen inte gör det. 3-åringen känns mest i rätt ålder 😅

Men det kan bli dramatiskt också. Ett år hade nissen klippt av stråna på barnens tandborstar (som ändå behövde bytas). Mellanbarnet är fortfarande traumatiserad från detta och gömmer sin tandborste varje natt i december 😅

Jag hade tänkt skippa Nissen iår. Jag har varit sjuk i stort sätt hela november och är fortfarande inte helt frisk så kände att nisse blev en grej för mkt. Men så börjar min man prata om den och påminner barnen. Så jag la över nisse till honom, han får bjuda in Nisse om det ska bli någon Nisse.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 152
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 228
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka