Vad gör vi? Kids edition - del 4

Dagens fundering: förskolan ber vänligt men bestämt att man ska sjukanmäla barnen i GOD tid. Samt att de vid minsta symtom på sjukdom ska hållas hemma. Hur sjutton sjukanmäler man ett barn i god tid när de kan vakna sjuka en timma innan det är dags att vara på förskolan :crazy:? Min mor föreslog lite skämtsamt att förskolan kanske skulle hålla någon typ av föreläsning för oss på barnakuten i hur man förutspår sjukdom i god tid. På så sätt hade vi kunnat reglera bemanningen efter topparna. Inga överraskningar, hurra 😆

Dagens fundering: förskolan ber vänligt men bestämt att man ska sjukanmäla barnen i GOD tid. Samt att de vid minsta symtom på sjukdom ska hållas hemma. Hur sjutton sjukanmäler man ett barn i god tid när de kan vakna sjuka en timma innan det är dags att vara på förskolan :crazy:? Min mor föreslog lite skämtsamt att förskolan kanske skulle hålla någon typ av föreläsning för oss på barnakuten i hur man förutspår sjukdom i god tid. På så sätt hade vi kunnat reglera bemanningen efter topparna. Inga överraskningar, hurra 😆
Hos oss vill de att man anmäler innan 8 så de kan beställa mindre lunch. Vi har oftast inte vaknat då :o

Är barnen anmälda för lunch maste vi sjukanmäla innan klockan 8:30 för att dom ska hinna avbeställa maten annars maste man betala för den (ingen gratis mat här i Österrike), eftersom man maste lämna senast kl 9 iaf sa tycker att det känns ok. I skolan maste man avbeställa lunchen innan kl 8 (skolan börjar 8).

Det är samma personal varje dag oavsett varje dag sa det gör ingen skillnad om man sjukanmäler men dom vill saklart ha besked före kl 9 sa dom kan starta dagens program utan att fundera pa om ngt barn kommer sent.

Men jag tänker att man alltid sjukanmäler barnet sa fort man vet att det är sjukt och blir hemma. Ingen väntar väl med avsikt bara för att "förstöra" för personalen.

Är barnen anmälda för lunch maste vi sjukanmäla innan klockan 8:30 för att dom ska hinna avbeställa maten annars maste man betala för den (ingen gratis mat här i Österrike), eftersom man maste lämna senast kl 9 iaf sa tycker att det känns ok. I skolan maste man avbeställa lunchen innan kl 8 (skolan börjar 8).

Det är samma personal varje dag oavsett varje dag sa det gör ingen skillnad om man sjukanmäler men dom vill saklart ha besked före kl 9 sa dom kan starta dagens program utan att fundera pa om ngt barn kommer sent.

Men jag tänker att man alltid sjukanmäler barnet sa fort man vet att det är sjukt och blir hemma. Ingen väntar väl med avsikt bara för att "förstöra" för personalen.
Jag kan absolut förstå det med maten. Och jag hade varit tacksam om vi haft någon tid att förhålla oss till även om vi ofta tar sovmorgon (sonen brukar komma lagom till lunch eftersom jag jobbar så mycket kväll/natt). Nu blir jag mest stressad över uttrycket "god tid", det är för ospecifikt och kan tolkas högst individuellt. För mig är god tid (när det gäller detta) flera dagar i förväg, minst. Kommer ihåg att jag hade en diskussion med en högskola jag pluggade på om vad god tid var. De menade ett par dagar, jag menade ett par veckor. Iaf i just det sammanhanget.

Kan du inte fråga vad de menar med god tid? Är ju som upplagt för missförstånd med en sådan luddig beskrivning.

Vi ska sjukanmäla innan 8, känns rimligt tycker jag. Dels för maten men också för att förskolan ska slippa jaga vikarier om 10 barn ändå var sjuka.

Det där säger vår förskola också, nu gick de ut med att man ska anmäla innan kl 7 vilket är supersvårt, då har jag typ en kvart på mig från att de gått upp för att avläsa om de kan gå eller inte. Man ska också egentligen friskanmäla senast kl 13 dagen innan vilket ju är nästan omöjligt? Så nu har jag friskanmält dem varje dag och sen sjukanmält dem igen dagen därpå om de fortfarande verkar dåliga. Så himla dumt system.

Det där säger vår förskola också, nu gick de ut med att man ska anmäla innan kl 7 vilket är supersvårt, då har jag typ en kvart på mig från att de gått upp för att avläsa om de kan gå eller inte. Man ska också egentligen friskanmäla senast kl 13 dagen innan vilket ju är nästan omöjligt? Så nu har jag friskanmält dem varje dag och sen sjukanmält dem igen dagen därpå om de fortfarande verkar dåliga. Så himla dumt system.

Innan 7 var tidigt, vår förskola öppnar klockan 7 så för oss hade det varit praktiskt omöjligt 😅

Friskanmäla innan klockan 13 ska vi göra också. Jag tycker att det är lika delar jobbigt som bra. Jobbigt när det verkligen är på gränsen, samtidigt är jag rätt övertygad att om att massa sjukdomar går runt runt för att folk lämnar tillbaka sina barn för tidigt. Så tvekar man klockan 13 så hemma en dag till känns ändå rimligt? Om det inte är solklart att man är pigg efter en halv dag hemma så lär man ju inte orka en dag på förskolan?

Innan 7 var tidigt, vår förskola öppnar klockan 7 så för oss hade det varit praktiskt omöjligt 😅

Friskanmäla innan klockan 13 ska vi göra också. Jag tycker att det är lika delar jobbigt som bra. Jobbigt när det verkligen är på gränsen, samtidigt är jag rätt övertygad att om att massa sjukdomar går runt runt för att folk lämnar tillbaka sina barn för tidigt. Så tvekar man klockan 13 så hemma en dag till känns ändå rimligt? Om det inte är solklart att man är pigg efter en halv dag hemma så lär man ju inte orka en dag på förskolan?
Nä, så är det ju om de är hängiga och då är det ju inga problem, men mina barn är ofta pigga hemma, har de en feberfri dag och är pigga till 13 kan de sen lika gärna säcka ihop i feber igen kl 15. Annars håller jag med dig om att man nog kan undkomma sjukdomar med att alla håller dem hemma tills de verkligen är friska.

Nä, så är det ju om de är hängiga och då är det ju inga problem, men mina barn är ofta pigga hemma, har de en feberfri dag och är pigga till 13 kan de sen lika gärna säcka ihop i feber igen kl 15. Annars håller jag med dig om att man nog kan undkomma sjukdomar med att alla håller dem hemma tills de verkligen är friska.

Nej men så får de ju vara tänker jag. Om de ÄR pigga klockan 13 och man friskanmäler och se sen blir hängiga igen under eftermiddagen så får det ju vara så, det skulle ju lika gärna kunna bli ett återfall på förskolan dagen efter. Men det är ju något annat än att barnet inte är frisk klockan 13 men man friskanmäler ändå i hopp om att barnet ska vara pigg morgonen efter :)

Vi har också fått höra innan kl. 7, barnet är nästan aldrig vaket då...
Friskanmälan vill de ha in dagen innan, ingen tid satt, men det tycker jag ändå funkar, för de vill ha 24 timmar från senast feber ändå, och vid förkylning brukar E behöva en dag hemma nästan frisk innan hon orkar med en dag på förskolan.

Nej men så får de ju vara tänker jag. Om de ÄR pigga klockan 13 och man friskanmäler och se sen blir hängiga igen under eftermiddagen så får det ju vara så, det skulle ju lika gärna kunna bli ett återfall på förskolan dagen efter. Men det är ju något annat än att barnet inte är frisk klockan 13 men man friskanmäler ändå i hopp om att barnet ska vara pigg morgonen efter :)
Ja men absolut, det är ju inte alltid svårt att avgöra, men ändå ofta 😅

Kan du inte fråga vad de menar med god tid? Är ju som upplagt för missförstånd med en sådan luddig beskrivning.

Vi ska sjukanmäla innan 8, känns rimligt tycker jag. Dels för maten men också för att förskolan ska slippa jaga vikarier om 10 barn ändå var sjuka.
Tänkte göra det. Blir mindre stressigt för mig om de kan tänka sig att förtydliga det hela :)

Det där med friskanmäla senast kl 13 är jättelurigt tycker jag. Min unge kan verkligen vara frisk så vitt man kan avgöra en hel dag och sen plötsligt få feber på eftermiddagen. Så jag har fått göra som du...
Innan 7 har vår förskola inte sagt än, men det skulle definitivt inte funka i min familj där merparten av familjen sover då.

Sällar mig till skaran där det är svårt att avgöra friskheten på ungen på eftermiddagen! Inte så ofta feberåterfall, men sonen är ofta sliten många dagar efter sjukdom. Vi vill att han ska ha haft aptit en hel dag innan han går tillbaka, men då kan han ha ätit frukost och lunch helt okej för att sedan vara trött och vägra mellis och middag och vi håller honom hemma en dag till. Hos oss är det kl 14 för friskanmälan, men jag har ofta meddelat samma morgon att nu är han frisk och kommer idag och ingen har gnällt hittills :)

Vi behöver sjukanmäla dag för dag, eller snarare ange frånvaro som inte varit planerad och gärna pga vad så de vet om det går tex magsjuka.
Behöver med andra ord inte friskanmäla så det är skönt.

Just nu kör jag vab med ganska piggt barn, men med svinkoppor som emellanåt gör ont så hon gråter och då känns det inte riktigt lämpligt att lämna på förskolan (framförallt inte eftersom vår förskola kan skicka hem om snoret har fel färg = grönt :meh:). Även om hon inte hade haft ont så hade de med andra ord säkert skickat hem ändå. Dessutom hostar och nyser hon lite med.
Men att vabba pigg unge är inte jättekul :p.

Jag brukar tänka att de där reglerna från förskolan som man inte alltid förstår sig på inte är gjorda för mig utan för de föräldrar som inte sköter sig. Finns garanterat föräldrar som skickar sina barn till förskolan fullproppade med Alvedon och Ipren. Säkert finns det de föräldrar som alltid kommer lite sent eller som myglar med schemat osv. Det är för de föräldrarna reglerna finns, vi andra sköter oss så gott vi kan och personalen förstår att det blir knasigt ibland 😄

Att de vill ha friskanmälan kl 13 (eller 14 i vårt fall) är ju heller ingen stor sak, insjuknar de senare under eftermiddagen kan en väl bara höra av sig och säga det om friskanmälan gjorts 😊

Jag brukar tänka att de där reglerna från förskolan som man inte alltid förstår sig på inte är gjorda för mig utan för de föräldrar som inte sköter sig. Finns garanterat föräldrar som skickar sina barn till förskolan fullproppade med Alvedon och Ipren. Säkert finns det de föräldrar som alltid kommer lite sent eller som myglar med schemat osv. Det är för de föräldrarna reglerna finns, vi andra sköter oss så gott vi kan och personalen förstår att det blir knasigt ibland 😄

Att de vill ha friskanmälan kl 13 (eller 14 i vårt fall) är ju heller ingen stor sak, insjuknar de senare under eftermiddagen kan en väl bara höra av sig och säga det om friskanmälan gjorts 😊

Jag håller med, tycker inte heller att det är en stor sak, även om själva friskheten ibland inte är jättelätt att bedöma.

Och ja alla följer verkligen inte reglerna. Eller verkar ha någon respekt för varför reglerna existerar. Under pandemin när det var tillbakagång 48h efter sista symptom som gällde så lämnade jag en gång samtidigt som en pappa som blev stoppad i grinden. Personalen förklarade att barnet inte varit hemma tillräckligt länge enligt riktlinjerna (som ju inte ens var deras). Barnet blev ledset för att han inte fick gå på förskolan, pappan tycker det hela är helt orimligt. Pappa och son passerar sen mig när jag låser upp cykeln och pappan föreslår för barnet att de ska åka till badhuset istället 🙃:grin:

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 152
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 228
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka