Vad gör vi? Kids edition - del 4

Jag firade min 30årsdag med 4 dagar på Göta kanalkryssning. 😛 Kan tänka mig fira 40 på samma sätt, så orimligt lugnt och skönt 😅
Göta kanal som är så tråkigt. Åkte mellan Berg och Borensberg en gång och det var nog det tråkigaste jag gjort, speciellt slussarna men lugnt är det absolut. Jag är jag uppvuxen 5 min från kanalen så det är nog också en anledning till att det inte är så spännande.
Åandra sidan pratar/drömmer mina vänner om wellnesshelger på spa och det här även det I kategorin tråkigt för mig, blir rastlös efter 10 min.

Så jag är nog inte som "alla" andra.
 
Min 30 årsdag tillbringade jag höggravid (dottern föddes 2v senare) så det blev bara en mysig dag med familjen. När jag fyllde 40 i våras hade jag tänkt ha en liten fest men hade sen ingen lust så även det blev en lugn dag med familjen.

Satsar väl på ordentligt 50årsfirande om 10 år. Då är yngsta barnet 15 år.
 
Göta kanal som är så tråkigt. Åkte mellan Berg och Borensberg en gång och det var nog det tråkigaste jag gjort, speciellt slussarna men lugnt är det absolut. Jag är jag uppvuxen 5 min från kanalen så det är nog också en anledning till att det inte är så spännande.
Åandra sidan pratar/drömmer mina vänner om wellnesshelger på spa och det här även det I kategorin tråkigt för mig, blir rastlös efter 10 min.

Så jag är nog inte som "alla" andra.
Haha, jag hade jobbat häcken av mig fram till dagarna innan min födelsedag när jag gick på semester så det var fyra ljuvliga dagar med inget annat än böcker, utsikt, god mat och drinkar Men jag har alltid varit mer för lugn och ro än äventyr 😁
 
Förbereder kvällens soppa och passar på att umgås med sambon! Livet är verkligen glammigt med fyra barn 😆
IMG_6128.webp
 
Min snart 7åring som precis börjat skolan är rolig. Hon frågade idag varför man måste ha höst och jullov. Hon tyckte att det är onödigt, då tar det ju ännu längre tid innan hon kan hela alfabetet och kan läsa och skriva. Tror inte att hennes storasystrar håller med om att lov är onödiga.

Religion är tydligen bara konstigt, religionsläraren hade sagt att vi alla har gud i vårt hjärta, att vi alla kommer från gud. Men det är ju inte sant sa dottern. Hon har ingen gud i sitt hjärta och hon kommer från mamma och pappa, inte från gud. Tror vi kan avanmäla henne från religionen i andra klass 😅
 
Lillplutts lilla förkylning har övergått till en riktigt vidrig hosta. Knappt 1 hostfri minut idag, nu försöker sambon trösta/söva om efter en (av många gissar jag) hostattacker i sömnen. Lilla hjärtat.

Hon (och jag) sov till 8.40 igår och 9.30 imorse så hoppas hon kan sova länge imorron bitti med..
Hoppas ni kunde sova ok och att dottern mår bättre idag.
 
Det har varit lite sjukdom bland pedagogerna på förskolan och igår tror jag de var lite underbemannade. Så när jag kom in på gården myllrade det av barn och jag såg sonen leka längst ner tillsammans med några större pojkar. Någon utav dem började svinga runt med en stor gren och jag vet i ärlighetens namn inte vad jag såg riktigt, om det var avsiktligt att svinga den mot honom eller om det bara blev så. Han blev i varje fall skrämd och sprang in i en buske, och stod och pillade på ett löv tills jag kom fram till honom. När jag tittade efter hans fröken kom hon precis upp på gården igen efter att ha varit och hämtat hans vantar på hyllan.

Det är ingen kritik mot pedagogerna. Tvärtom har de min djupaste sympati som behöver hantera så många barn samtidigt så fort någon blir sjuk, och det går inte att ha koll på allt. Men det fick mig också att fundera på var barnen egentligen är med om på dagarna som man aldrig får veta. Hur många gånger har de blivit ledsna, skrämda eller gjort sig illa? Känt sig bortgjorda? Det känns lite svindlande att de är egna personer nu, med ett helt eget liv som bara de upplever.
 
Det har varit lite sjukdom bland pedagogerna på förskolan och igår tror jag de var lite underbemannade. Så när jag kom in på gården myllrade det av barn och jag såg sonen leka längst ner tillsammans med några större pojkar. Någon utav dem började svinga runt med en stor gren och jag vet i ärlighetens namn inte vad jag såg riktigt, om det var avsiktligt att svinga den mot honom eller om det bara blev så. Han blev i varje fall skrämd och sprang in i en buske, och stod och pillade på ett löv tills jag kom fram till honom. När jag tittade efter hans fröken kom hon precis upp på gården igen efter att ha varit och hämtat hans vantar på hyllan.

Det är ingen kritik mot pedagogerna. Tvärtom har de min djupaste sympati som behöver hantera så många barn samtidigt så fort någon blir sjuk, och det går inte att ha koll på allt. Men det fick mig också att fundera på var barnen egentligen är med om på dagarna som man aldrig får veta. Hur många gånger har de blivit ledsna, skrämda eller gjort sig illa? Känt sig bortgjorda? Det känns lite svindlande att de är egna personer nu, med ett helt eget liv som bara de upplever.
Jag tycker det är läskigt att man inte vet vad de är med om, eller ens att någon vuxen vet vad de är med om.

Mitt barn är rätt självständig och hänger inte med gruppen bara för att.
Han började på en stor förskola och då hände många av de små barnen nära sina pedagoger, men jag hittade min, ensam med flera andra stora barn. Det kändes inte en nära ok så vi bytte rätt snabbt.
De var över 100 barn som delade på en stor gård :(
 
Men det fick mig också att fundera på var barnen egentligen är med om på dagarna som man aldrig får veta. Hur många gånger har de blivit ledsna, skrämda eller gjort sig illa? Känt sig bortgjorda?
Klipper lite här men har också funderat på det..
Vi hade utvecklingssamtal på förskolan (i våras, nu går mitt barn i förskoleklass) och en av frågorna de svarat på var "det finns en fröken jag kan prata med om jag behöver" typ. Min grabb hade satt en röd, ledsen gubbe där.
(Skalan var röd-ledsen, gul- rakt streck, grön-glad gubbe).

Det kändes verkligen... Tråkigt att höra. Han utvecklade inte mer än så men det får verkligen tankarna att snurra..

Jag har inte upplevt några "konstigheter" mer än vad man skulle tänka är normalt men jag är ju inte mitt barn.
 
Lillplutts lilla förkylning har övergått till en riktigt vidrig hosta. Knappt 1 hostfri minut idag, nu försöker sambon trösta/söva om efter en (av många gissar jag) hostattacker i sömnen. Lilla hjärtat.

Hon (och jag) sov till 8.40 igår och 9.30 imorse så hoppas hon kan sova länge imorron bitti med..
Mina ungar körde 10 dagar var med hosta och feber och hade den goda äran att dela det med mig och gav mig lunginflammation av det hela.
Hoppas det går över fortare för er.
 
Jag tycker det är läskigt att man inte vet vad de är med om, eller ens att någon vuxen vet vad de är med om.

Mitt barn är rätt självständig och hänger inte med gruppen bara för att.
Han började på en stor förskola och då hände många av de små barnen nära sina pedagoger, men jag hittade min, ensam med flera andra stora barn. Det kändes inte en nära ok så vi bytte rätt snabbt.
De var över 100 barn som delade på en stor gård :(

Oj, det låter som väldigt många. Vår förskola har fem olika gårdar, så oftast delar de upp sig så det bara är en eller två avdelningar per gård. Jag tror det är 8 avdelningar totalt. Oftast brukar sonen och dottern vara ute tillsammans vilket är lite mysigt, eftersom avdelningarna är nära varandra i ålder.

När de är underbemannade verkar det dock som att det blir många barn på småbarnsgården. Jag gissar att de gör så för att den är ”säker” på så vis att det inte finns någon bergshäll som någon kan trilla ifrån eller högre klätterställning. Man får lätt överblick, så deras bästa alternativ i det läget är väl att hålla till där. Men visst kan det kännas lite myllrigt med alla barn och saker kan ju hända så snabbt. Jag tänker då just på allt som kanske händer utan att någon ser, och situationer där barnen kanske hade behövt hjälp eller stöd efteråt.

Jag är inte nationalekonom, eller rektor på en förskola. Så med ödmjukhet för min okunskap så tycker jag att det är taffligt att pedagogerna inte får mer resurser.
 
På tal om förskola har mina barn det just nu så lyxigt att de tre dagar i veckan är indelade i grupper där det är totalt fem barn och en pedagog i mina barns grupp, det känns helt fantastiskt. Tänk om alla kunde få ha det så? Igår fick H ta med en bok hemifrån till förskolan som de läste och diskuterade och letade efter svåra ord de inte kände igen, H var så stolt och valde bok med en sådan omsorg! S bara väntar på att det ska bli hans tur.

I övrigt håller jag med, tycker också det känns jobbigt att inte veta vad de är med om, eller som ni säger att inte ens pedagogerna vet vad som händer. Mina barn är ofta bakom några buskar på gården och även om pedagogerna går rundor så ser de ju inte vad som händer hela tiden.
 
Oj, det låter som väldigt många. Vår förskola har fem olika gårdar, så oftast delar de upp sig så det bara är en eller två avdelningar per gård. Jag tror det är 8 avdelningar totalt. Oftast brukar sonen och dottern vara ute tillsammans vilket är lite mysigt, eftersom avdelningarna är nära varandra i ålder.

När de är underbemannade verkar det dock som att det blir många barn på småbarnsgården. Jag gissar att de gör så för att den är ”säker” på så vis att det inte finns någon bergshäll som någon kan trilla ifrån eller högre klätterställning. Man får lätt överblick, så deras bästa alternativ i det läget är väl att hålla till där. Men visst kan det kännas lite myllrigt med alla barn och saker kan ju hända så snabbt. Jag tänker då just på allt som kanske händer utan att någon ser, och situationer där barnen kanske hade behövt hjälp eller stöd efteråt.

Jag är inte nationalekonom, eller rektor på en förskola. Så med ödmjukhet för min okunskap så tycker jag att det är taffligt att pedagogerna inte får mer resurser.
5 gårdar låter ju mycket bättre! 1 gård var ju helt galet!
 
Sen skulle vi byta förskola pga flytt.
Där var det 2 gårdar, en för storbarn och en för de mindre.
Gården var för liten för alla storbarn, så de var ute i omgångar.
Promblemet var att de alltid delade upp gruppen. Så mitt barns grupp om 20 var aldrig ute tillsammans utan de skulle delas in i nya grupper varje dag och då typ 10 ur varje grupp. så då var de alltid ute med massor barn de inte kände!

Där ville jag inte ens lämna mitt barn. Så efter 1,5 dag gick jag hem
 
Fick meddelande från förskolan att sonen trillat i rutschkanan och svimmat. I affekt, då. Senast i tisdags hemma, i helgen hemma, två veckor sedan på förskolan. "Okej, tack för info! :heart" och sen fortsätta jobba. Usch vad det känns onaturligt det här.
Fy vad jobbigt! Hur blev det med allt det där, ska ni på nån återkontroll eller på nåt sätt återkoppla till vården hur ofta det sker eller så?
 
Fy vad jobbigt! Hur blev det med allt det där, ska ni på nån återkontroll eller på nåt sätt återkoppla till vården hur ofta det sker eller så?

Vi hade återbesök hos läkaren för 2 veckor sedan, och även 1,5 års kontroll där vi pratade om det. Läkaren säger bara att det är helt ofarligt, även med hög frekvens. Vissa barn svimmar tydligen när de blir glada också men det har vi tack och lov sluppit. Det ska tydligen växa bort i takt med att han lär sig reglera. Så jag försöker lita på det men det känns ju helt onaturligt att bara rycka på axlarna åt. Borsta av och fortsätta leka.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 794
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 923
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 164
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 871
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp