Var precis på 1,5-års kontroll med sonen och det gick bra. Vi pratade lite om hans och dotterns relation och sköterskan visade mig information om syskonrelation och syskonbråk som vi egentligen ska prata om på hennes 3-års kontroll i januari, men jag fick det redan nu. Det står att det är helt normalt för syskon i förskoleåldern att bråka 6-8 gånger i timmen
och jag kan inte låta bli att tycka att det är lite en tröst. Hon menade att man oftast ska låta dem lösa det själva, och att det är bra för dem att träna på konfliktsituationer med varandra. Men eftersom mina (och säkert de flestas..) tillslut ryker ihop fysiskt och knuffas eller slåss så måste man ju vara där tillslut och hjälpa till. Det har varit mycket frustration kring det på sistone så den här informationen var en ganska skön "reality check". Det gör att jag kanske får sänka mina krav framöver och inse att jag inte kan låta dem leka själva i vardagsrummet medan jag lagar mat, och bli frustrerad när de bråkar. Jag får nog planera i linje med 6-8 bråk i timmen.