Vad gör vi? Del XCVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Osthyveln är en norsk uppfinning från 1925. Thor Björklund hette han som kom på denna fantastiska grej!

Cool ... Numera finns dock osthyvlar att kopa nastan overallt runt varlden ... men de anvands ofta att skala frukt och gront med. Och inga ar lika bra som IKEAs ... inte i Sverige heller.

Men är det inte dyrt? Jag menar, här kan man ju köpa en kvarts ost och få den räcka länge. Medan de färdigskivade finns bara i mindre förpackningar som inte håller länge.

Blir det inte väldigt tjocka skivor?

Kanske sån där ostmacka som jag tänker på inte är så vanlig utomlands..? Mjuka ostar kan jag tänka mig att man kan skära i tjockare skivor och ha på macka. Men vanlig hushållsost..?

My bad! Då ändrar jag till "nordisk"/"skandinavisk" uppfinning :angel::D

Nu skar de inte skivor av osten och de flesta har inte "hard ostar" pa samma satt som vi har i Sverige. Har i USA och pa de flesta stallen runt varlden ar de ostar som kommer narmast ... cheddar, och cheddar, och vit cheddar och blandat med cheddar ... och annu mer cheddar:banghead:
Da ar osten betydligt mjukare an de Svenska ostarna och mycket svarare att skara med hyvel, sa de skar bitar och ater det med fingrarna, garna till vin och annat tilltugg.

Det ar nog bara i Sverige man kan lagga en skiva ost pa en brodbit med lite smor och kalla det for smorgas. :cautious: Har i USA har en smorgas mer an ett palagg ... typ, kottbullar, potatis och lite sas/senap/whatever ... Eller ost skiva, smorgas skinka, sallad och tomat. (Det tog orimligt lang tid for mig att upptacka det:angel:)

Men...! Så ska det inte gå till! :eek: Det ska vara tunna skivor! Nu tycker jag synd om alla som inte upptäckt osthyveln... :D:p

Jag koper ganska ofta fardiskivad ost, mycket tunnare skivor an vad man kan skiva med hyvel sjalv ... och lagger pa mer an en skiva at gangen, med nagot annat gott emellan.:grin:

Äre sant! Tycker jag hör/ser det typ dagligen!

Men VAD betyder det? Huh? :p

Sag just vad det betyder ... :eek: Konstigt!:o:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
205
Senast: zassoo
·
Tjatter Det här kanske är en barnslig tråd. Men jag tycker att sånt här är roligt att prata om. Kanske finns det fler barnsliga bukefalos-vänner...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
5 893
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 085
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar