Vad gör vi? Del XCVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte hur jag ska överleva dagen. Har en sjukt lång att göra-lista, har gjort två saker och känner mig redan helt död. De andra sakerna måste göras idag (alt tidigt imorgon bitti, vilket jag inte känner för) och har inte gått att göra tidigare :mad:
Jag vill bara sova och hoppas på att allt löser sig ändå (i mina drömmar skulle det fungera :idea:)
Nåväl, måste sätta fart om jag ska ha en chans att bli klar idag... :cautious:

Ligger i soffan och däser efter att ha smaskat i mig pannkakor med saffransglass, pistagekräm och salmbär på ett kafé. Bebis sover med sin pappa på ovanvåningen.

Jaha. Skulle hämta mina stallskor i förrådet. Möts av kaos.
IMG_20181229_142439.webp

Varenda flyttkartong har vält :banghead: Som tur väl är verkar det bara vara min pour over kaffebryggare från Ikea som gått sönder. Så nu behöver vi en ny kaffemackapär.

Jaha. Skulle hämta mina stallskor i förrådet. Möts av kaos.
Visa bifogad fil 23229

Varenda flyttkartong har vält :banghead: Som tur väl är verkar det bara vara min pour over kaffebryggare från Ikea som gått sönder. Så nu behöver vi en ny kaffemackapär.
OJ :nailbiting: Det där såg inte kul ut alls!! :down:
Hoppas att inget mer är trasigt.

Efter en lång vovvepromenad i solskenet så har jag landat med en kopp kaffe och en lussebulle :d Det var skönt ute men skönare att komma in :p

Imorn drar jag till Tyskland över nyår.

Försöker vara effektiv såhär inför resan, men det går segt. Tvätteriet är klart. Läsningen är klar. Handlandet är klart. Den sista inlämningen till universitetet ska skrivas och skickas iväg.

Kissekattvakt-Ungdomen är inbokad, Missefröknarna har lovat att ta hand om henom så gott de kan. Dock i utbyte emot dubbel helg-OB. Utbetalning i tonfisk. Det är ansträngande att sköta en Ungdom och över nyår dessutom... cheez.

Jag har lite väl mycket mat i kylen som jag funderar på om Ungdomen tänker hjälpa till med att äta upp den, vad som kan frysas in, och hur länge rödbetor håller sig utanför sin plastpåse. Rätt länge inbillar jag mig.

Sa har sag min "flinta bil" ut ... En Morris 1100 dopt till Elvis. Man fick satta sig forsiktigt och sedan dra in fotterna, da det var stora hal i golvet pa forarsidan och langst bak i "skapet" sag man hur mattan hangde nedanfor golvet nar den stod parkerad i nedforsbacke. :angel: Elvis dog i mitten pa 80-talet, straxt innan vi flyttade utomlands ... Elvis var inte bara en bil ... utan ocksa en god van.:p
Morris-1100.webp

Och nu ar det dags for mer kaffee

Beror på var i Australien de bor. Melbourne kan bli kallt på vintern (allt under 20 grader är numera kallt :cool: )

Ta med en osthyvel! Det är nog den svenska present vi använder mest här.
Är de svenskar själva? Ta med nåt svenskt godis? Lakrits om de gillar det? Gott och blandat? Marabouchoklad? :D
En fråga... VAD använder man om inte en osthyvel? Jag är så inskränkt att jag inte fattade att det var en svensk uppfinning(?) förrän typ nyligen :o:rofl: Men jag kan inte få in i huvudet vad man använder istället för att få ost på mackan O_o
Kanske @hastflicka kan svara också? :angel:

Kokar lammspjäll.
Tänker att de kan bli en bra gryta, soppa eller kanske bara kokkött. Ganska sparsamt med kött på dem så det var ingen idé att slänga dem i ugnen.

Få se var det landar.

Mums!! Jag har köpt fel rödvin till min lammgryta som jag tänkte bjuda mamma på. Dagens i-landsproblem. Tanken med att shoppa på systemet i god tid var ju att slippa det enorma nyårs-kaoset. Men men... Hon kommer inte förrän onsdag så hinner kanske om jag hänger på låset onsdag morgon hehe.
Eller så tar jag bara en annan flarra ur min samling :p;)

Håller på att ladda ned The Sims 4, barnsligt förväntansfull :love: Det var nästan löjligt billigt just nu, så jag var tvungen att passa pp. Hoppas att inte mannen har något emot att jag sitter och spelar hela middagen igenom :angel:

Sa har sag min "flinta bil" ut ... En Morris 1100 dopt till Elvis. Man fick satta sig forsiktigt och sedan dra in fotterna, da det var stora hal i golvet pa forarsidan och langst bak i "skapet" sag man hur mattan hangde nedanfor golvet nar den stod parkerad i nedforsbacke. :angel: Elvis dog i mitten pa 80-talet, straxt innan vi flyttade utomlands ... Elvis var inte bara en bil ... utan ocksa en god van.:p
Visa bifogad fil 23241

Åhhh!!! Den var ju dock rätt mkt finare än "Toyyan"! ;) Mina hippieföräldrar hade en röd volvo-amazon som de bilade runt med i Europa, bland annat ner till Italien.

En fråga... VAD använder man om inte en osthyvel? Jag är så inskränkt att jag inte fattade att det var en svensk uppfinning(?) förrän typ nyligen :o:rofl: Men jag kan inte få in i huvudet vad man använder istället för att få ost på mackan O_o
Osthyveln är en norsk uppfinning från 1925. Thor Björklund hette han som kom på denna fantastiska grej!

Man skär bitar med kniv. Det saknar jag som f-n efter at ha kört hardcore vegan en period. Ett glas vin och tjocka bitar västerbotten alltså... :d

tillägg: såg att typ fyra andra redan svarat. Så går det ibland.

Färdigskivad ost, är rätt vanligt på många ställen.
Men är det inte dyrt? Jag menar, här kan man ju köpa en kvarts ost och få den räcka länge. Medan de färdigskivade finns bara i mindre förpackningar som inte håller länge.

I de länder där jag har bott har man skurit osten med kniv.
Blir det inte väldigt tjocka skivor?

Eller så äter man andra typer av ostar som man skär med en vass kniv bara :)
Färdigskivad typ hushållsost är ju även helt oätligt..
Kanske sån där ostmacka som jag tänker på inte är så vanlig utomlands..? Mjuka ostar kan jag tänka mig att man kan skära i tjockare skivor och ha på macka. Men vanlig hushållsost..?

Osthyveln är en norsk uppfinning från 1925. Thor Björklund hette han som kom på denna fantastiska grej!
My bad! Då ändrar jag till "nordisk"/"skandinavisk" uppfinning :angel::D

Visa bifogad fil 23241

Vilken fin bil! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
205
Senast: zassoo
·
Tjatter Det här kanske är en barnslig tråd. Men jag tycker att sånt här är roligt att prata om. Kanske finns det fler barnsliga bukefalos-vänner...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
5 874
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 080
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar