Vad gör vi? Del XCVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis varit och provkört en Kia Niro plug-in hybrid. Oj, vad jag satt bra i den! :love: Den var jättetrevlig att köra! Så nu ska vi bara bestämma oss om det blir en sådan eller om det blir Kia e-Niro som går helt på el. Den enda nackdelen med den senare är nog att det kan vara leverans först om ett halvår.
Kul! Vi ska provköra Kia e-Niro nästa vecka :). Vi vill absolut ha el och inte hybrid så för oss är inte leveranstiden nåt problem.

Kul! Vi ska provköra Kia e-Niro nästa vecka :). Vi vill absolut ha el och inte hybrid så för oss är inte leveranstiden nåt problem.

Jag var helt inne på e-Niron, men eftersom jag tycks ha tryckt på någon knapp på vår nuvarande bil som gör att den faller i bitar så vet jag inte om jag vågar vänta i ett halvår eftersom jag är bilberoende till jobbet. Under sommarhalvåret ska jag nog klara mig nästan hela vägen till jobbet bara på el och jag har tillgång till laddstolpe på jobbet. På vintern är det knivigare, då kommer jag nog bara halva vägen på el i laddhybriden.

Det enda jag inte gillade med Niron var bromsen som kändes stum, men det är nog en vanesak att behöva trampa hårdare på bromsen. Sedan är jag så klart inte bekväm med koboltbrytningen som den ser ut idag. Det är en fråga som gör att jag har avstått från elbil hittills. Samtidigt har jag både mobil och laptop med kobolt i, så ... Ja, jag vet inte. Ibland är det svårt att veta vad som är rätt.

@Philosophia Ja, är det brådskande förstår jag att ni inte vill vänta 6 månader! Ska bli spännande att testa den, vi har inte kört den alls så vi vet ju inte om vi gillar den.

Nä, koboltbrytningen är ju skit men jag är långt mer obekväm med att sitta och köra bensinbil än vad jag är med elbil. Så bensin- eller dieselbil är, för oss, inte alls ett alternativ för framtiden.

Men nu ska jag sluta OT:a! :)

@Philosophia Ja, är det brådskande förstår jag att ni inte vill vänta 6 månader! Ska bli spännande att testa den, vi har inte kört den alls så vi vet ju inte om vi gillar den.

Nä, koboltbrytningen är ju skit men jag är långt mer obekväm med att sitta och köra bensinbil än vad jag är med elbil. Så bensin- eller dieselbil är, för oss, inte alls ett alternativ för framtiden.

Men nu ska jag sluta OT:a! :)

Jag tror inte att det går att OT:a i den här tråden. :D

Hoppas att du kommer tycka om den! Jag älskade att sitta i den! Det är den första bilen som jag inte behöver ha kudde bakom rumpan för att komma åt pedalerna. Härligt också att åka en bil som är i princip helt tyst. Den gick på bensin när vi startade den eftersom den hade stått ute, men sen gick den raskt över till EV-läget.

Det är ju ingen bil, det är en stridsvagn :D Klart att den går igenom :rofl:
Hrm....mina två gamla volvo som jag ägde förut (den senaste och nyaste var en 940 från -96) var då verkligen inga stridsvagnar.... :mad: Det var ALLTID något fel på dem.

Min nuvarande bil däremot, den brukar jag faktiskt tänka att det känns som att köra en pansarvagn på vintern :) ! Hittills har den tagit sig igenom ALLT som jag har försökt komma igenom, inklusive snö, is och lera.

Hrm....mina två gamla volvo som jag ägde förut (den senaste och nyaste var en 940 från -96) var då verkligen inga stridsvagnar.... :mad: Det var ALLTID något fel på dem.

Min nuvarande bil däremot, den brukar jag faktiskt tänka att det känns som att köra en pansarvagn på vintern :) ! Hittills har den tagit sig igenom ALLT som jag har försökt komma igenom, inklusive snö, is och lera.

Du måste ha fått måndagsexemplar (eller om den ena var från 800-serien... den var hemsk!) för de äldre Volvo-bilarna i min närhet bara rullar på... tills de rostat ihop helt av ålder typ :laugh:

Jag gillar verkligen min lilla V40 och skulle inte tacka nej till en V60 Cross Country nästa bil :d men Honda CR-V är trevlig också, jag har ju kört särbons rätt mycket.

Du måste ha fått måndagsexemplar (eller om den ena var från 800-serien... den var hemsk!) för de äldre Volvo-bilarna i min närhet bara rullar på... tills de rostat ihop helt av ålder typ :laugh:

Jag gillar verkligen min lilla V40 och skulle inte tacka nej till en V60 Cross Country nästa bil :d men Honda CR-V är trevlig också, jag har ju kört särbons rätt mycket.
Nej, den ena var en 945a (minns ej exakt år, men från 90-talet) och den andra en 940 från -96. Den senare sålde jag för 500 kr till killen som brukade laga mina bilar. Den hade en oljeläcka som ingen riktigt visste var den kom ifrån (och skulle bli dyr att lokalisera) plus att turbon var trasig..... Men den var i alla fall rolig att köra :) ! Förutom när det var snö på vägen - då var den hemsk..... :crazy:

Var köper man A3-papper egentligen? A4 är ju alltid enkelt - det är ju "standard" - men A3? Det kan vara helt vanligt skrivarpapper (och alltså inget dyrt ritpapper), för jag ska bara ha det att "klottra" på när jag släktforskar. A4 är lite för litet att skriva långa släktled på. Men var hittar man det enklast? Måste jag verkligen beställa :confused:?

Var köper man A3-papper egentligen? A4 är ju alltid enkelt - det är ju "standard" - men A3? Det kan vara helt vanligt skrivarpapper (och alltså inget dyrt ritpapper), för jag ska bara ha det att "klottra" på när jag släktforskar. A4 är lite för litet att skriva långa släktled på. Men var hittar man det enklast? Måste jag verkligen beställa :confused:?
Butik för kontorsprylar brukar ha det mesta i tillbehörsväg till sina skrivare.

Clas O tror jag har :) Det borde finnas på Akademibokhandeln också.

Edit: Japp, Clas O har.

Det är ju ingen bil, det är en stridsvagn :D Klart att den går igenom :rofl:

Det var en kombi och var skogsgrön i färgen och den fick faktiskt namnet "stridsvagnen". Det enda som fattades var en kanon på taket :rofl:

Screenshot_20181229-180715_Gallery.webp

Grattis!!

Men någon måste väl vara värst?
När jag var hemma ett par månader för två år sedan köpte jag en volvo -93 och över 40 000 mil. Gick rätt igenom den med!

Som student hade jag en kort period en Toyota corolla som gått 45 000 mil. Startade alltid, gick som en klocka och jäkligt pigg att köra :D Kallstartsde den i -20 no probs :D

Min kompis hade en Opel från tidigt 80-tal. Den fick man dock springa igång och hoppa in och starta i farten. Tyvärr krockade jag den :angel: så förardörren blev intryckt och omöjlig att öppna. Då fick man kasta sig in via passagerarsidan. Fördelen var att man kunde starta med vilken nyckel som helst :p

Jag behöver en knapp! En enda liten (ok, stor) knapp. Känns ju löjligt att skicka efter bara en knapp.. Undrar om second hand har såna jag vill ha. Annars kommer jag beställa en massa annat jag egentligen inte behöver :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
205
Senast: zassoo
·
Tjatter Det här kanske är en barnslig tråd. Men jag tycker att sånt här är roligt att prata om. Kanske finns det fler barnsliga bukefalos-vänner...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
5 844
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 067
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12