Vad gör vi? Del CXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker lösa ett mattetal, jag och facit är inte överens. Om man ska fördubbla ett tal trettio gånger med start på 1, är det rimligt att det blir ca en miljard då? Jag får det till lite mer än en halv miljard O_o
 
Försöker lösa ett mattetal, jag och facit är inte överens. Om man ska fördubbla ett tal trettio gånger med start på 1, är det rimligt att det blir ca en miljard då? Jag får det till lite mer än en halv miljard O_o
Jag får det till en miljard drygt.
Skriv 1x2x2x2.. osv (30 st x2) i miniräknaren i mobilen så ser du.
 
Du ska ju fördubbla 30 gånger, och varje tvåa är en fördubbling, alltså 2^30.

1*2 = 2 är en fördubbling (en tvåa)
1*2*2 = 4 är två fördubblingar (två tvåor)
1*2*2*2 = 8 är tre fördubblingar (tre tvåor)
osv
Uppgiften är " Dina hudceller fördubblas genom celldelning varje dygn. Ungefär hur många nya hudceller har bildats efter en månad med 30 dagar om vi utgår från en cell.". Blir det inte första fördubblingen vid andra dygnet?
 
Uppgiften är " Dina hudceller fördubblas genom celldelning varje dygn. Ungefär hur många nya hudceller har bildats efter en månad med 30 dagar om vi utgår från en cell.". Blir det inte första fördubblingen vid andra dygnet?
Å dessa underbara, lätt tvetydiga lästal.

Jag tolkar det som att man börjar på dag noll, och har fått första fördubblingen redan dag ett.
 
Jag kör en typisk Julklassiker och tittar på tomten är far till alla barnen 😁 Min farmor satte mig framför den första gången precis när den hade kommit ut på vhs och ja kan inte vart speciellt gammal då, haha så här i efterhand undrar jag hur hon tänkte faktiskt 😂😂 Äsch den är så dålig att den blir bra helt enkelt och måste se den minst 1 gång om året!
 
Jag kör en typisk Julklassiker och tittar på tomten är far till alla barnen 😁 Min farmor satte mig framför den första gången precis när den hade kommit ut på vhs och ja kan inte vart speciellt gammal då, haha så här i efterhand undrar jag hur hon tänkte faktiskt 😂😂 Äsch den är så dålig att den blir bra helt enkelt och måste se den minst 1 gång om året!
Den är så dålig att den blir bra :D Blir julstämning direkt med den filmen! Lika mycket kaos nästan som i släkten 😂
 
Jag kör en typisk Julklassiker och tittar på tomten är far till alla barnen 😁 Min farmor satte mig framför den första gången precis när den hade kommit ut på vhs och ja kan inte vart speciellt gammal då, haha så här i efterhand undrar jag hur hon tänkte faktiskt 😂😂 Äsch den är så dålig att den blir bra helt enkelt och måste se den minst 1 gång om året!

Som Ivanhoe då :D
 
Uppgiften är " Dina hudceller fördubblas genom celldelning varje dygn. Ungefär hur många nya hudceller har bildats efter en månad med 30 dagar om vi utgår från en cell.". Blir det inte första fördubblingen vid andra dygnet?
Är det inte mer N = N0 * 2n som gäller då
(N= antal bakterier, N0 = antalet bakterier från början, n = tiden/generationstiden).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 368
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 171
Senast: Acto
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
740
Senast: Svartkatt
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Arrende
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp