Vad gör vi? Del CXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stämmer säkert, men vad betyder det?
Formel (1): N = N0 * 2n
(N= antal bakterier, N0 = antalet bakterier från början, n = tiden/generationstiden). Lagtider, det vill säga tiden innan bakteriens tillväxt kommit igång, har beräknats utifrån bakteriernas ”fysiologiska status” som angetts som default i ComBase. Den fysiologiska statusen anger hur anpassade bakteriecellerna är till sin miljö, vilket i sin tur påverkar lagtiden. Formel (2) har använts vid beräkningen av lagtidens längd.
Formel (2): lagtid = -log(fysiologisk status)/generationstid.
 
Formel (1): N = N0 * 2n
(N= antal bakterier, N0 = antalet bakterier från början, n = tiden/generationstiden). Lagtider, det vill säga tiden innan bakteriens tillväxt kommit igång, har beräknats utifrån bakteriernas ”fysiologiska status” som angetts som default i ComBase. Den fysiologiska statusen anger hur anpassade bakteriecellerna är till sin miljö, vilket i sin tur påverkar lagtiden. Formel (2) har använts vid beräkningen av lagtidens längd.
Formel (2): lagtid = -log(fysiologisk status)/generationstid.
Tack, förstod nog lite mer nu :)

Återkommer dock snart, ska bara googla resten
 
@Tranan Jag vet inte om det blev otydligt att det är matematik på högstadienivå jag räknar nu, verkar som att du tog det mer avancerat? :)

@Snurrfian förlåt för att du råkade träffa på ett mattetal :(:angel:

Men tror att jag undrar över fler saker (som jag inte fått träffa på genom skolan än) så startar nog en egen tråd för om någon skulle vilja förklara lite saker (som antagligen är helt självklart vad det är för er som kan det :p)
 
@Tranan Jag vet inte om det blev otydligt att det är matematik på högstadienivå jag räknar nu, verkar som att du tog det mer avancerat? :)

@Snurrfian förlåt för att du råkade träffa på ett mattetal :(:angel:

Men tror att jag undrar över fler saker (som jag inte fått träffa på genom skolan än) så startar nog en egen tråd för om någon skulle vilja förklara lite saker (som antagligen är helt självklart vad det är för er som kan det :p)
sorry
 
@Tranan Jag vet inte om det blev otydligt att det är matematik på högstadienivå jag räknar nu, verkar som att du tog det mer avancerat? :)

@Snurrfian förlåt för att du råkade träffa på ett mattetal :(:angel:

Men tror att jag undrar över fler saker (som jag inte fått träffa på genom skolan än) så startar nog en egen tråd för om någon skulle vilja förklara lite saker (som antagligen är helt självklart vad det är för er som kan det :p)
😁 Matte och jag är inte riktigt sams, vi förstår inte varandra.

Men det kan nog finnas en poäng i att göra en egen tråd för att få in flera synvinklar, det upplevde jag hjälpte mig när jag läste in matte b som det hette då. Youtube är också en fantastisk källa till att få se olika lösningar. Mycket lärare som sitter och förklarar mattetal där!
 
Godmorgon världen!

Äntligen fredag och bara 9h kvar innan jag släpps ut från arbetet

Jag och sambon somnade klockan 20:30 igår så borde vara pigg men icke. Hundarna ligger lugnt och stilla så det är ju lovande.

Kommer bli en bra dag detta.
 
Tyckte synd om både mig själv som inte kan gå ut och handla julklappar till hundarna, och synd om hundarna som inte har några julklappar (av mig i alla fall :p ).
Såååå jag kanske drog iväg en beställning på +500 kr på tugg, leksaker och godis till hundarna :angel:🙈
Borde hinna komma innan julafton, butiken brukar vara väldigt snabb, allt fanns i lager och budfirman garanterade leverans innan jul om beställningen görs senast midnatt imorgon.
Leverans redan ikväll! 👏🏼
 
Känner mig levande död och har redan hunnit med att köra minireparation av skolans server, tömma en spånsug, och felanmält en skrivare. Känner spontant att jag borde få löneförhöjning nu när jag förväntas ta alla dessa IT grejer...
Nu blir det julkalender och frukost innan möte :)
 
Jag vaknade när 26-åringen gick upp imorse men somnade sen om :)
Sov gott till strax efter 9 när en lärare från skolan ringde och undrade var dottern tagit vägen. Jag hänvisade till dotterns pappa eftersom hon är där sedan igår.

När vi lagt på såg jag att jag fått ett meddelande från dottern att hennes pappa inte körde henne till skolavslutningen utan till Ullared :banghead: :banghead: :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 368
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 171
Senast: Acto
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
740
Senast: Svartkatt
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Arrende
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp