Vad gör vi? Del CXLVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är överrens så vi gör bouppteckningen ihop. Jag ska göra det sista innan vi alla 3 (jag, min bror och pappas sambo) Jag är den som sammanställer alltihop.

Det är ju bara vad pappa ägde just där och då och det finns inga stora tillgångar att prata om. Pappa testamenterade allt till sambon. Sen ska vi ju ha ut vår lagliga lott.

Det enda jag blir osäker på är huset

Oh... DEFINITIVT inte taxeringsvärdet! Det påverkar er laglott. Ta jurist säger jag.
 
huset måste ju ingå i det hela!

Ja det ingår men ska vi bara skriva taxeringsvärdet eller både och? Och vilket värde ska vi då skriva på jordbruksmarken?

Grannhuset i samma skick gick för 1,8 utan mark. Här har vi hus + 5 hektar mark varav 3 är åkermark och 2 skog och åmark.

Känns konstigt att det ska gå för mindre än grannhuset som inte har någon mark till alls?
 
Fast om sambon vill bo kvar ska hon köpa ut oss. Ska hon då köpa ut oss för vad fastighetsbyrån säger eller vad som faktiskt gett som bud?

Blir ju lite skillnad om vi sätter 1,7 eller 2,2

Buden kommer från 2 mycket säkra intressenter som är beredda att skriva papper bara vi säger ja typ.

Skatteverket godkänner både taxeringsvärdet och marknadsvärdet (dvs värderingen Fastighetsbyrån gjort). Dvs eftersom det påverkar er laglott så hade jag satt deras värdering. Men som sagt, jag säger jurist.
 
Ja det ingår men ska vi bara skriva taxeringsvärdet eller både och? Och vilket värde ska vi då skriva på jordbruksmarken?

Grannhuset i samma skick gick för 1,8 utan mark. Här har vi hus + 5 hektar mark varav 3 är åkermark och 2 skog och åmark.

Känns konstigt att det ska gå för mindre än grannhuset som inte har någon mark till alls?

Alltså.. ta hjälp av jurist. Visst, det kostar lite men det blir dyrare och krångligare om det blir fel, just eftersom det är flera arvingar.
 
Oh... DEFINITIVT inte taxeringsvärdet! Det påverkar er laglott. Ta jurist säger jag.
Skatteverket godkänner både taxeringsvärdet och marknadsvärdet (dvs värderingen Fastighetsbyrån gjort). Dvs eftersom det påverkar er laglott så hade jag satt deras värdering.
Men då kan jag ju ta skriftligt på buden och sätta det som värdering. Så får sambon ta det vidare med banken på hur de löser ut oss sedan.
 
Ja det ingår men ska vi bara skriva taxeringsvärdet eller både och? Och vilket värde ska vi då skriva på jordbruksmarken?

Grannhuset i samma skick gick för 1,8 utan mark. Här har vi hus + 5 hektar mark varav 3 är åkermark och 2 skog och åmark.

Känns konstigt att det ska gå för mindre än grannhuset som inte har någon mark till alls?
måste vara marknadsvärdet för hela fastigheten rimligtvis
 
Gulligt att hon är så avslappnad :love:
Tror jag i alla fall, kompisen som har en ädelpapegoja brukar säga att när vingarna droppar ner så där är de avslappnade/glada. :)
Jamen det stämmer nog! Jag upplever henne som är väldigt cool och säker numera. Och så får hon väl passa på att vila vingarna lite när hon inte använder dem för att klippa till de andra stackarna... Det är en tuff brud i lyxförpackning :p <3
 
Tittade på kort från igår och kolla på denna fjanten! :rofl: Rödluvan (som har blivit hennes smeknamn) är så himla vacker jämt att det är kul att få ett kort på henne där hon ser lite fånig ut. :heart

Visa bifogad fil 84643

Hon har världens bästa fingergrepp - känns som en tung och enormt stark undulat sitter på fingret. Hon är en av få som kan sitta fint på bara pekfingret och behöver inte köra in klorna för att sitta stadigt heller - vilket är väldigt uppskattat från min sida! :p

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxGy5j/har-kan-krakorna-vara-guld-varda-for-rokarna

Tänkte på "dina" duvor när jag läste detta, låter ju som en jättesmart idé! :idea::laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 082
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
68 075
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 656
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp