Vad gör vi? Del CXLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom hade troligen sådan lydnad att dom kan stoppa kalla in den pronto vid behov, vad gäller din pappas hund så blir det dit ansvar att se till att den inte kommer fram till mötande hund, 100% hundägaransvar gäller för hundar.
Det som jag dock tycker är helt bisarrt är att om ens kopplade hund blir anfallen av en lös hund så blir man - enligt strikt hundägaransvar - ersättningsskyldig om den kopplade hunden biter den lösa hunden. När jag läste det trillade jag nästan av stolen.....
 
Irriterad på min mor som tror att jag är hennes bästis, inte hennes barn och vägrar ta till sig detta. Är trött på att höra allt som är fel med min pappa och andra människor samt hur himla duktig hon är jämt. :meh:

Men å andra så har mycket annat gått vägen idag, så nu kan jag börja varva ner innan julen. :up:
 
Det som jag dock tycker är helt bisarrt är att om ens kopplade hund blir anfallen av en lös hund så blir man - enligt strikt hundägaransvar - ersättningsskyldig om den kopplade hunden biter den lösa hunden. När jag läste det trillade jag nästan av stolen.....
Stämmer det?
Jag tycker det låter orimligt.
 
Det som jag dock tycker är helt bisarrt är att om ens kopplade hund blir anfallen av en lös hund så blir man - enligt strikt hundägaransvar - ersättningsskyldig om den kopplade hunden biter den lösa hunden. När jag läste det trillade jag nästan av stolen.....
Om det går till domstol så blir det oftast så att var o en bet för sina skador då alla gjort fel
 
Orimligt - ja. Stämmer - ja. Du kan bland annat läsa här:

https://www.sveland.se/articles/hund/hund-biten/
Fast det där är ett axplock ur lagtexten och hon pratar mest om strikt ersättningsansvar, vilket är korrekt att en hundägare alltid är ersättningsskyldig för det skador ens hund orsakar. Därav texten hos SKK att se till att man har ansvarsförsäkring i hemsförsäkringen.
Men lagtexten är desto hårdare på själva tillsynsdelen, som är §1. Alltså smäller den högst vid en tvist.
 
Jag lyssnar på presskonferensen och tillåter mig att känna mig uppgiven för en liten stund (sedan ska jag återgå till mitt vanliga stoiska lugn).

Jag har precis lyssnat ikapp på presskonferensen och känner en önskan att en gnutta stoiskt lugn kunde smitta av sig på mig. Men det finns väl så att säga andra R-tal som smäller högre vad gäller smittspridning just nu ... :down:

Alltså gudihelvete vad jag inte vill börja arbeta hemifrån på heltid igen. Att kunna ha möjligheten och flexibiliteten är en sak, för visst finns det även påtagliga fördelar med det, men i efterhand inser jag hur dåligt det fick mig att må att sitta isolerad hemma under så lång tid senast. Framför allt som jag nu inte har min bästa hemmakollega och sällskap längre. 🐈‍⬛ :(
 
Maken spelade padel med tre vänner i söndags och idag har två av dem meddelat att de testat positivt för covid. En utav dem har också gravid fru i ungefär samma vecka som mig. Maken tar snabbtest just nu (vi bunkrade ju upp sist vi flängde runt och letade efter dem..) men vi ska nog boka in ett riktigt PCR-test också.
 
Jooo... Men jag är rädd att det kryper upp?
Dessuom har jag inget lindrev hemma. Kitt och silicon har jag...

Huvudsaken är att det inte är stumt. Gamla hus rör sig.
Glasfiber/stenull? Det kryper inte upp om du drevar ordentligt, använd tumstock om det går eller tälj en tunnar sticka. Kanske kan tälja till en tunnare sticka som du kan banka ner försiktigt så det täcker och skava bort det som ev sticker upp med en kniv?
 
Dom hade troligen sådan lydnad att dom kan stoppa kalla in den pronto vid behov, vad gäller din pappas hund så blir det dit ansvar att se till att den inte kommer fram till mötande hund, 100% hundägaransvar gäller för hundar.

Får man ha hundar lösa? Alltså jag kan stoppa henne, men hon kommer bli jätteglad när hon ser en annan hund. Känns sådär, särskilt mtp att det finns hundrädda personer.
 
Maken spelade padel med tre vänner i söndags och idag har två av dem meddelat att de testat positivt för covid. En utav dem har också gravid fru i ungefär samma vecka som mig. Maken tar snabbtest just nu (vi bunkrade ju upp sist vi flängde runt och letade efter dem..) men vi ska nog boka in ett riktigt PCR-test också.

Negativt test :up: Hittills i varje fall, får väl ta närmsta dagarna som de kommer. Hoppas verkligen den gravida frun inte blir allt för sjuk, men de är i varje fall fullvaccinerade och har vad jag vet god grundhälsa.
 
Det som jag dock tycker är helt bisarrt är att om ens kopplade hund blir anfallen av en lös hund så blir man - enligt strikt hundägaransvar - ersättningsskyldig om den kopplade hunden biter den lösa hunden. När jag läste det trillade jag nästan av stolen.....
Det är ägaren till hunden som biter som blir ersättningsskyldig ja, men som andra skriver så går det på hemförsäkringen och skulle det gå så långt som till tingsrätten så jämkas det utifrån vad som hände när hunden bet.

Jag polisanmälde en hundägare som visade sig vara polis och förutom att hon hotade mig i telefon och skrek i en halvtimme så åkte hon dit på att betala veterinärvård och förlorad inkomst. Vi hade samma försäkringsbolag men det var aldrig något snack om saken när jag skickade in foton, klockslag, veterinärkvitton och intyg från min arbetsgivare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 650
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 162
Senast: Acto
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 060
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
368
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp