Vad gör vi? Del CXLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig handlar det inte om att vara historieintresserad, utan om allmänbildning att kunna placera Gustav II Adolf i stormaktstiden. Samma med att kunna placera Gustav III på 1700-talet och kanske känna till att han blev skjuten på en maskeradbal.

"Ah! Je suis blessé!"

Edit: Har för mig att min mor lärarinnan gjorde en lajv-lektion av det för sina mellanstadieelever :D
 
Känner ett plötsligt behov av att plugga Svea Rikes regentlängd... är helt ärligt skakig på de pre-Gurra I :cool:

Det var jävligt tjafsigt och hattigt före Vasa. Satt med det några dagar när jag var sjuk. Det anser jag nog inte tillhör allmängods men tipsar om Livrustkammarens regentlängd! Den kan du hänga på väggen. Jag har den på insidan av skafferiet :D
 
För mig handlar det inte om att vara historieintresserad, utan om allmänbildning att kunna placera Gustav II Adolf i stormaktstiden. Samma med att kunna placera Gustav III på 1700-talet och kanske känna till att han blev skjuten på en maskeradbal.
Vissa saker kan man hänga upp på händelser. Som skottet på maskeradbalen. Gustav IIIs kulturella betydelse etc. Armfeldt har jag en smula koll på pga släktband :D
Men just årtal och regentlängder är värre. Just för att det är så erbarmligt trist.

anekdoter är roligare :up:
 
Vissa saker kan man hänga upp på händelser. Som skottet på maskeradbalen. Gustav IIIs kulturella betydelse etc. Armfeldt har jag en smula koll på pga släktband :D
Men just årtal och regentlängder är värre. Just för att det är så erbarmligt trist.

anekdoter är roligare :up:

Årtal fattar jag att man kan ha svårt för! Men århundrade borde en ju kunna lista ut kanske med hjälp av händelser eller anekdoter
 
... och sedan påstås det att historia är tråkigt. Det går ju att göra hur kul som helst. Jag vet att mamma hade en reenactment av en offentlig hängning också :D

Ja! Men upplever att ungdomar är mkt mer intresserade av historia nu, mkt för att det ju måste presenteras på ett tillgängligt och entusiasmerande sätt. Ett mkt bra exempel är ju livrustkammarens Instagram.
 
Ja! Men upplever att ungdomar är mkt mer intresserade av historia nu, mkt för att det ju måste presenteras på ett tillgängligt och entusiasmerande sätt. Ett mkt bra exempel är ju livrustkammarens Instagram.

Ja, de är fenomenala.

Jag vet en drös metalheads som garanterat har över genomsnittskunskap om historia tack vare Sabaton. Majoriteten av deras låtar bygger på historia och de har en egen historiekanal på YT. Nu har jag inte kollat på alla avsnitt men har absolut inte fått hicka av uppenbara fel i de som jag har tittat på. Dvs ett suveränt sätt att väcka intresset hos yngre förmågor.
 
Det känns ju rimligt! Dessutom, finns ju en hel del vegetarisk grejer på ”klassiskt” julbord också så du borde kunna vara lugn med att du blir mätt red_chilli. Även om det kanske inte blir så skojig och varierat som det hade kunnat vara på ett ställe som ansträngt sig mera. :)

Är ju väldigt vanligt att folk är veg idag så känns oerhört märkligt att inte erbjuda vegetariskt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 163
Senast: Acto
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 105
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp