Vad gör vi? Del CXLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter ett litet mentalt breakdown ska jag försöka samla ihop mig. Men fan vad snabbt det går ibland att trilla ner i ångestgropen och bara se allt som är dåligt och kaos.

Djupa andetag. Jag behöver inte vara konstruktiv just nu men bara andas lite extra och inte ha några förväntningar på den här dagen.
 
Jag känner mig typ personligt KRÄNKT?! 😂 Gick från chock till ilska och nu vill jag bara gå och lägga mig igen.
Gurra 💔

Brorsan testade ungen nu. Han ba ”hur dog Gustav II Adolf”?
Ungen: ”slaget vid Lützen”
Han: ”vad var det för väder”?
Ungen ”dimma för ingen kunde se något”
Alltså jag kan hålla med om att man borde ha koll på ungefär när Gustav II Adolf levde men det är också typ den enda historiska kungen jag kan placera i tid. Jag skulle säga att jag generellt sett är allmänbildad, men att kunna placera ut massor av gamla kungar längs nån tidslinje tror jag faktiskt inte det är särskilt vanligt att kunna. Om man åtminstone inte har något av ett historiaintresse. Efter historieundervisning i högstadiet har jag inte sprungit på den svenska regentlängden särskilt ofta. Sällan nyhetsrapportering etc. runt den. :)
Är inte din brors barn det på tavlan? I så fall tror jag det kraftigt sticker ut i historiakunskap? Min 6 åring skulle svara ”Gustav vadå?”.
 
Alltså jag kan hålla med om att man borde ha koll på ungefär när Gustav II Adolf levde men det är också typ den enda historiska kungen jag kan placera i tid. Jag skulle säga att jag generellt sett är allmänbildad, men att kunna placera ut massor av gamla kungar längs nån tidslinje tror jag faktiskt inte det är särskilt vanligt att kunna. Om man åtminstone inte har något av ett historiaintresse. Efter historieundervisning i högstadiet har jag inte sprungit på den svenska regentlängden särskilt ofta. Sällan nyhetsrapportering etc. runt den. :)
Är inte din brors barn det på tavlan? I så fall tror jag det kraftigt sticker ut i historiakunskap? Min 6 åring skulle svara ”Gustav vadå?”.

Yes är det barnet. Kanske sticker hon ut ngt. Jag har dålig koll på vad kids kan och inte kan. Är nog dåligt allmänbildad när det gäller barn :D
 
För mig handlar det inte om att vara historieintresserad, utan om allmänbildning att kunna placera Gustav II Adolf i stormaktstiden. Samma med att kunna placera Gustav III på 1700-talet och kanske känna till att han blev skjuten på en maskeradbal.

Tog fasligt lång tid på mig att intressera mig för svensk historia, men att Gustav III blev skjuten på en maskeradbal trodde jag att alla visste. :p Är bättre på klädhistoria än någon annan historia dock.
 
... och sedan påstås det att historia är tråkigt. Det går ju att göra hur kul som helst. Jag vet att mamma hade en reenactment av en offentlig hängning också :D

Jag dammade av + fördjupade mig i 1400-1700-talet i europeisk historia via P3 Historia förra vintern under ett antal kvällspromenader, det är ju storylines som överträffar vilken Netflix-serie som helst! Jag kom vandrande där på grusvägarna med en pannlampa och airpods och kunde inte låta bli att utbrista "nä!" och "oj!" och "coolt!" lite då och då. Orimligt intressant och spännande + allmänbildande = :love:
 
Jag dammade av + fördjupade mig i 1400-1700-talet i europeisk historia via P3 Historia förra vintern under ett antal kvällspromenader, det är ju storylines som överträffar vilken Netflix-serie som helst! Jag kom vandrande där på grusvägarna med en pannlampa och airpods och kunde inte låta bli att utbrista "nä!" och "oj!" och "coolt!" lite då och då. Orimligt intressant och spännande + allmänbildande = :love:

Brorsan har gjort ngt liknande under sin föräldraledighet. Kan vara därför kidsen blivit ngt skadade :angel:
Ungen vid frukostbordet bara ”pappa det är nästan Lützen-dimma ute idag”.

På tal om kids och historia berättade Christofer O’Reagan för mig att hans dotter kommit hem och haft ngn slags konflikt på skolan. Hon ba ”pappa jag HATAR xxxx”. (En pojke i klassen)
Han svarade diplomatiskt att hata är ett starkt ord som en inte ska använda. En hatar inte folk.
Barnet bara ”’men pappa vi HATAR ju Anckarström?!”
Han ba… ”eh…. Ja jo ”


:rofl:
 
Hittade ett paket blandfärs i frysen igår som jag tänkte att jag gör lasagne på så blir vi av med det (har massa älgfärs i frysen nu) men ingen tyckte det blev gott efter att ha ätit älgfärs i ett par månader nu 😅 Det är ju sååå mycket godare så bara för det blir det älgburgare till middag idag :d
 
Vaknade för övrigt i morse och hela rummet snurrade. Ni vet sådär som när man går och lägger sig för full 😅 Vågade knappt gå ur sängen... Det blev bättre efter ett tag men har mått lite skumt och haft lite huvudvärk hela dagen. Inte optimalt att jobba framför en datorn hela dagen kanske, men snart är jag klar för idag!

Ska laga god middag, ta en norrlands guld och sen duscha stora hunden och fixa stallet innan jag tänker landa i soffan för resten av kvällen. När ungarna kommer från skolan nu ska dom få städa åt marsvinen innan det blir mörkt.
 
Alltså jag kan hålla med om att man borde ha koll på ungefär när Gustav II Adolf levde men det är också typ den enda historiska kungen jag kan placera i tid. Jag skulle säga att jag generellt sett är allmänbildad, men att kunna placera ut massor av gamla kungar längs nån tidslinje tror jag faktiskt inte det är särskilt vanligt att kunna. Om man åtminstone inte har något av ett historiaintresse. Efter historieundervisning i högstadiet har jag inte sprungit på den svenska regentlängden särskilt ofta. Sällan nyhetsrapportering etc. runt den. :)
Är inte din brors barn det på tavlan? I så fall tror jag det kraftigt sticker ut i historiakunskap? Min 6 åring skulle svara ”Gustav vadå?”.
Jag minns inte ens vilken kung det var som hade haft vårt förra hus som jägarstuga. Eller när det var.. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 163
Senast: Acto
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 105
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp