Vad gör vi? Del CXLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade ett paket blandfärs i frysen igår som jag tänkte att jag gör lasagne på så blir vi av med det (har massa älgfärs i frysen nu) men ingen tyckte det blev gott efter att ha ätit älgfärs i ett par månader nu 😅 Det är ju sååå mycket godare så bara för det blir det älgburgare till middag idag :d
Åh, vad bra tips! Det ska vi testa. Vi har halva frysen full med älg, bla färs. :up:
 
Receptet som finns på Farbror gröns hemsida ger en chokladfudge med smak av körsbär i likör. Det är inte riktigt vad jag söker men tack för hjälpen ändå. De låter goda hur som helst så kanske jag testar dem också :up:
Haha, sorry! Körsbär i likör från alladinasken är ungefär det äckligaste godis jag vet, så jag hade i ärlighetens namn inte läst hans recept. :bag:

Hoppas hur som helst dina godisar blir jätteäckliga så mottagaren som gillar körsbär i likör blir nöjd och glad. :D :angel:
 
Jag trodde ju pållan hade skött sig menä. Hon har saboterat inatt med...En kula har hon bitit så den spruckit och en liiiten plastbit är borta. Hoppas det inte skadar henne bara..Det 3 kulorna i klunga var snygga så länge det varade. Lagt upp resterande två. Äpplen nästa pyntning :laugh:
 
Jag dammade av + fördjupade mig i 1400-1700-talet i europeisk historia via P3 Historia förra vintern under ett antal kvällspromenader, det är ju storylines som överträffar vilken Netflix-serie som helst! Jag kom vandrande där på grusvägarna med en pannlampa och airpods och kunde inte låta bli att utbrista "nä!" och "oj!" och "coolt!" lite då och då. Orimligt intressant och spännande + allmänbildande = :love:

Åh, P3 Historia är ju den bästa podden! Den lyckas med konsten att vara både lättsam, inlevelsefull och allmänbildande.

Jag lyssnar ofta om gamla avsnitt när jag behöver ha något lättsamt prat/ljud i bakgrunden när jag ska sova. Till slut sätter sig till och med ett och annat årtal. ;)
 
Åh, P3 Historia är ju den bästa podden! Den lyckas med konsten att vara både lättsam, inlevelsefull och allmänbildande.

Jag lyssnar ofta om gamla avsnitt när jag behöver ha något lättsamt prat/ljud i bakgrunden när jag ska sova. Till slut sätter sig till och med ett och annat årtal. ;)

Ja, visst är de otroligt bra berättade! Och lagom långa avsnitt för en kvällspromenad, tror jag måste köra en reprisomgång faktiskt. Jag har någorlunda bra sifferminne men det är ju först när man riktigt greppar den större bilden av vilka som lever samtidigt och efter varandra, gamla allianser och fiendskaper, religionskrig och hur allt hör ihop som det blir så jäkla spännande och intressant så man håller andan. Årtalen i sig är mest för att hänga upp något på (samt för att plocka poäng i frågesporter, nog så viktigt förstås).

T ex Katarina av Medici och Maria Stuart - och Nostradamus mitt i alltihop - reformationen och allt som leder fram till Bartolomeinatten, det är namn och händelser som tyvärr inte gjorde något djupare intryck i historieundervisningen i skolan mer än att man behövde plugga in dem för att få bra betyg. Var och en av personerna och händelserna är ju intressant-/a, men när man lägger ihop dem till en enda relief och får lite färgstarkt bonusmaterial berättat runt om som gör personerna mycket mer levande - wow!
 
Jag dricker eftermiddagskaffe och äter pepparkaksboll :d Har just genomfört en crash course medelst Wikipedia och lärt mig om några olika Gustavar och sånt - naturligtvis helt orelaterat till andra inlägg i denna tråd! :angel:

Ska snart avsluta fikarasten och ta tag i dagens sista jobb vilket som tur är inte är särskilt betungande. Jag har jobbat på riktigt bra den här veckan känns det som och ser fram emot att öppna en flaska crèmant med sambon om en timme eller två :)
 
Nope, bara om man säger till om det när man bokar julbordet tydligen. Chefen hörde av sig och sa att om jag vill äta ute med en vän eller så någon gång så betalar han min nota istället. Känns som en bra lösning ändå.

Men vad gulligt!

Det är verkligen läskigt hur mycket kött det är på julbord :/. Vi får julbord genom jobbet, men jag hoppar det pga smittan. På "vårt ställe" får man veg om man vill (om man säger till i förväg, vilket jag inte tycker är nåt konstigt), men om man tittar på den ordinarie menyn hade jag kunnat/velat äta typ bröd och potatis ....🤪
 
Tyvärr betyder det ju också att vi har lite att se fram emot... som ett antal krig och folkmord :cry:

Det är lätt att fnissa lite åt att placera Gustav II Adolf helt fel men det tyder på en historielöshet som gör mig mörkrädd. Nu har vi som mänsklighet varit för bra på att upprepa historiens misstag men att inte känna till historien alls ökar risken för det. Att känna till vår historia är enda sättet att kunna påverka vår framtid.

Jag håller med, men tycker att det är viktigare att man vet orsakerna till 30 åriga kriget och vilka konsekvenser det fick för Europa och i utsträckning maktbalansen och varför Gustav var nere och slogs, än att han gick vilse i novemberdimman 1632.

Fråga vem är Gavrilo Princip och om personen inte har en aning, ja då blir man matt.
 
Känner ett plötsligt behov av att plugga Svea Rikes regentlängd... är helt ärligt skakig på de pre-Gurra I :cool:

Jag har relativt bra koll förutom Hattarna och Mössorna som jag alltid tycker är förvirrande. Hmm, undrar om jag fortfarande kan Englands regentlängd from William Erövraren? Skottland är knepigt, jag tror inte ens skotska historiker har helt koll - hallå @Mineur kan du det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 163
Senast: Acto
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 104
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp