Tar ut lite komp under morgonen, ville bara ligga kvar i sängen. Älskar mitt jobb men är så innerligt trött på min främsta arbetsuppgift. Hade det inte varit för att jag får ha med mig hunden på jobb så hade jag nog slutat för längesedan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst! Men jag kan inte se något negativt tillgänglighetsmässigt med hybridevenemang där tex en konsert eller utställning kan ses både på plats och digitalt, vilket var vad jag önskar får fortsätta trots att pandemins säkerhetsaspekter inte längre är i bruk.Samtidigt kan det leda till att andra grupper blir utestängda. Digitala lösningar kan ju också skapa utanförskap. Personligen är jag mkt positiv!
Visst! Men jag kan inte se något negativt tillgänglighetsmässigt med hybridevenemang där tex en konsert eller utställning kan ses både på plats och digitalt, vilket var vad jag önskar får fortsätta trots att pandemins säkerhetsaspekter inte längre är i bruk.
Jösses, lång kö redan innan de öppnat. Jag kom in som nr 12 och fick ändå vänta i 50 minuter för att lämna två rör med blod.Sitter och väntar på provtagning. Ska handla lite på hemväg och det blir nog te och smörgås när jag är hemma igen.
Där benämner du ändå just ett kärnproblem för människor som behöver tillgänglighetsanpassning; de har generellt aspekter av sitt liv som ”funkar sämre” och att andra då tycker det är värt att utesluta dem för att en workshop skulle funka sämre med dem med (för individen eller för workshopen som helhet). Det kan ändå vara en stor fördel att över huvud taget kunna delta i en workshop även om personen inte får ut fullt lika mycket som genom att (hypotetiskt, vilket aldrig skulle gå att genomföra) vara på plats även om det kräver viss anpassning eller omak för arrangör eller övriga deltagare. Vem är arrangören att bestämma att kvaliteten inte blir tillräcklig om det är deltagarens enda möjlighet att medverka? Det blir ju lika ableistiskt som när min läkare bestämmer vilken livskvalitet jag har baserat på min funktionsnivå och säger att jag nog skattat lite för god livskvalitet med tanke på min sjukdom. Tillgänglighetsanpassningar måste inte ge tillgänglighet på normalnivå utan på individens nivå.Absolut. I det fallen är säkert hybrid toppen.
Det funkar sämre, anser jag när man ska typ workshop-likande möten
Där benämner du ändå just ett kärnproblem för människor som behöver tillgänglighetsanpassning; de har generellt aspekter av sitt liv som ”funkar sämre” och att andra då tycker det är värt att utesluta dem för att en workshop skulle funka sämre med dem med (för individen eller för workshopen som helhet). Det kan ändå vara en stor fördel att över huvud taget kunna delta i en workshop även om personen inte får ut fullt lika mycket som genom att (hypotetiskt, vilket aldrig skulle gå att genomföra) vara på plats även om det kräver viss anpassning eller omak för arrangör eller övriga deltagare. Vem är arrangören att bestämma att kvaliteten inte blir tillräcklig om det är deltagarens enda möjlighet att medverka? Det blir ju lika ableistiskt som när min läkare bestämmer vilken livskvalitet jag har baserat på min funktionsnivå och säger att jag nog skattat lite för god livskvalitet med tanke på min sjukdom. Tillgänglighetsanpassningar måste inte ge tillgänglighet på normalnivå utan på individens nivå.
Sedan finns självklart aspekter av gruppdynamik och genomförande som försvåras, men så länge det har högre prio än tillgänglighet så är det ett val att utesluta personer baserat på andra vinster.
Jag tycker att det är ett feltänk att utesluta anpassningar för deltagare baserat på att de inte skulle få en norm-bra upplevelse om nu deras förutsättningar inte räcker till norm-bra.
Jag läste det jag citerade som att folk inte ska tillåtas medverka digitalt i workshops för att det ”funkar sämre”. Hur menade du?Jag påstår inte att man ska utesluta ngn, förstår inte varför du gör den kopplingen.
Låter helt sjukt att du alltså menar att jag anser att man ska utesluta anpassningar?
Sorry men förstår ingenting (om ditt inlägg nu var en replik till mig - men jag tolkar det så när du citerade mig).
Jag läste det jag citerade som att folk inte ska tillåtas medverka digitalt i workshops för att det ”funkar sämre”. Hur menade du?