Vad gör vi? Del CXCIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Avslutade precis mitt sista ärende. Vad ska jag göra nu då? Ingen mening att jag drar igång nånting, jobbar bara idag och imorgon är det möte hela dagen.
Ska höra med kollegor om de behöver hjälp med nåt smått, får vänta tills de har börjat för dagen bara.
 
Samtidigt kan det leda till att andra grupper blir utestängda. Digitala lösningar kan ju också skapa utanförskap. Personligen är jag mkt positiv!
Visst! Men jag kan inte se något negativt tillgänglighetsmässigt med hybridevenemang där tex en konsert eller utställning kan ses både på plats och digitalt, vilket var vad jag önskar får fortsätta trots att pandemins säkerhetsaspekter inte längre är i bruk.
 
Visst! Men jag kan inte se något negativt tillgänglighetsmässigt med hybridevenemang där tex en konsert eller utställning kan ses både på plats och digitalt, vilket var vad jag önskar får fortsätta trots att pandemins säkerhetsaspekter inte längre är i bruk.

Absolut. I det fallen är säkert hybrid toppen.
Det funkar sämre, anser jag när man ska typ workshop-likande möten
 
Usch vad trött jag blev.. vill bara gå och lägga mig en stund. Men 1,5 h kvar på jobbet. Lika bra att få det gjort.
 
Försöker avstyra ett oerhört dumsnålt beslut som kommer att kompromissa brandsäkerheten på jobbet.
I bland tänker jag att det är ett under att jag fortfarande orkar bry mig 🫥
Å andra sidan trivs jag så mycket bättre nu på jobbet... Men just det här beslutet får mig faktist att vilja slita mitt hår :bag:
 
Haft lönesamtal. Det är ändå en märklig tillställning. Tog iaf upp en sak som skaver gällande lönesättningen, skönt att ha det gjort. Vi ska också ha en översyn runt årsskiftet, det är väl då ev justering kanske kan ske på riktigt.
 
Absolut. I det fallen är säkert hybrid toppen.
Det funkar sämre, anser jag när man ska typ workshop-likande möten
Där benämner du ändå just ett kärnproblem för människor som behöver tillgänglighetsanpassning; de har generellt aspekter av sitt liv som ”funkar sämre” och att andra då tycker det är värt att utesluta dem för att en workshop skulle funka sämre med dem med (för individen eller för workshopen som helhet). Det kan ändå vara en stor fördel att över huvud taget kunna delta i en workshop även om personen inte får ut fullt lika mycket som genom att (hypotetiskt, vilket aldrig skulle gå att genomföra) vara på plats även om det kräver viss anpassning eller omak för arrangör eller övriga deltagare. Vem är arrangören att bestämma att kvaliteten inte blir tillräcklig om det är deltagarens enda möjlighet att medverka? Det blir ju lika ableistiskt som när min läkare bestämmer vilken livskvalitet jag har baserat på min funktionsnivå och säger att jag nog skattat lite för god livskvalitet med tanke på min sjukdom. Tillgänglighetsanpassningar måste inte ge tillgänglighet på normalnivå utan på individens nivå.

Sedan finns självklart aspekter av gruppdynamik och genomförande som försvåras, men så länge det har högre prio än tillgänglighet så är det ett val att utesluta personer baserat på andra vinster.

Jag tycker att det är ett feltänk att utesluta anpassningar för deltagare baserat på att de inte skulle få en norm-bra upplevelse om nu deras förutsättningar inte räcker till norm-bra.
 
Där benämner du ändå just ett kärnproblem för människor som behöver tillgänglighetsanpassning; de har generellt aspekter av sitt liv som ”funkar sämre” och att andra då tycker det är värt att utesluta dem för att en workshop skulle funka sämre med dem med (för individen eller för workshopen som helhet). Det kan ändå vara en stor fördel att över huvud taget kunna delta i en workshop även om personen inte får ut fullt lika mycket som genom att (hypotetiskt, vilket aldrig skulle gå att genomföra) vara på plats även om det kräver viss anpassning eller omak för arrangör eller övriga deltagare. Vem är arrangören att bestämma att kvaliteten inte blir tillräcklig om det är deltagarens enda möjlighet att medverka? Det blir ju lika ableistiskt som när min läkare bestämmer vilken livskvalitet jag har baserat på min funktionsnivå och säger att jag nog skattat lite för god livskvalitet med tanke på min sjukdom. Tillgänglighetsanpassningar måste inte ge tillgänglighet på normalnivå utan på individens nivå.

Sedan finns självklart aspekter av gruppdynamik och genomförande som försvåras, men så länge det har högre prio än tillgänglighet så är det ett val att utesluta personer baserat på andra vinster.

Jag tycker att det är ett feltänk att utesluta anpassningar för deltagare baserat på att de inte skulle få en norm-bra upplevelse om nu deras förutsättningar inte räcker till norm-bra.

Jag påstår inte att man ska utesluta ngn, förstår inte varför du gör den kopplingen.
Låter helt sjukt att du alltså menar att jag anser att man ska utesluta anpassningar?
Sorry men förstår ingenting (om ditt inlägg nu var en replik till mig - men jag tolkar det så när du citerade mig).
 
Sitter nu på en buss. Pratade innan med en läkare, under samtalet fick jag notis om inkommande samtal. Det var en annan läkare som försökte ringa mig och därefter en tredje 😅 Sjukt att alla ringer samtidigt 😅
Tredje samtalet var från min reumatolog som är typ jordens gulligaste människa. Jag försökte avsluta samtalet flera gånger men hon pratade på i nästan 40 minuter. Hoppas att hennes arbetsdag inte är helt körd nu pga mig.
 
Jag påstår inte att man ska utesluta ngn, förstår inte varför du gör den kopplingen.
Låter helt sjukt att du alltså menar att jag anser att man ska utesluta anpassningar?
Sorry men förstår ingenting (om ditt inlägg nu var en replik till mig - men jag tolkar det så när du citerade mig).
Jag läste det jag citerade som att folk inte ska tillåtas medverka digitalt i workshops för att det ”funkar sämre”. Hur menade du?
 
Funderade på att skriva en tråd men kan inte formulera vad jag vill framföra och ha input på med lagom bakgrund :banghead:.
Jag som inte brukar ha svårt att uttrycka mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
75 184
Senast: Glimra
·
Svar
2 004
· Visningar
72 331
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Tjatter Jobbar som vanligt. Kisse tyckte det var roligt när jag grävde kring rosorna:
100 101 102
Svar
2 025
· Visningar
66 153
Senast: Bonita4
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp