Vad gör vi? Del CXCI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Algoritmen är on fire idag 😅

IMG_4615.png
 
Eller så är det för att det genererar cash att ställa diagnoser :angel:
På mitt senaste besök på vc så hade de loggat sex olika diagnoser, obesitas var en av dom ;)
Ja man får pengar för diagnoser men man måste följa regler vad gäller just diagnoser, är väldigt hårt. Det finns fuskare, men då åker man på och får betala vite och DET är höga summor så inget man gärna gör. Det är vi sekreterare som har bäst koll på diagnossättning, hur när var och läkare som bestämmer vilken diagnos så att säga.

Tycker också att du har helt rätt i det där att bmi och övervikt ska stå med i journalen eftersom det kan ha betydelse. Jag är ju fet och var år 2018 betydligt fetare. Var hos en neurolog i Skåne (inte min vanliga) på ett nybesök och hon skrev "lätt överviktig, och skickade mig för ett LP till en annan neurolog. Med andra ord, den som stod där och skulle ta emot en patient för LP insåg när jag kom att jag inte var lätt överviktig utan fet... så hon trodde inte nålen var tillräckligt lång. Men hon testade, fick hämta längre nål och testa lite och fick till slut efter lite "karvande" ändå boka in mig på ett nytt besök. OM det hade stått i journalen tydligt att jag var fet hade hon haft rätt grejer direkt... Men efter både försöket och det riktiga genomförda LP hade jag samma reaktion efter med huvudvärk osv och mådde skit, hade det stått rätt i journalen hade jag bara haft ett besök.
 
Ja man får pengar för diagnoser men man måste följa regler vad gäller just diagnoser, är väldigt hårt. Det finns fuskare, men då åker man på och får betala vite och DET är höga summor så inget man gärna gör. Det är vi sekreterare som har bäst koll på diagnossättning, hur när var och läkare som bestämmer vilken diagnos så att säga.

Tycker också att du har helt rätt i det där att bmi och övervikt ska stå med i journalen eftersom det kan ha betydelse. Jag är ju fet och var år 2018 betydligt fetare. Var hos en neurolog i Skåne (inte min vanliga) på ett nybesök och hon skrev "lätt överviktig, och skickade mig för ett LP till en annan neurolog. Med andra ord, den som stod där och skulle ta emot en patient för LP insåg när jag kom att jag inte var lätt överviktig utan fet... så hon trodde inte nålen var tillräckligt lång. Men hon testade, fick hämta längre nål och testa lite och fick till slut efter lite "karvande" ändå boka in mig på ett nytt besök. OM det hade stått i journalen tydligt att jag var fet hade hon haft rätt grejer direkt... Men efter både försöket och det riktiga genomförda LP hade jag samma reaktion efter med huvudvärk osv och mådde skit, hade det stått rätt i journalen hade jag bara haft ett besök.

Jag tycker ofta att det är luddiga "diagnoser". Tex senast lade de till "feber, ospecificerad". Det borde ju rent krasst inte vara en diagnos utan snarare ett symtom på ngt? 😅
 
Jag tycker ofta att det är luddiga "diagnoser". Tex senast lade de till "feber, ospecificerad". Det borde ju rent krasst inte vara en diagnos utan snarare ett symtom på ngt? 😅
Du, det där är en hel vetskap och finns att läsa om i tre böcker :D ICD-10 :) Men feber är väl en symptomdiagnos kan jag tänka. Jag jobbar inom psykiatrin nu och är glad att det kapitlet är "kortast" vad gäller diagnoserna! :rofl: SÅ mycket att ha koll på! :D
 
Jag vill inte känna så för jag är verkligen inte fullärd, men efter 3 dagar av utbildning (av 15) så har jag inte lärt mig något nytt. Alls. Antingen har jag haft tur att få lära mig extremt mycket under 14 år jag jobbat med detta, eller så ja…
Du och lotta på bråkmakargatan. Ni kan allt ni.
 
Håller med. Feber är ju en reaktion på att något är fel i kroppen, så det kan ju knappast räknas som "diagnos" :confused:
Det finns ”diagnoser” som tex ’patient där misstänkt sjukdom inte kan påvisas’ eller ’hälsosamtal’ eller ’undersökning av tal, språk och läsning’ Det finns orsaksdiagnoser (vilket väl är närmast var diagnos betyder i vardagligt tal), symptomdiagnoser och även åtgärdskoder/-diagnoser. Konstigt, ja. Fel, nej. Bara byråkrati. Mycket byråkrati. Diagnoserna kopplas som sagt till ersättningarna.

”Rekord” i min journal är typ 22 diagnoser på ett besök tror jag. 🤷‍♀️
 
Sambon och jag passade på att handla för några dagar innan vi hjälptes åt med kvällsfodringen på vägen hem då det är min dag och precis vid stallet slog bilen om på 28000 mil, det har blivit några tusen mil sen jag köpte den för några år sedan 😊.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
78 619
Senast: Scata
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 990
Senast: hundtant
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
541
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp