Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller tummarna!Har varit på provtagning för Covid 19. Får svar om 1-3 dagar. Har varit förkyld och hostar och varit i Japan Ska tillbaka till mitt förra jobb inom intensivvården men måste testas först. Sitter och håller tummarna för att det bara tar 1 dag. Är trött på att vara hemma, utan att kunna hjälpa till. Har bara varit vanligt förkyld tror jag.Men men det är bara att vänta.
Åker du pendel eller t-bana får du ju tillbaka lite
Trist men man ska ha koll på att man har rätt biljett … och accesskortet vet inte automatiskt att du inte är student längre så det är väl klart att du måste ändra det själv …?Är arg. Inte lite utan jävligt mycket.
Biljettkontoll på pendeln. Jag orkade inte cykla i hagelstormen och blåsten från helvetet. Har reskassa kvar sedan länge och tänker att jag åker på den.
Räcker fram mitt kort, biljettkontrollant och jag har följande förvirrande samtal
B: bevis?
Jag: vad?
B: student.
Jag: nej, jag är inte student.
B: Bevis.
Jag: bevis?
B: student!
Jag: jag ÄR inte student.
B: har du bevis? Reducerat.
Jag: jag fattar inte? Om jag har kvitto kvar? Jag köpte reskassa för jättelänge sen.
B: har du bevis för att du är student? Biljetten är reducerad.
Jag: eh? Är den? Jag är som sagt inte student.
B: har du bevis på att du får åka reducerat?
Jag: nej.
B: då kommer det att bli tilläggsavgift på det.
Får till slut en tilläggsavgift på 1550 kronor. jag säger till biljettkontrollanten att jag inte fattar hur min reskassa kan vara reducerad? Då klämmer hen ur sig att om jag har samma kort som jag hade när jag studerade kan den vara inställd på att jag är student. Och hur i helskotta ska jag veta att jag när jag slutat studera måste gå till en gubbe i lucka och göra om inställningen i kortet? det står dessutom ingenstans att det är reducerat pris jag åker på. Varken i automaten man köper reskassa i eller när man blippar sig igenom Spärrarna. Är arg. Så himla arg.
Få tillbaka vaddå?
Haha nej så här är det. På student tiden för hundra år sedan la jag in reskassa för 100 kr. Sedan dess har jag bara köpt månadskort, för reducerat pris när jag var student och fullpris när jag inte längre var det. Som sig bör.@Hoarfrost är kanske efterbliven men fattar inte. Har du betalat för fullt pris lär det väl synas? Och om du betalat reducerat pris lär du ju veta om att du gjort det?
Hade som sagt ingen aning. Det finns ju ingen information om att kortet är inställt på student. Jag har inte heller själv gjort inställning till att kortet ska komma ihåg att jag är student ever, så jag visste inte ens att den funktionen fanns. Det jag är arg på är just hur i hela friden jag kunde vetat vad som drogs (fullt eller reducerat) hade jag fått information hade jag ju löst det så fort jag såg det. Typ arg på att det finns noll information men jag ändå förväntas ha koll.Trist men man ska ha koll på att man har rätt biljett … och accesskortet vet inte automatiskt att du inte är student längre så det är väl klart att du måste ändra det själv …?
Reducerad biljett piper två gånger.
Fullt pris piper en gång.
Iallafall på bussen.
På Mitt SL kan man se kortet om man registrerat det och kolla när reskassa dragits och hur mycket.