Vad gör vi? Del CVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undra om man kan pausa sitt månadskort ... Jag menar, det måste väl vara flera som köpt dem och sedan plötsligt behöva jobba hemifrån nu när detta pågår 🤔

Fast jag kan inte säga att jag fortfarande åker buss då dock.. :o:angel:
 
ÄNTLIGEN "hemma på min gata i stan" och här har det varit ett himla springande sen kl 11... min farbror kom o vi skrev i hop en köpnota, så han drog ut o handlade. Sedan kom hjälpmedelscentralen med säng, samt arbetsterapeuten som visade hur sängen fungerade... *eh* När min farbror kom tillbaka med mat o annat, ringde det på dörren igen, en tjej från kommunen som skulle installera trygghetslarmet. Så nu har jag fint halsband och en dosa i sovrumsfönstret. När alla försvunnit var det lugnt en halvtimme, så ringde det på dörren igen. Då var det två kommuntjejer igen som skulle installera telefonöppning, åt hemtjänsten...

Nu tror jag att det är färdigsprunget på en stund. Hemtjänsten tittar in runt 20, kollar läget, så jag inte ligger under köksbordet... samt bäddar upp sängen för natten.

Såååå glad, är jag :) :) :) och jag har kommit ihåg att medicinera... Snart dags att värma paj, som syrran tagit hit från mor o far. Gott gotti gott gott...

Och i natt kommer jag sova gott, för madrassen i sängen var superskön, i motsats till madrassen på Tullhuset som var som en betongplatta.
 
Har varit på provtagning för Covid 19. Får svar om 1-3 dagar. Har varit förkyld och hostar och varit i Japan Ska tillbaka till mitt förra jobb inom intensivvården men måste testas först. Sitter och håller tummarna för att det bara tar 1 dag. Är trött på att vara hemma, utan att kunna hjälpa till. Har bara varit vanligt förkyld tror jag.Men men det är bara att vänta.
 
Har varit på provtagning för Covid 19. Får svar om 1-3 dagar. Har varit förkyld och hostar och varit i Japan Ska tillbaka till mitt förra jobb inom intensivvården men måste testas först. Sitter och håller tummarna för att det bara tar 1 dag. Är trött på att vara hemma, utan att kunna hjälpa till. Har bara varit vanligt förkyld tror jag.Men men det är bara att vänta.
Håller tummarna!
 
Var sjuk i två dagar och blev sedan frisk, kände mig riktigt pigg! inatt vaknade jag dygnsur av svett och känner mig som bajs idag. Lite tryck över bröstet och små hosta. Sonen har också varit dålig men är på bättringsvägen. Hatar att vara sjuk. Jepp jag blir mansförkyld av bara lite snuva också :D så nu är jag döende.. :laugh:
 
@Hoarfrost är kanske efterbliven men fattar inte. Har du betalat för fullt pris lär det väl synas? Och om du betalat reducerat pris lär du ju veta om att du gjort det? 😅
 
Kom nyss hem, handlat, hämtat paket och varit på apoteket. Tröck fel kod i bankomaten, hade ju varit pinsamt om automaten slukat kortet första gången jag använde det. Kom på att jag tagit fel på en siffra.
Hamnade i nån slags snöstorm. O_o
Typiskt att jag tappat bort ena vanten, hade behövt dem men ser lite konstigt ut att gå med vante bara på ena handen.
 
Är arg. Inte lite utan jävligt mycket.
Biljettkontoll på pendeln. Jag orkade inte cykla i hagelstormen och blåsten från helvetet. Har reskassa kvar sedan länge och tänker att jag åker på den.
Räcker fram mitt kort, biljettkontrollant och jag har följande förvirrande samtal
B: bevis?
Jag: vad?
B: student.
Jag: nej, jag är inte student.
B: Bevis.
Jag: bevis?
B: student!
Jag: jag ÄR inte student.
B: har du bevis? Reducerat.
Jag: jag fattar inte? Om jag har kvitto kvar? Jag köpte reskassa för jättelänge sen.
B: har du bevis för att du är student? Biljetten är reducerad.
Jag: eh? Är den? Jag är som sagt inte student.
B: har du bevis på att du får åka reducerat?
Jag: nej.
B: då kommer det att bli tilläggsavgift på det.

Får till slut en tilläggsavgift på 1550 kronor. :eek: jag säger till biljettkontrollanten att jag inte fattar hur min reskassa kan vara reducerad? Då klämmer hen ur sig att om jag har samma kort som jag hade när jag studerade kan den vara inställd på att jag är student. Och hur i helskotta ska jag veta att jag när jag slutat studera måste gå till en gubbe i lucka och göra om inställningen i kortet? :banghead: det står dessutom ingenstans att det är reducerat pris jag åker på. Varken i automaten man köper reskassa i eller när man blippar sig igenom Spärrarna. Är arg. Så himla arg. :banghead::rage:
Trist men man ska ha koll på att man har rätt biljett … och accesskortet vet inte automatiskt att du inte är student längre så det är väl klart att du måste ändra det själv …?
Reducerad biljett piper två gånger.
Fullt pris piper en gång.
Iallafall på bussen.
På Mitt SL kan man se kortet om man registrerat det och kolla när reskassa dragits och hur mycket.
 
Få tillbaka vaddå? 😅

Inte i pengar direkt men då kan man räkna av hur mycket det skulle kostat att åka tunnelbana/pendel så 'förlorar' man inte lika mycket eftersom man då inte behöver betala lite mycket som man måste göra om man inte hade tremånadskort. :D

Lite Emil på besök hos doktorn i Mariannelund när han fastnat med huvudet i en soppskål och den trillade av innan doktorn hann göra något så Emils pappa tjänade 4 kronor ;) eftersom det var, vad doktorn tog för att få ut små pojkars huvud ur soppskålar.
 
Bakat bröd
4FF227BC-576A-4EE8-83CE-B4E1A4F4EAA7.webp
:D
 
Har ätit middag och beställt en födelsedagspresent till mig själv (nej, jag fyller inte år idag, men snart!) - en ring från Thomas Sabo som jag tittat på ett tag och som hamnat i deras outlet. Finns ett par till som jag skulle vilja ha, men de kostar 3-4ggr så mycket såatteh.. Hoppas att den är lika fin i verkligheten! Den kändes passande till våren och sommaren. :love:

Screenshot_20200330-162138.webp
 
@Hoarfrost är kanske efterbliven men fattar inte. Har du betalat för fullt pris lär det väl synas? Och om du betalat reducerat pris lär du ju veta om att du gjort det? 😅
Haha nej så här är det. På student tiden för hundra år sedan la jag in reskassa för 100 kr. Sedan dess har jag bara köpt månadskort, för reducerat pris när jag var student och fullpris när jag inte längre var det. Som sig bör.
Nu när jag inte vill köpa månadskort eftersom jag bara åker max 1 gång i veckan fyllde jag på med lite reskassa. Eftersom jag hade noll koll på att en sådan inställning existerade överhuvud taget, och det inte heller står någonstans har jag inte vetat att jag åkt på reducerat pris, denna en enda resa 🤦‍♀️

Kruxet är att mitt kort är inställt på att jag är student, när det nu hände 🤷‍♀️ och drar alltså reskassebelopp som om jag vore student. Något jag inte hade en aning om fanns eller hände. Sen finns ingen info någonstans om att kortet är inställt på att dra reducerat belopp. Varken i automaten där man fyller på, på kvittot man kan skriva ut, eller när man blippar i spärrarna.
 
Trist men man ska ha koll på att man har rätt biljett … och accesskortet vet inte automatiskt att du inte är student längre så det är väl klart att du måste ändra det själv …?
Reducerad biljett piper två gånger.
Fullt pris piper en gång.
Iallafall på bussen.
På Mitt SL kan man se kortet om man registrerat det och kolla när reskassa dragits och hur mycket.
Hade som sagt ingen aning. Det finns ju ingen information om att kortet är inställt på student. Jag har inte heller själv gjort inställning till att kortet ska komma ihåg att jag är student ever, så jag visste inte ens att den funktionen fanns. Det jag är arg på är just hur i hela friden jag kunde vetat vad som drogs (fullt eller reducerat) hade jag fått information hade jag ju löst det så fort jag såg det. Typ arg på att det finns noll information men jag ändå förväntas ha koll.

Typ som att en ny lag kommer i morgon - ingen får ha skor. Men de går inte ut med att den lagen finns utan gömmer undan det, och går sedan och ger böter till folk med skor trots att det inte finns någon information om det någonstans. 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
388
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 082
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 727
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp