Vad gör vi? Del CVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha nej så här är det. På student tiden för hundra år sedan la jag in reskassa för 100 kr. Sedan dess har jag bara köpt månadskort, för reducerat pris när jag var student och fullpris när jag inte längre var det. Som sig bör.
Nu när jag inte vill köpa månadskort eftersom jag bara åker max 1 gång i veckan fyllde jag på med lite reskassa. Eftersom jag hade noll koll på att en sådan inställning existerade överhuvud taget, och det inte heller står någonstans har jag inte vetat att jag åkt på reducerat pris, denna en enda resa 🤦‍♀️

Kruxet är att mitt kort är inställt på att jag är student, när det nu hände 🤷‍♀️ och drar alltså reskassebelopp som om jag vore student. Något jag inte hade en aning om fanns eller hände. Sen finns ingen info någonstans om att kortet är inställt på att dra reducerat belopp. Varken i automaten där man fyller på, på kvittot man kan skriva ut, eller när man blippar i spärrarna.
Hittade ett kvitto, det står rabatterad, vilket är samma som reducerat pris. Har du kollat noga på dina kvitton?
E409E2A4-9DA8-4D0E-AB9F-36AC4BAE7BC0.webp
 
Hade som sagt ingen aning. Det finns ju ingen information om att kortet är inställt på student. Jag har inte heller själv gjort inställning till att kortet ska komma ihåg att jag är student ever, så jag visste inte ens att den funktionen fanns. Det jag är arg på är just hur i hela friden jag kunde vetat vad som drogs (fullt eller reducerat) hade jag fått information hade jag ju löst det så fort jag såg det. Typ arg på att det finns noll information men jag ändå förväntas ha koll.

Typ som att en ny lag kommer i morgon - ingen får ha skor. Men de går inte ut med att den lagen finns utan gömmer undan det, och går sedan och ger böter till folk med skor trots att det inte finns någon information om det någonstans. 🤷‍♀️
När du köpte det så sa du kanske att du var student, för att få studentrabatt?
 
Hittade ett kvitto, det står rabatterad, vilket är samma som reducerat pris. Har du kollat noga på dina kvitton?
Visa bifogad fil 47839
Brukar inte ta kvitto alla gånger. Sen får man inte alltid kvitto om pappren är slut? Ska se om jag har kvittot för just denna kvar.
Tycker ändå att det ska framgå ordentligt. Typ när man är i vyn för att lägga på reskassa att det står "ditt kort är inställt på Student" samt när man blippar "reducerat. - 25kr" eller vad det kan kosta (har noll koll och har alltid haft månadskort)
 
Hade som sagt ingen aning. Det finns ju ingen information om att kortet är inställt på student. Jag har inte heller själv gjort inställning till att kortet ska komma ihåg att jag är student ever, så jag visste inte ens att den funktionen fanns. Det jag är arg på är just hur i hela friden jag kunde vetat vad som drogs (fullt eller reducerat) hade jag fått information hade jag ju löst det så fort jag såg det.
Det står ju dock rätt tydligt på SLs sida:

Fyll på din reskassa
Välj belopp.
Du väljer ett belopp mellan 100 och 1000 kronor att ladda på ditt kort.
Koppla till ett kort. Här i webbshoppen kan du antingen köpa ett helt nytt SL Access-kort till din reskassa eller använda ett SL Access-kort du har sedan tidigare. Använder du ett kort du redan har, måste du ha haft en reskassa laddad på kortet förut, så att du har rätt priskategori inställd.”(min fetning)

Som sagt ovan hör man ju på pipen när man blippar vilken kategori man tillhör, om man inte vill gå och fråga.
 
Jag har vågat hälsa på en hund :banana: har varit hundrädd i hela mitt liv och när kompisens gråhund gick bort för kanske 10 år sedan hade jag jobbat stenhårt med min hundrädsla. Då kunde jag vara hundvakt åt kompisens hund kortare stunder och kände inte att jag skulle dö när jag gick förbi en hund.
Nu har det blivit nästan som innan kompisens hund gick bort.
Men den här superförsiktiga, mjuka, åldrade lilla pudeln gick tydligen bra. Han kunde nosa lite försiktigt på min hand, jag sa hej vovven, han viftade svansen och jag klappade lite :nailbiting: sen fattade han att det räckte för mig och gick undan lite men fortfarande med mjukt glatt viftande svans och lite kontaktsökande. Underbar vovve :love:
 
Det står ju dock rätt tydligt på SLs sida:

Fyll på din reskassa
Välj belopp.
Du väljer ett belopp mellan 100 och 1000 kronor att ladda på ditt kort.
Koppla till ett kort. Här i webbshoppen kan du antingen köpa ett helt nytt SL Access-kort till din reskassa eller använda ett SL Access-kort du har sedan tidigare. Använder du ett kort du redan har, måste du ha haft en reskassa laddad på kortet förut, så att du har rätt priskategori inställd.”(min fetning)

Som sagt ovan hör man ju på pipen när man blippar vilken kategori man tillhör, om man inte vill gå och fråga.
Det står ju inget om att korten kan vara inställda på att man tillhör en kategori?
Var står det om själva blippljuden?
Sen nej, jag hör aldrig blippen antingen pga för mycket folk och väsen eller så har jag hörlurar.
 
Det står ju dock rätt tydligt på SLs sida:

Fyll på din reskassa
Välj belopp.
Du väljer ett belopp mellan 100 och 1000 kronor att ladda på ditt kort.
Koppla till ett kort. Här i webbshoppen kan du antingen köpa ett helt nytt SL Access-kort till din reskassa eller använda ett SL Access-kort du har sedan tidigare. Använder du ett kort du redan har, måste du ha haft en reskassa laddad på kortet förut, så att du har rätt priskategori inställd.”(min fetning)

Som sagt ovan hör man ju på pipen när man blippar vilken kategori man tillhör, om man inte vill gå och fråga.
Du har helt rätt i att det är @Hoarfrost s ansvar att veta vad hennes kort är inställt på. Surt, men sant.

Men angående att det hörs, så måste jag ändå säga emot lite. De gånger jag åkt tunnelbana i Sthlm har det varit mycket folk (och pga det även ljud) där och eftersom det finns ett flertal spärrar i rad så piper det ju typ konstant från spärrarna. Då är det inte så lätt att veta vilken som är ens sas egna pip eftersom allt liksom "smälter ihop".

Också, om man inte vet om det med pipen, att det piper två gånger för X och en gång för Y så kan man ju omöjligt veta. Jättebra för de som vet, men om man inte vet så är ju inget som direkt hjälper en. Då är det liksom bara ytterligare ett jobbigt pip, som jag faktiskt inte tycker att SL ska kräva att man har koll på. Som resenär tar man sig oftast bara från plats A till B med kollektivtrafiken och är (oftast) inte det minsta intresserad av alla detaljer om pip och pling etc.
 
Det står ju inget om att korten kan vara inställda på att man tillhör en kategori
Det står tydligt att kortet ÄR inställd på en priskategori, vilket är logiskt eftersom kortet inte kan veta om du åker till fullt pris eller reducerat. Fyller man på reskassan ska man därför kontrollera så att det är rätt kategori som är inställd.

Var står det om själva blippljuden?
”Kortäsaren piper till när den har läst av ditt kort. Ett pip betyder biljett till helt pris och två betyder reducerat pris. En grön pil lyser på spärren om biljetten är godkänd.” SL

Sen nej, jag hör aldrig blippen antingen pga för mycket folk och väsen eller så har jag hörlurar.
Ja, det är inget man måste lyssna på, men det kan ju vara intressant.


Då är det liksom bara ytterligare ett jobbigs pip, som jag faktiskt inte tycker att SL ska kräva att man har koll på.
SL kräver inte att du ska ha koll på det, SL kräver att du har rätt biljett.
 
Jag har vågat hälsa på en hund :banana: har varit hundrädd i hela mitt liv och när kompisens gråhund gick bort för kanske 10 år sedan hade jag jobbat stenhårt med min hundrädsla. Då kunde jag vara hundvakt åt kompisens hund kortare stunder och kände inte att jag skulle dö när jag gick förbi en hund.
Nu har det blivit nästan som innan kompisens hund gick bort.
Men den här superförsiktiga, mjuka, åldrade lilla pudeln gick tydligen bra. Han kunde nosa lite försiktigt på min hand, jag sa hej vovven, han viftade svansen och jag klappade lite :nailbiting: sen fattade han att det räckte för mig och gick undan lite men fortfarande med mjukt glatt viftande svans och lite kontaktsökande. Underbar vovve :love:
Skulle du vilja umgås mer med hundar så har jag två genomsnälla damer att träna på :) Hyfsat stora, men alltid glada (utan att vara flamsiga och "på") och med väldigt tydligt kroppspråk.
 
Tänkte; egentligen skulle pållan vilat idag men varför inte skritta ut barbacka en kort (20 min) sväng helt kravlöst? Det var ju fint väder och är ju ljust så länge. Ja varför inte njuta en stund på hästryggen av att bara vara? ❤. Så fick det bli; en aktiv vilodag för pållan, mysigt med sällskap med 😍.
 
Haha nej så här är det. På student tiden för hundra år sedan la jag in reskassa för 100 kr. Sedan dess har jag bara köpt månadskort, för reducerat pris när jag var student och fullpris när jag inte längre var det. Som sig bör.
Nu när jag inte vill köpa månadskort eftersom jag bara åker max 1 gång i veckan fyllde jag på med lite reskassa. Eftersom jag hade noll koll på att en sådan inställning existerade överhuvud taget, och det inte heller står någonstans har jag inte vetat att jag åkt på reducerat pris, denna en enda resa 🤦‍♀️

Kruxet är att mitt kort är inställt på att jag är student, när det nu hände 🤷‍♀️ och drar alltså reskassebelopp som om jag vore student. Något jag inte hade en aning om fanns eller hände. Sen finns ingen info någonstans om att kortet är inställt på att dra reducerat belopp. Varken i automaten där man fyller på, på kvittot man kan skriva ut, eller när man blippar i spärrarna.

Aha! Då fattar jag! Men du borde kunnat se det om du blippar kortet i den där automaten där du laddar? Men fattar att det kanske inte är ngt man tänker på. Riktigt drygt 😕
 
Skulle du vilja umgås mer med hundar så har jag två genomsnälla damer att träna på :) Hyfsat stora, men alltid glada (utan att vara flamsiga och "på") och med väldigt tydligt kroppspråk.
Åh tack för erbjudandet! :) vill gärna jobba bort hundrädslan igen någon gång :nailbiting: just gula och stora är nästan största rädslan faktiskt. Vågar jag? Ska absolut fundera över det! :up:
 
Åh tack för erbjudandet! :) vill gärna jobba bort hundrädslan igen någon gång :nailbiting: just gula och stora är nästan största rädslan faktiskt. Vågar jag? Ska absolut fundera över det! :up:
Du kan få träffa en i taget om det underlättar ;) I höstas så skulle vi gå promenad med en vän som är hundrädd. Hon tänkte att det var ett utmärkt tillfälle för att träna. Efter några minuter konstaterade hon att det ju inte blev så mycket träning när hundarna inte var läskiga ens från början :D

Men ja, erbjudandet finns kvar hela tiden. Vi finns i förort på norra sidan sthlm men tar gärna promenader på andra ställen också så länge vi kommer fram med kollektivtrafiken. (och skulle någon annan som läser det här vara intresserad av att ses för promenad så är det såklart också bara att hojta till. Jag gillar att träffa nya människor)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
388
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 082
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 728
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp