Vad gör vi? Del CLXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har massor att göra på jobbet efter fem veckors sjukskrivning. Men i och med att jag är så effektiv har jag snart betat igenom alla mail, fått iväg tre beslut och ringt fyra samtal.
Det kommer inte in något nytt, för ingen på admin jobbar nu. Tycker det är konstigt att en hel avdelning kan gå på semester samtidigt..
Men det kan väl inte ens vara lagligt? Förvaltningslagen styr väl att saker ska registreras inom en viss tid från att det inkommit?
 
Man kan inte klaga på introduktionen på jobbet vid de stora leveranserna då jag inte behövt göra allt själv än och denna veckan är en säljcoach med dessa dagar. Han blev väldans förvånad och nästan satte i halsen 😅 över att jag och sambon precis kommit hem från orten som han bor i 😅 så jag får allt höra denna härliga dialekt lite till 😁. När jag/vi varit inne på tex ICA där har man ju känt sig ordentligt utsocknes med östgötsk dialekt, nu är det tvärtom 😅.
 
Har precis ätit middag- stekt panerad fläsk, nypotatis, sparris, svamp och smält smör. Mätt och orkade inte allt så spionen här hemma fick mina rester. Med tanke på smaskandet godkände han mina matlagningskunskaper! Han fick resterna av ägget tidigare så hans päls lär väl vara lite nöjd också :D

Har jobbat i dag och var nöjd när jag gick ifrån jobbet utan att ha huvudvärk, kände bara en viss tryckande känsla, som brukar bli huvudvärk, men den försvann när jag kom ut i luften. Använder hörlurarna och de hjälper verkligen med att ta bort alla ljud. Också nöjd med min arbetsinsats i dag. Saker faller på plats så smått!

I kväll blir det Stand By Me, sista 30 minuterna jag inte hann se i går :) Jag behöver inte titta på den, bara lyssna egentligen för jag har sett den så många gånger att jag kan förklara för andra exakt vad som händer i hela filmen :D Men den är ju bra!
 
Jo. Bulle är ok men bullar är värre.

(Har du kollat bs före bulle och efter?)

Jag har inte ätit bullar på hur länge som helst (ett år?) och jag vet att det är både socker och snabba kolhydrater vilket inte gör bs glad. Och jag kan aldrig bara äta en bulle, utan det blir flera bullar.

Uff, märker att även om nektariner och tom sorbet gör att blodsockret skjuter upp så går det ner mycket snabbare än säg om jag äter en stor portion pasta.
 
Recept på brödet? :)
Ingredienslista kan jag bidra med, men jag måttar/väger aldrig något när jag bakar/lagar mat 😅

Slå på ugnen till 200 grader, så spillvärmen uppåt hjälper till lite med jäsningen.

Torrjäst
Olja
Ljummet vatten
Salt
Socker
Brödkrydda
Vetemjöl

Mjölmängden ska inte vara mer än att degen precis blir klibbfri, snabbknåda ihop, kavla ut degen till en ca 3 cm tjock "kaka" på plåt (jag har bakplåtspapper under), jäs under duk ca 30 minuter ovanpå spisen (längre om luften är sval).
Grädda ca 30 minuter, tid beror lite på brödtjocklek (för mig blir det nästan alltid 25-30 minuter), pensla med vatten när brödet plockats ut för lite mjukare yta och låt svalna. Eller skär upp en bit och ät varmt :d

Bakar oftast på 50 g torrjäst och brukar skära brödet i längder och sedan skära skivor.
Går att göra både i brödformar och som småbröd också, man får bara hålla lite koll på gräddtiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 716
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
563
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 899
Senast: grodan21
·
Hemmet Hittade idag flera tvestjärtar i min bil :yuck: Troligen kommer de från att jag missat att en filt i hundburen var fuktig och där fick...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp