Vad gör vi? Del CCVIII

Fast enligt wiki och vad jag läst om den tidigare så är det en gammal ungersk ras.

Ungerska ullsvinet är framavlat från äldre ungerska svinraser, som Bakonyi och Szalontai, som korsades med Šumadija från Serbien och senare med andra raser som Alföldi eller kroatiska Šiška och Syrmien. Framavlingen skedde i Ungern under första halvan av 1800-talet. Efter andra världskriget, under kommunismen, när de stora statliga kombinaten och jordbrukskollektiven prioriterade stordrift höll rasen på att försvinna. Efter järnridåns fall 1989 har den fått förnyat intresse. Den är även populär i Spanien där den hålls för att producera serranoskinka.
Det var jag som läste slarvigt! Lincolnshire curlys Importerads till Ungern och Korsades med den inhemska ungerska Mangalitzan. :)
Jag fick för mig att de exporterades och korsades med andra inhemska svin och skapade en ny krullig ras men så var det inte alls.

https://www.countryfile.com/animals/farm-animals/woolly-pigs

Djuren har fått sitt, städat lite, älsklingen hemkommen, en skön dusch, brasan sprakar så nu middag; färdig poke bowl med varmrökt lax och srirachamajonäs (den är ju så stark 😅) och de dubbla avsnitten av Farmen, mys såhär en lillördag😍.

Bifogade filer

• 20250129_195814.webp
    20250129_195814.webp
    148,1 KB · Visningar: 17
Ledig men ändå ganska fullt upp. Utvecklingssamtal på dotterns skola, stallet, matlagning, dusch inkl hårtvätt, ätit lunch, fått naglarna fixade, gått en promenad, gjort lashlift och slutligen styrelsemöte med jobbets idrottsförening.
Nu ska jag se på alpint :)

Det var jag som läste slarvigt! Lincolnshire curlys Importerads till Ungern och Korsades med den inhemska ungerska Mangalitzan. :)
Jag fick för mig att de exporterades och korsades med andra inhemska svin och skapade en ny krullig ras men så var det inte alls.

https://www.countryfile.com/animals/farm-animals/woolly-pigs
KL

Där den dagen idag (den för dåliga skämt), så jag klämmer i med:

"Mycket skrik för lite ull sa gumman, när hon klippte grisen".

(Ibland är aktören en gumma, ibland en gubbe, ibland bonden)

Det var nog inte ullgrisar som klippts i ordsatävet i varje fall.

Jag och sambon möttes/körde förbi varandra i eftermiddags, han påväg hem och jag påväg till träningen. Träningen gick bra och sambon lagade middag under tiden. Nu hänger vi i fåtöljerna framför kaminen, mycket trevligt :)
Bästa fredagen är den när vi möts fredag eftermiddag. Jag har gjort mina timmar på jobbet han har sina kvar. :D :D :D

Jag har de fredagarna dessutom mutat hans jobbarkompisar att påtala att det är skönt med fredag.

Leveransen kom till slut men bilen verkar ha snurrat runt. Frågade om det var svårt att hitta. — Nä, sa han.
Om kartan visade rätt så har han kört mot enkelriktat flera ggr och kört fel väg ett par ggr.

Hann med en snabb dusch. Har borstat tänderna o ska sova snart. :sleep:

Tusen tack all som tänkt på.mig! ❤
Söndag den 26/1 kl 17:28 kom samtalet
Måndag den 27/1 runt 05 blev jag opererad. Tisdagen kommer jag knappt ihåg. Vet att jag stod upp 2 ggr och att andningsövningar tog all kraft. Vaknade några ggr tisdag natt och kände mig redan piggare. Blivit av med 4 av 7 kanyler. Har sockerdropp och ett bs på 6. Sista insulinet jag tog var natten mellan sön-mån. Båda organen kickade igång direkt. Nu har jag fått en egen rullator enbart för dränaget och kan röra mig fritt. Varit uppe och gått flera ggr även om det bara är korta sträckor. Läkarna är än så länge jättenöjda även om det inte är helt klart än. Kan fortfarande vända. Sjukvården kan verkligen vara fantastisk ibland. Största problemet nu är att hitta rätt medicinering i form av smärtlindring då jag blir sjukt dålig sv morfin.
Jag är så tacksam för allt tankar ❤️ och ett extra tack till @Islandshästryttaren för uppdatering.

Måndag den 27/1 runt 05 blev jag opererad. Tisdagen kommer jag knappt ihåg. Vet att jag stod upp 2 ggr och att andningsövningar tog all kraft. Vaknade några ggr tisdag natt och kände mig redan piggare. Blivit av med 4 av 7 kanyler. Har sockerdropp och ett bs på 6. Sista insulinet jag tog var natten mellan sön-mån. Båda organen kickade igång direkt. Nu har jag fått en egen rullator enbart för dränaget och kan röra mig fritt. Varit uppe och gått flera ggr även om det bara är korta sträckor. Läkarna är än så länge jättenöjda även om det inte är helt klart än. Kan fortfarande vända. Sjukvården kan verkligen vara fantastisk ibland. Största problemet nu är att hitta rätt medicinering i form av smärtlindring då jag blir sjukt dålig sv morfin.
Jag är så tacksam för allt tankar ❤️ och ett extra tack till @Islandshästryttaren för uppdatering.

Så underbart att höra! Nu håller vi tummar, tår och tassar för att det fortsätter åt rätt håll :heart

Fantastiskt så glad man kan bli av ett inlägg från en medmänniska man aldrig träffat!😀

Härligt ❤️

Kroppen kan verkligen vara fantastisk
Så glad att allt verkar ha gått bra hittills

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
58 715
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
55 519
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 362
Senast: Mkb
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka