Vad gör vi? Del CCVIII

Inte när den är öppnad väl? Åtminstone jag har varit med om att den möglat både en och två gånger eftersom vi bara äter lingonsylt typ två gånger om året.
Jo, då kan det inte vara ren lingonsylt kokt på lingon och socker för det håller i evigheter.
Mormor hade alltid ett stort Höganäskrus med lingonsylt i matkällaren som det slevades upp i mindre burkar allt eftersom det gick åt.

https://www.ranbogarden.se/skogens-...ker-konserveringsmedel-eller-stora-frysboxar/

Senast ändrad:
Jag var själv tvungen att googla! 😅 Parsnip är palsternacka (men i mitt huvud är det en rättika, medan jag blandar ihop pasternacka med kronärtskocka av någon anledning!) Neeps är kålrot, men jag vill säga rova.. så jag använder engelska mest för min egen skull annars finns det risk för att det blir heltokigt!
Fattar
Istället för att googla det svenska namnet låter du oss googla :D

Och jag fyller på mitt engelska ordförråd. :up:

Hade en fråga jag skulle ställa till allkunniga buke, men glömde bort den..
Eller vänta jag tror det var om vad man kan göra med frysta jordgubbar.
Är det typ smoothie ?Vet inte om jag får plats i nya frysen då det bara är en halv frys.

Är det typ smoothie ?Vet inte om jag får plats i nya frysen då det bara är en halv frys.
Paj. Eller skivade på macka! I gröt! Torka dem, så varar de längre och behöver inte vara i frysen.

Skön sovmorgon och när honkatten blivit utsläppt myste ungkatten ner mellan mig och älsklingen ❤️. Sen på med hästtransporten bort till samhället för att hjälpa brorsan och hans familj med ett ärende och passade på att handla ägg och marmelad på den fina gårdsbutiken och lantcafeet😊.
Kom lagom till stallet när bästa pållan precis ätit upp sin lunch och fixade 😊. Hade tänkt sitta upp (3 veckor sedan nu, lite vintervila) på ridbanan då det var jakt menä när hagkompisen 29 år och ung i sinnet for runt så ville ju självklart min med göra det så, så fick det bli då även hon var lite på tårna idag. Hon for runt i full galopp, brallade, slängde sig runt och visade också en snygg trav, min fina, älskade guldhäst 😍❤️. Två nöjda hästar fick sedan komma ut i hagen igen 🥰.
Sen lördagskväll med ryggbiff, pommes, sallad, tacosås och lite godis och soffhäng, härlig dag 😍.

Sylt. Jag fryser in miljarder mängder frukt och bär på sommaren och använder det när det passar. Imorgon kokas det lingonsylt pga slut i skafferiet.

Okej så jag skulle laga min första fläskpannkaka. Efter en dag där jag varit på fötterna sedan 9 i morse, och loggat lite över 30 000 steg på klockan var jag lite exalterad över att gegga ihop smeten, slänga in i ugnen och sedan sätta mig och framförallt äta något litet innan pannkakan var klar. Kroppen känns som den tuggats på, hjärnan är mos, måste ha mat...

Sätter igång ugnen, geggar ihop smeten, plockar in diskmaskinen för ugnen är inte klar...
Varför är inte ugnen klar? Varför lyser inte lampan? Trasig lampa? :confused:
Öppnar ugnen. Det är kallt där inne, men fläkten är igång.
What? Stänger av och sätter igång den igen. Väntar 10 minuter fortfarande kallt.
2 timmar senare har jag testat precis allt, inklusive stängt av alla tre ugnsproppar i proppskåpet typ 3 gånger, lusläst instruktionsboken om det finns något hemligt barnlås, dragit fram ugnen och dragit ur och satt i stickkontakten...

Stirrar på min ugn, ringer både pappa och mamma för att höra om de har några idéer. Stirrar på min smet.
Ska jag behöva slänga den? Nej. Jag går till pappa så klart och kidnappar hans ugn. Packar smet och matlådor och travar iväg.
Medan jag är där googlar jag på support osv och ser att det ska kosta 1599 exklusive reservdelar? Okej... pissdyrt men jag antar att jag måste ha en ugn...
Käkar lite fläskpannkaka och bjuder pappa.

Kommer hem. Får ett infall och drar igång ugnen. Lampan lyser plötsligt...:cautious:
Okej? Undrar om den värmer nu?
Drar upp värmen.
Ugnen fungerar felfritt.

Alltså vad i hela helvete? :rage::arghh::meh:

Sitter nu och är arg för att ugnen funkar.:devil:

Har spelat spel och druckit öl med min kvinnliga grannen denna gång och nej det har varken sprit eller klädpoker :angel:

Våra karlar är bägge iväg på samma event och kastar dart medans vi är hemma och njuter av ensamheten eller vi kanske lider?

Ärligt för min del har det varit ganska skönt att få kurera min förkylning i ensamhet. På måndag har jag inte så stort val mer än att gå till min praktik oavsett hur jag än mår. Den måste genomföras så jag blir godkänd.

Okej så jag skulle laga min första fläskpannkaka. Efter en dag där jag varit på fötterna sedan 9 i morse, och loggat lite över 30 000 steg på klockan var jag lite exalterad över att gegga ihop smeten, slänga in i ugnen och sedan sätta mig och framförallt äta något litet innan pannkakan var klar. Kroppen känns som den tuggats på, hjärnan är mos, måste ha mat...

Sätter igång ugnen, geggar ihop smeten, plockar in diskmaskinen för ugnen är inte klar...
Varför är inte ugnen klar? Varför lyser inte lampan? Trasig lampa? :confused:
Öppnar ugnen. Det är kallt där inne, men fläkten är igång.
What? Stänger av och sätter igång den igen. Väntar 10 minuter fortfarande kallt.
2 timmar senare har jag testat precis allt, inklusive stängt av alla tre ugnsproppar i proppskåpet typ 3 gånger, lusläst instruktionsboken om det finns något hemligt barnlås, dragit fram ugnen och dragit ur och satt i stickkontakten...

Stirrar på min ugn, ringer både pappa och mamma för att höra om de har några idéer. Stirrar på min smet.
Ska jag behöva slänga den? Nej. Jag går till pappa så klart och kidnappar hans ugn. Packar smet och matlådor och travar iväg.
Medan jag är där googlar jag på support osv och ser att det ska kosta 1599 exklusive reservdelar? Okej... pissdyrt men jag antar att jag måste ha en ugn...
Käkar lite fläskpannkaka och bjuder pappa.

Kommer hem. Får ett infall och drar igång ugnen. Lampan lyser plötsligt...:cautious:
Okej? Undrar om den värmer nu?
Drar upp värmen.
Ugnen fungerar felfritt.

Alltså vad i hela helvete? :rage::arghh::meh:

Sitter nu och är arg för att ugnen funkar.:devil:
Påminner mig om när min spishäll slutade fungera (har en portabel eftersom jag vägrar använda min antika spis). Skalat potatis, ska sätta igång plattan. Stendöd. 😐

Bara att åka till Ikea och köpa en ny då. Den har utgått.. Letar genom hela blocket och marketplace. Finns en i hela Sverige. I Malmö. Perfekt!

Iväg och köper den direkt. Kommer hem. Den gamla hällen fungerar mirakulöst. 🙃

Så nu har jag två. 🤣

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
58 684
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
55 483
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 330
Senast: Mkb
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 055
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka